F ErlandJ skrev:
Vet inte om jag har blivit helt senil, men varför kommer ROT upp som en skuld att betala i skatteberäkningen?
[bild]

Det är inte en skuld att betala. I ditt resultat från skatteuträkningen har du flertal kolumner men enkelt förklarat är det ett avdrag som görs från den slutgiltiga skatt du kommer att erlägga för året om du har utrymme kvar gör avdrag. Du ser ett exempel nedan med avdrag på 5000 kr som visar samma sak där beloppet är negativt, precis som för dig. Det innebär att den summan dras från den totala skatt du ska erlägga, inte att du skall betala detta.

Sammanställning förvärvsinkomst
Förvärvsinkomst
500 000
Fastställd förvärvsinkomst
= 500 000
Grundavdrag
-14 200
Beskattningsbar förvärvsinkomst
=485 800
Resultat från skatteuträkningen
Kommunal inkomstskatt
+162 402
Allmän pensionsavgift
+35 000
Begravningsavgift
+1 267
Public service-avgift
+1 327
Skattereduktion för allmän pensionsavgift
-35 000
Skattereduktion för arbetsinkomster (jobbskatteavdrag)
-34 521
Skattereduktion för förvärvsinkomst
-1 500
Skattereduktion för boende i vissa områden
-1 675
Skattereduktion för rot- och rutarbete
-5 000
Slutlig skatt
=122 300

Det är någon slags dubbel redovisning, beloppet läggs ju tillbaka igen när de beräknar vad jag ska betala.
Skärmbild av skatteberäkning med markerade negativa belopp i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saldot att betala har alltså ökat med 15583 till 33808

F ErlandJ skrev:
Saldot att betala har alltså ökat med 15583 till 33808
Ok, totalt sett blir det ingen skillnad på slutskattebeskedet. Detta eftersom du bör ha ett skatteavdrag på 15 583 kr i deklarationen och det är dessa som återförs som en pluspost i skatteberäkningen. Du har ju redan fått avdraget direkt på fakturan och skall därför inte ha ett till avdrag på din deklaration, då skulle du få dubbla summan avdragen. Det tas endast upp som plus/minus poster för att se beloppen det handlade om och om du fått hela avdraget tillgodo. Se nedan exempel som gäller ditt belopp.

- 15 583 kr på fakturan
- 15 583 kr som du får i skattereduktion i deklarationen
+ 15 583 kr när den preliminära skattereduktionen läggs tillbaka i deklarationen
= - 15 583 kr i slutlig skattereduktion

Jag har samma grej. Fattar inte ett skit.

Rot avdraget har jag fått avdrag på fakturan och skall få göra full avdrag.

Har inte betalat in någon skatt än till skatteverket skall jag sätta in 126+15+69k på mitt skattekonto? Eller bara 126+15

Skatteverket snackar om jag ska sätta in de 69 för jag fått det avdraget på fakturan. Men vad var poängen med rot avdraget då? Kunde la lika gärna betala de 69 direkt hantverkaren då.

• Skärmdump av mobilskärm som visar transaktioner på ett svenskt skattekonto, med negativa belopp listade.
    Skapa konto
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Jag har samma grej. Fattar inte ett skit.

Rot avdraget har jag fått avdrag på fakturan och skall få göra full avdrag.

Har inte betalat in någon skatt än till skatteverket skall jag sätta in 126+15+69k på mitt skattekonto? Eller bara 126+15

Skatteverket snackar om jag ska sätta in de 69 för jag fått det avdraget på fakturan. Men vad var poängen med rot avdraget då? Kunde la lika gärna betala de 69 direkt hantverkaren då.
Vet inte om jag förstår dig men om du inte betalat någon skatt (än) finns det ju ingen inbetald skatt du kan få avdrag på.
Rut/rot är ju en skattereduktion inte ett bidrag.

P pjkw skrev:
Vet inte om jag förstår dig men om du inte betalat någon skatt (än) finns det ju ingen inbetald skatt du kan få avdrag på.
Jag jobbar i Norge så av olika anledningar har det blivit fel från början och nu har jag fått tillbaka pengar ifrån Norge jag betalat in i Sverige på mitt skattekonto.. Tanken är ju att jag skall sätta in antingen 141 000 eller 141 000 + 69000. Jag fattar inte

Har idag satt in 190 000 kr på mitt skattekonto och vet inte om jag skall betala 20 000 mer eller ifall jag ska få tillbaka 190000-141 000.

Det är mitt problem.

