Nissens
Gerden skrev:
Hej Nissen du är ju en av de envisaste med frågor om bilderna. Konspirera hur du vill Jag behöver inte förklara något för dig. Lärde du dig inget när dina inlägg blev raderade av moderatorn?
Sen är du fri att tro vad du vill men du måste väl ha ett annat liv än att sitta och hitta på dumheter. Jag såg att den senaste som diskuterade med dig inte kom någonstans så det tänker inte heller jag göra. Gå nu ut och njut av solen det skall jag göra. Kram Gerd
Jag har inte blivit av med några inlägg, och att du inte begrep vad jag frågade efter är inte mitt problem.

Moderatorn hänvisade till något helt annat än det du gör för övrigt - till en helt annan regel.

Jag kommer aldrig heller att sätta upp diverse fejkkonton för att skapa nya trådar…
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
G
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte blivit av med några inlägg, och att du inte begrep vad jag frågade efter är inte mitt problem.

Moderatorn hänvisade till något helt annat än det du gör för övrigt - till en helt annan regel.

Jag kommer
Nissens Nissens skrev:
Jag har inte blivit av med några inlägg, och att du inte begrep vad jag frågade efter är inte mitt problem.

Moderatorn hänvisade till något helt annat än det du gör för övrigt - till en helt annan regel.

Jag kommer aldrig heller att sätta upp diverse fejkkonton för att skapa nya trådar…
Du är fri att tycka som du vill, men har du egentligen läst vad ts skrev om hur gatans hus sitter ihopbyggda? I så fall kanske du skulle förstå varför planket blir ett problem. Grannens hus gränsar mot ts sida, ts garage gränsar mot grannens sida. Skulle alla på gatan försvåra för varandra skulle 1 sida på varje garage och en hussida på varje hus få problem med underhållet av sina hus. Så har jag förstått att kedjehusområden fungerar. Dessutom skulle du hålla dig till trådens ämne. Sluta konspirera jag har inget med plankstek att göra.
Mvh Gerd med små rosa kinder efter dagens sol.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
Gerden skrev:
Du är fri att tycka som du vill, men har du egentligen läst vad ts skrev om hur gatans hus sitter ihopbyggda? I så fall kanske du skulle förstå varför planket blir ett problem. Grannens hus gränsar mot ts sida, ts garage gränsar mot grannens sida. Skulle alla på gatan försvåra för varandra skulle 1 sida på varje garage och en hussida på varje hus få problem med underhållet av sina hus. Så har jag förstått att kedjehusområden fungerar. Dessutom skulle du hålla dig till trådens ämne. Sluta konspirera jag har inget med plankstek att göra.
Mvh Gerd med små rosa kinder efter dagens sol.
Kommunen har ju tydligen godkänt planket, så då är ju alla krav uppfyllda. 😊
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Gerden skrev:
Vissa försöker mästra sig till att veta bäst andra hittar på sätt att håna Ts. Grundfrågan tycker jag var, är det ett staket eller plank?
Grundfrågan drunknar i att TS uppenbart har en väldigt långtgående konflikt med sin granne.
Vem som kastade första stenen går inte för forumet att bedöma, eftersom det inte ens gjort ett försök att beskriva den historiken.

Frågeställningen här, för en utomstående som inte har flera år av bråk som kontext, kan kokas ner till följande.
"Min rad/kedjehusgranne förlängde vår gemensamma gräns (mitt garage) genom ett (objektivt inte fult) plank. Efter min hämdanmälan sågades det sönder till ett fult staket. Vem har mest fel?"

Svaren kommer som alltid spreta, men utan att veta om historiken så är det svårt att tycka extra synd om någon part eller tolka grannens agerande som diaboliskt illvilligt.

Det verkar idag enligt kommunen vara ett bygglovsbefriat staket, dessutom med god marginal placerats inne på grannens egen mark. Det är inte något uppenbart fel med det.
 
  • Gilla
TobbeP och 9 till
  • Laddar…
Gerden skrev:
Grannens hus gränsar mot ts sida, ts garage gränsar mot grannens sida. Skulle alla på gatan försvåra för varandra skulle 1 sida på varje garage och en hussida på varje hus få problem med underhållet av sina hus. Så har jag förstått att kedjehusområden fungerar.
Då borde det väl finnas servitut på att underhåll får ske på grannens mark om alla i området behöver det?

Finns det inte sådant servitut så gör man som man vill, sätter staket, eller varför inte en spalje 5 cm från garageväggen, man måste ju få använda sin mark.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Då borde det väl finnas servitut på att underhåll får ske på grannens mark om alla i området behöver det?

Finns det inte sådant servitut så gör man som man vill, sätter staket, eller varför inte en spalje 5 cm från garageväggen, man måste ju få använda sin mark.
Det är nog mer regel än undantag att radhus och kedjehus inte har försätts med de servitut eller gemensamhetsanläggningar som är lämpliga för att säkra det framtida underhållet av byggnaderna. Och det är ju enklast så för exploatörerna, man smackar upp de sammanfogade husen och säljer av. Sen dyker underhållsproblemen upp 30 år senare. NCC och Skanska är då sedan länge glömda.

