Såg sådana kramlor nyligen för första gången då jag fick tips om ett bygge i "Gör Det Själv" (nr11-16 / 2006) där de bygger enligt så som jag tänkte ovan (men utan luftspalt). Där hade de speciella lättbetongkramlor som var bockade 90grader så det blev som en spik man slog in i blocket ovanifrån så de stack ut mellan fogarna i lättbetongväggen och sen satt fast i fogen i ytterväggen av tegel.

Kan man skippa kramlorna runt fönster/dörrar om man gör fönstersmygar av lättbetong som ansluter till tegelväggen och sitter fast i den med fog eller lättbetonglim?
 
Vad skall det vara materail till vindskyddet? Och hur fäster man det vindskyddet i kramlorna?

- M
 
rickardg skrev:
Kan man skippa kramlorna runt fönster/dörrar om man gör fönstersmygar av lättbetong som ansluter till tegelväggen och sitter fast i den med fog eller lättbetonglim?
Det är snarare tvärtom: Extra noga med kramlor runt alla öppningar!!!
 
Att det är extra viktigt att inne och ytterväggarna sitter ihop bra kring öppningar var jag med på så frågan var om det gick att ersätta kramlorna med fog eller lim men då går det alltså inte att göra så(?)

Angående material för vindskyddet hade jag från funderingar på att använda åldersbeständig plast, eventuellt i kobination med typ hönsnät eller liknande för att hålla det på plats, men är ute efter att det även ska vara lite brandsäkert så nu har jag kollat lite på tunna fibercementskivor som hålls uppe med metallreglar men det är inte så billigt per kvm (typ 150-200kr/kvm). Kanske funkar med plast ändå(?)
 
Läste på thermisol's hemsida att deras (eller allas kanske) cellplats isolering var vind och vattenavvisande. Så om man sätter det istället för mineralull så borde du ju få ett vindskydd i din isolering. http://www.thermisol.se/

Fast de är ju inte brandsäkra så det kravet kanske är viktigare för dig än enkelheten...

- M
 
Gladh skrev:
Vad skall det vara materail till vindskyddet? Och hur fäster man det vindskyddet i kramlorna?

- M
Vad menar du med vindskydd ?
Menar du sånt man har till hus byggda av reglar och gipskartong ?

Ett hus byggt av solida material som lättbetong och med puts eller tegelfasad behöver inte "vindskyddspapp" då fasaden i sig är vindtät till skillnad från brädfodring.

Mvh
 
tegelfasad behöver inte "vindskyddspapp" då fasaden i sig är vindtät till skillnad från brädfodring.
Jag menade till trådskapparens materialval, det var någon ovan som tycket att vindskyddet behövdes, och då undrade jag bara vilket materail det skulle vara och hur det skulle fästas. Enligt thermisols hemsida så är deras cellplast både vatten och vindavvisande, så det verkar ju vara ett bra isoleringsmaterial mellan lättbetongen och teglet. Det är ju dock inte så bransäkert, om jag förstått det hela rätt.

- M
 
Eftersom luften i luftspalten blir uppvärmd av huset rör den sig uppåt och då är risken att den drar med sig luft i isoleringen om det inte finns något "vindskydd", så vindskyddet ska ju inte skydda mot blåst utan bara hålla lufen i isoleringen på plats. Sen är det kanske bra om även "vindskyddet" håller isoleringen på plats så den inte trillar utåt å sätter igen luftspalten.

Vill gärna ha en brandsäker vägg så stenull känns bättre än cellplast. Är ju även så att stenull kostar ju bara 1/3 (?) så mycket per m^3 så att det är billigare är ju även positivt. (Iofs, då blir stenull med fibercementskivor på plåtreglar som "vindskydd" kanske inte så värst mycket dyrare än cellplast men om det finns nån bättre och billigare lösning på vindskyddet än fibercement vore det trevligt)
 
Angående vindskyddet, du borde nog kunna välja något billigare alternativ än fibercementskivorna (ifall de nu är dyrare, har ingen koll på det). Men om du tänker så här; stenull eller glasfiberull är båda brandsäkra. De är ju oorganiskamaterial. Så ifall det skulle börja brinna gör det nog ingen avgörande skillnad då isoleringen redan är brandsäker.

Sen, vad är det du vill att det brandsäkra vindskyddet ska skydda från brand? Troligtvis skulle nog även branden börja innefrån.
 
Brandsäkerheten är främst för att förebygga att brand sprider sig genom ytterväggen snabbare än inne i huset (innerväggar av lättbetong och vissa dörrar tänkte jag ha bättre ljudisolerade och då får man brandisolering på köpet), cellplast brinner ju fort så det finns nog risk för det med cellplast i ytterväggen. Sen tänkte jag att man inte heller ska behöva oroa sig att gnistor från grillning eller någon annan form av eldning utanför huset skulle kunna hitta in genom ventilationshålen till luftspalten osv, men det är nog rätt liten risk för det (speciellt om man har nät som skyddar för ventilationshålen) så det kanske räcker med åldersbeständig plast som vindskydd ändå...
 
Jag förstår ditt resonemang. Du kan ju alltid kolla priset på asfaboard + någon tändskyddande beklädnad ifall du letar alternativ.
 