Jag fattar verkligen ingenting och skatteverket gör mig inte mycket klockare dom heller när man ringer.

P pjkw skrev:
För att förtydliga. Det är inga besked från skatteverket att jag inte skulle ha rätt till dessa avdragen. De skall vara godkänt. Både när de söktes och nu i slutbeskedet

Om du nu felaktigt fått skatta i Norge, men nu skall skatta i Sverige, så är det väl inte säkert att detta rättats i skatteberäkningen du fått nu?

Men principen är att du måste vara skyldig att betala minst lika mycket i skatt som avdraget är. Om du ex. har 50 000 i Rot avdrag, men det aktuella året bara betalar 40 000 i skatt. Då har du bara rätt till 40 000 i avdrag. Eftersom du redan fått 50000 avdraget på fakturan till hantverkaren, så blir du då skyldig 10 000 till skatteverket.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
För att förstå texten du har i inlägg #6, så skulle du behöva titta på specifikationen som ligger till grund för "slutlig skatt". Hur är det beloppet framräknat.

H hempularen skrev:
Om du nu felaktigt fått skatta i Norge, men nu skall skatta i Sverige, så är det väl inte säkert att detta rättats i skatteberäkningen du fått nu?

Men principen är att du måste vara skyldig att betala minst lika mycket i skatt som avdraget är. Om du ex. har 50 000 i Rot avdrag, men det aktuella året bara betalar 40 000 i skatt. Då har du bara rätt till 40 000 i avdrag. Eftersom du redan fått 50000 avdraget på fakturan till hantverkaren, så blir du då skyldig 10 000 till skatteverket.
Det är jag med på.. det är trots allt 141 000 jag har i slutgiltig skatt. Det är rätt mycket pengar. Totala skatten innan all standard avdrag var 288 000. Förstår bara inte varför det helt plötsligt blev 69 000 mer i skatt som verkar ha med rot / klimat avdrag jag har rätt till ( står godkänt i skattebesked)

H hempularen skrev:
För att förstå texten du har i inlägg #6, så skulle du behöva titta på specifikationen som ligger till grund för "slutlig skatt". Hur är det beloppet framräknat.
Här har vi allt.

Obs står någon omräkning på 14 688. Detta var något grej vi kom fram till skulle läggas på när jag fick något intyg ifrån försäkring kassan

• Skärmdump av skattedeklaration med en justering på 14 688 kr markerad.
    Skapa konto
NU har jag inte titta på exakt hur det är upplagt i skatteverkets uträkningar.

Men principen är att någonstans i beräkningen dra de av det belopp du har rätt till i ROT avdrag, från skatten som skall betalas. I mitt exempel om 50 000/ 40 000. Så dras 40 000 av från slutlig skatt.

Sedan lägger man på det belopp som utgått i ROT avdrag till hantverkaren, i mitt exempel 50 000. Men i alla normala fall så betalar man högre skatt än avdraget, denna bokföring blir då en nollsumma.

Därför gissar jag lite grovt att du någonstans i skatteberäkningen fått dina 69 000 avdragna från skatten, och det vi ser på din bild är där 69 000 återförs som skatt. Effekten på skatteberäkningen av ROT skall ju (normalt) vara +/- noll. Eftersom beloppet redan utbetalts till hantverkaren.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H hempularen skrev:
NU har jag inte titta på exakt hur det är upplagt i skatteverkets uträkningar.

Men principen är att någonstans i beräkningen dra de av det belopp du har rätt till i ROT avdrag, från skatten som skall betalas. I mitt exempel om 50 000/ 40 000. Så dras 40 000 av från slutlig skatt.

Sedan lägger man på det belopp som utgått i ROT avdrag till hantverkaren, i mitt exempel 50 000. Men i alla normala fall så betalar man högre skatt än avdraget, denna bokföring blir då en nollsumma.

Därför gissar jag lite grovt att du någonstans i skatteberäkningen fått dina 69 000 avdragna från skatten, och det vi ser på din bild är där 69 000 återförs som skatt. Effekten på skatteberäkningen av ROT skall ju (normalt) vara +/- noll. Eftersom beloppet redan utbetalts till hantverkaren.

Jag är korkad.. men frågar ändå.

Varför skulle jag hellre vilja betala 69 000 nu till skatteverket 2 år senare. Än betalat det direkt till hantverkaren.

Vad har jag tjänat på rotavdraget om jag nu skall betala samma summa som dom drog av tillbaka till skatteverket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.