Har tagit bort en mycket gammal (55 år) heltäckande matta i trappan och med den mycket lim, filt, fernissa etc. Hade tänkt måla trappen men är förtjust i trätrappan. Har använt färgborttagning, skrapa och slipmaskin men det blir inte bättre än så här. I o f s ok men är tacksam om det finns förslag.
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Hyra en lackfräs kanske? https://www.metabo.com/se/sv/maskiner/kapning-slipning-fraesning/traebearbetning/lackfraes/. Jag gjorde det på min trappa, den tog lacken effektivt. Jag hade slipat två steg med slipmaskin innan jag tröttnade, med lackfräsen tog resterande ungefär samma tid.
Var beredd på att det blir extremt mycket spån. Man får slipa en del efter också inte helt enkelt att få det helt jämt och komma ända in i hörn men det var enklare när man hade fått bort den hårda ytan.
Var beredd på att det blir extremt mycket spån. Man får slipa en del efter också inte helt enkelt att få det helt jämt och komma ända in i hörn men det var enklare när man hade fått bort den hårda ytan.
Det kan vara värt att kolla 👍🏻
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 592 inlägg
När du skriver ”skrapa”; vilket modell menar du då? Det är stor skillnad på en Sandvikskrapa och annat krafs.
Vad jag vill säga är att det ser ut som om det finns mer kvar på ytan att avverka. Någon som en riktig skrapa får bort. Slipmaskin funkar inte alltid på gammal fernissa.
Vad jag vill säga är att det ser ut som om det finns mer kvar på ytan att avverka. Någon som en riktig skrapa får bort. Slipmaskin funkar inte alltid på gammal fernissa.
Tack! Jag är själv nyfiken på att prova detta 😊
Ja det gick inte att slipa förrän lim och mattrester var borta men lackfräs får bli nästa projektuseless skrev:
Produkter som diskuteras i tråden