. Är ju även så att stenull kostar ju bara 1/3 (?) så mycket per m^3 så att det är billigare är ju även positivt.
Det stämmer, men isolerar inte cellplasten bättre än stenullen, vilket betyder att du inte behöver lika tjockt för att uppnå samma isoleringsvärde, vilket ju ger större inomhus yta, på samma plattstorlek. :)

- M
 
Har sett glasull med lambda på 0.033, stenull med lambda på 0.037 så då är inte cellplast med lambda på 0.035 så extremt överlägsen, men det kanske finns cellplast med bättre lambdavärde?
 
I
Jag tycker du ska kolla med Leca om en murkonstruktion som innehåller två lager Leca omslutande en isolering i mitten (som inte är MU-isolering). På den kan du sen tegla utanför med byggmästarpettringar (6 cm tjock tegelsten i fullängd, även kallad 1/4-sten) som fasadbeklädnad (men konstruktionen är ämnad för puts). Då har du en bra vägg (som andas) med bra isoleringsvärde och en bärande vägg så du slipper btg.pelare och balkar (fördyrar). Du kan sen antingen lägga ett träbjälklag eller lättbtg.plattor eller lecadito på dessa väggar eller takstolen på ett hammarband med tätningslist mot lecan.

Den konstruktion du visar bör du låta någon räkna fram var nollpunkten ligger i vid olika temperaturer. Jag skulle tveklöst säga (utan att räkna på det) att lättbtg.en är överkurs i isoleringshänseende (dvs. utan större verkan) i jämförelse med MU-isoleringen. Därför bättre att öka på den ett par centimeter i tjocklek och skivklä insidan med OBS eller ply +gips. (Om du tänker på värmelagring/-utjämning ska det vara innerväggar. Då får du samtidigt nytta av tyngden i ljudiolseringshänseende.) Lättbtg. är inte heller världens bästa mtrl. för upphängning. Du tvingas minst plugga om du ska hänga något tyngre än ett inramat vykort på väggen. (Där är lecan avgjort bättre.)

Det är riktigt att man förr (läs: fram till början 1970-talet) byggde hus med skalmurar bestående av dubbla ½-stens tegelmurar med mellanliggande MU-isolering utan luftspalt. Men det är ingen bra ytterväggskonstruktion p.g.a. följande:

Tegel är inte vattentätt. Speciellt fogarna är den svaga punkten. Slaggregn kan tränga genom både tegel och fogar. Därför behövs en drän-/ och luftspalt. Den blev i praktiken så bred som behövs för att muraren ska få fingrarna emellan när teglet läggs på muren under uppbyggnad. Dvs. minst 1".

Vindskyddet är till för att inte luften ska sättas i rörelse i MU-isoleringen. Det är inte den utan luften som är innesluten i isoleringen som är 'isoleringen' eftersom luft är en dålig värmeledare.

Blir MU-isoleringen våt, minskar isoleringsvärdet.

Ur miljö- och återvinningssynpunkt (och många andra aspekter) är dock en homogen putsad lättbtg.vägg outstanding som yttervägg. Så varför krångla till det med vindskydd, träreglar+MU m.m. när du inte kan få en hyfsad ytterväggskonstruktion ändå för den merkostnad detta ger dig?
_______________

Byggaren
 
Intressanta synpunkter byggaren!

Varför behöver man veta nollpunkten för olika temperaturer? (Strax under noll ligger den väl i tegelstenen å för kallare temperaturer i MU-isoleringen då det aldrig blir så kallt att den kommer in i lättbetongen)

Huvudpoängen med lättbetongen var att jag måste ha någon innervägg, och jag vill ha en helt oorganisk vägg med en underhållsfri utsida av tegel (vilket jag personligen iaf tycker är snyggare än puts). Hade funderingar först på att gjuta betong men det skulle bli lite för dyrt kom jag fram till, har även funderat på leca men tyckte att lättbetong verkade enklare å billigare då man slapp puts (endast spackel över limfogarna) å lättbetongplattorna var stora (men ändå inte tunga) så uppbyggnaden av väggen skulle gå snabbare och därmed bli ytterligare billigare. Att det inte går att hänga upp tunga saker utan plugg i lättbetongväggen är inte helt kritiskt för ytterväggen för mitt tänkta bygge, däremot skulle det av den anledningen vara trevligt att ha innerväggarna i leca istället för lättbetong såsom jag tänkt men där blir den extra putskostnaden ännu större då det även behövs puts på båda sidor om väggen. Men det kanske inte är så dyrt och tidskrävande (mer dyrt) att putsa innerväggar eller?

Betongpelarna är jag lite tveksam till att jag blir av med även om jag bygger med Leca, har ett antal sektioner där det är 0.6m bred vägg sen fönster/dörr-öppningar som är 2.4m breda innan nästa 0.6m bit vägg och 2.4m öppning osv, och vissa av dessa 0.6m väggar är utöver stöd för bjälklaget ovanför även stöd för balkar som bär upp mer bjälklag.

Bör inte väggen få mycket sämre u-värde med leca med isolering i mitten, lecan blir ju tjockare än lättbetongen bara för att kunna byggas i fullhöjd(?), sen med dubbla väggar blir det dubbelt så mycket och inte så mycket utrymme för isolering. (Iofs tjänar man även in lite tjocklek med leca på tunnare tegel och att man slipper luftspalt(?))

Hur bra håller de byggmästarpettringar du pratar om, blir fasaden lika stark och underhållsfri som vanligt tegel? muras de även mot lecaväggen så de sitter fast med bruk i lecan bakom eller fästs de med kramlor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.