Hej, jag köpte ett nytt takduschset med blandare som jag hade tänkt att koppla in. Enligt ritningar såg det väldigt enkelt ut, Det var bara att skruva in dom 2 medföljande excenterkopplingarna i två hål i väggen trodde jag... Verkligheten var dock en helt annan. 😳
Såhär ser mitt nuvarande blandarfäste ut:
Detta är den nya blandaren:
Tillhörande "täckkåpa":
Och del av ritning:
Det jag nu undrar är vad jag behöver införskaffa för att ersätta det befintliga blandarfästet så att jag kan montera den nya blandaren på bästa sätt så som det är tänkt? Jag provade lossa blandarfästet och där var bara 2 kopparrör som stack ut genom väggen. Jag antar att jag behöver sätta dit några slags enkla kopplingar så att jag bara kan gänga dit dom där excenterkopplingarna. Alla blandarfästen jag hittar ser typ ut att vara av samma princip som den gamla som redan sitter där.
Är ju som ni märker ingen fena alls på VVS så evigt tacksam för hjälp!
Såhär ser mitt nuvarande blandarfäste ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är den nya blandaren:
Logga in
Skapa konto
Tillhörande "täckkåpa":
Logga in
Skapa konto
Och del av ritning:
Det jag nu undrar är vad jag behöver införskaffa för att ersätta det befintliga blandarfästet så att jag kan montera den nya blandaren på bästa sätt så som det är tänkt? Jag provade lossa blandarfästet och där var bara 2 kopparrör som stack ut genom väggen. Jag antar att jag behöver sätta dit några slags enkla kopplingar så att jag bara kan gänga dit dom där excenterkopplingarna. Alla blandarfästen jag hittar ser typ ut att vara av samma princip som den gamla som redan sitter där.
Är ju som ni märker ingen fena alls på VVS så evigt tacksam för hjälp!
Så det går inte att byta till något annat fäste istället? Paketet med blandaren kostade 6000 så trodde inte det skulle vara budgetblandare.H H-Thomasson skrev:
Kan du inte lämna tillbaka/byta blandare istället?Mät vad du har för cc-mått och byt blandaren istället för att sätta dit excenterkopplingar.K kjellkaramell skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Troligen har du köpt en blandare med 150 mm c/c och ditt blandarfäste är 160. Inlägg #2 gäller.
Din blandare ser ut som min nyinstallerad blandare märke HAFA. Om det är så försök att lämna tillbaka den. Min HAFA skriker/tjuter så infernaliskt när den är igång så den kommer jag att slänga ut.
Din blandare ser ut som min nyinstallerad blandare märke HAFA. Om det är så försök att lämna tillbaka den. Min HAFA skriker/tjuter så infernaliskt när den är igång så den kommer jag att slänga ut.
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Det ska ju poängteras att det finns många olika blandarfästen och typer av dem. Det är ingen standard så allt passar. Man måste först kontrollera vad man har för fäste och sen utgå ifrån det.
Fanns inte ”de medföljande exenterkopplingarna”?
Typ sådanna här.
https://www.byggmax.se/excenterkoppling-för-importarmatur-p316272
Typ sådanna här.
https://www.byggmax.se/excenterkoppling-för-importarmatur-p316272
Okej tack för svar. Får helt enkelt lämna tillbaks och köpa en som passar direkt på.