Så länge det bor vettiga grannar i husen är detta inget problem. Men det finns ju tyvärr en del inte så vettiga personer också.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
P
Gerden skrev:
Jag förstår egentligen inte vad alla elakheter här i tråden kommer ifrån. Vissa försöker mästra sig till att veta bäst andra hittar på sätt att håna Ts.
Det är för lätt att gå med i mobben.

Även om jag tycker att TS är lite onödigt upprörd och kanske borde fundera på om inte staketplanket är till hans fördel, så tycker jag inte att det finns anledning att mobba honom/henne.
Gerden skrev:
Det bästa vore nog om hela tråden raderades.
Jag tycker att i princip bör aldrig en tråd raderas. Radering av en tråd ska föregås av något extremt skadligt för att det ska vara motiverat.
 
Redigerat:
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Mats-S
Helt meningslöst att diskutera det här när bilderna är borttagna. Motiveringen att dom kränker motparten i diskussionen är ju absurd, hur fasen kan en bild på ett plank kränka någon???
Om det är så så kan BH forumet från och med nu förbjuda alla bilder i inläggen 🤬🤬🤬🤬
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Mats-S Mats-S skrev:
Helt meningslöst att diskutera det här när bilderna är borttagna. Motiveringen att dom kränker motparten i diskussionen är ju absurd, hur fasen kan en bild på ett plank kränka någon???
Om det är så så kan BH forumet från och med nu förbjuda alla bilder i inläggen 🤬🤬🤬🤬
Motiveringen var att det var risk för att en annan medlems identitet kunde avslöjas av TS bilder. Jag förstår fortfarande inte vilken annan medlem det skulle kunna vara som skulle avslöjas.
Någon annan medlem har ju inte nämnts i sammanhanget.

Håller med om att det är mycket märkligt och borde innebära att otroliga mängder bilder på BH skulle raderas om man vore konsekvent…
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Jag förstår att ts inte vill bli identifierad.
Det hade inte jag heller velat bli med tanke på hela tråden och dess syfte.
När ts väl nyktrat till och läst vad hen själv skrivit så är det lätt att förstå att hen vill radera så mycket som möjligt.
 
Nissens
G gaidin skrev:
Jag förstår att ts inte vill bli identifierad.
Det hade inte jag heller velat bli med tanke på hela tråden och dess syfte.
När ts väl nyktrat till och läst vad hen själv skrivit så är det lätt att förstå att hen vill radera så mycket som möjligt.
Som sagt, regeln man hänvisade till var att en annan medlem än den som postat bilderna skulle kunna bli identifierad.

Jag förstår den motiveringen du beskriver, men det var alltså inte det som var skälet till att ta bort bilderna (enligt moderatorn).
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, regeln man hänvisade till var att en annan medlem än den som postat bilderna skulle kunna bli identifierad.

Jag förstår den motiveringen du beskriver, men det var alltså inte det som var skälet till att ta bort bilderna (enligt moderatorn).
Om man skulle kunna identifiera TS utifrån bilderna (lista ut var staketet är byggt) så kan man även identifiera grannen. Det är kanske det som avses med att "någon annan än den som postat bilderna kan bli identifierad", även om inte grannen är medlem här eller inte.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Keiller Keiller skrev:
Om man skulle kunna identifiera TS utifrån bilderna (lista ut var staketet är byggt) så kan man även identifiera grannen. Det är kanske det som avses med att "någon annan än den som postat bilderna kan bli identifierad", även om inte grannen är medlem här eller inte.
Så du menar att grannen är en medlem på BH vars alias har nämnts i tråden?

Det har jag missat i så fall.

Jag har inte sett något medlemsalias på BH för grannen nämnas. Har du det?

Skälet var alltså att en annan meflem på BH kunde identifieras.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du menar att grannen är en medlem på BH vars alias har nämnts i tråden?

Det har jag missat i så fall.

Jag har inte sett något medlemsalias på BH för grannen nämnas. Har du det?

Skälet var alltså att en annan meflem på BH kunde identifieras.
Grannen kan vara medlem, det vet varken du eller jag då forumet är anonymt. Bara ägarna av forumet vet det och kan då ta bort bilder som kanske kan identifiera någon som av olika anledningar inte vill bli identifierad.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog mer regel än undantag att radhus och kedjehus inte har försätts med de servitut eller gemensamhetsanläggningar som är lämpliga för att säkra det framtida underhållet av byggnaderna. Och det är ju enklast så för exploatörerna, man smackar upp de sammanfogade husen och säljer av. Sen dyker underhållsproblemen upp 30 år senare. NCC och Skanska är då sedan länge glömda.

Så länge det bor vettiga grannar i husen är detta inget problem. Men det finns ju tyvärr en del inte så vettiga personer också.
Jag växte upp i ett sådant radhus på 60- och 70-talet. Då var den gängse "regeln" att den som hade tomten bredvid ansvarade för väggen som vette mot den egna tomten. Då kunde man också se till att ha samma kulör på alla väggar vid den egna entrén.
 
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.