T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Har precis fått min deklaration. I år ska jag betala tillbaka ca 26.000kr. I normala fall brukar jag snitta i att få tillbaka ca 15.000kr.
Jag har inte bytt jobb eller arbetsgivare. Har inte heller ändrat lön.
Inte gjort något annat heller som borde påverka skatten.
Fråga 1.
Går det att uttyda på bilagan nedan vad som påverkar utfallet detta år? Arbetsgivaren som helt plötsligt dragit för lite skatt?
Fråga 2.
Det ser dessutom ut som att jag ska betala tillbaka över 4000kr för godkända RUT-avdrag. Det är vit städhjälp med kvitton och företag med F-skattsedel. Har jag tolkat det rätt att avdraget som ska betalas tillbaka är RUT-avdrag?
Fråga 1.
Går det att uttyda på bilagan nedan vad som påverkar utfallet detta år? Arbetsgivaren som helt plötsligt dragit för lite skatt?
Fråga 2.
Det ser dessutom ut som att jag ska betala tillbaka över 4000kr för godkända RUT-avdrag. Det är vit städhjälp med kvitton och företag med F-skattsedel. Har jag tolkat det rätt att avdraget som ska betalas tillbaka är RUT-avdrag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt överskott av kapital på 96k motsvarar 28,8k i skatt så där ligger förklaringen.T Tovin skrev:Har precis fått min deklaration. I år ska jag betala tillbaka ca 26.000kr. I normala fall brukar jag snitta i att få tillbaka ca 15.000kr.
Fråga 1.
Fråga 2.
[bild]
Utan att vara någon expert så tror jag snarare att det beror på att du har ett "Överskott av kapital" på 96k. Antagligen har du någon form av sparande som gått väldigt bra under året.T Tovin skrev:Har precis fått min deklaration. I år ska jag betala tillbaka ca 26.000kr. I normala fall brukar jag snitta i att få tillbaka ca 15.000kr.
Fråga 1.
Fråga 2.
[bild]
Raderna gällande rot/rut ser likadant ut på min deklaration.
Överskott av kapital påverkar som sagt en hel del. Man behöver inte ha så många miljoner så plötsligt blir det en del statlig skatt på det.
Be lönekontoret dra ett par tusenlappar mer bara.
Var glad åt att skiktgränsen förhoppningsvis kommer höjas med nuvarande regering så vi slipper betala statlig skatt på redan låga löner
Be lönekontoret dra ett par tusenlappar mer bara.
Var glad åt att skiktgränsen förhoppningsvis kommer höjas med nuvarande regering så vi slipper betala statlig skatt på redan låga löner
Allt annat samma så borde en kapitalvinst på närmare 129 kSEK innebära att
Du går miste om ränteavdrag på de 32500,vilket annars hade givit cirka 32500*0.3*0.5 = 4875 kr mindre i skatt.
Istället får du nu skatta 30% på kapitalöverskottet på 96 500,vilket ger knappt 29 000 mer i skatt.
Sen verkar du ha fått betala tillbaka drygt 4000 i RUT
Totalt 4875 + 29000 + 4000 ~ 38000 mer i skatt, vilket stämmer med ditt påstående om att du tidigare fått tillbaks 15 men nu istället ska betala 25. Alla siffror godtyckligt avrundade.
Du går miste om ränteavdrag på de 32500,vilket annars hade givit cirka 32500*0.3*0.5 = 4875 kr mindre i skatt.
Istället får du nu skatta 30% på kapitalöverskottet på 96 500,vilket ger knappt 29 000 mer i skatt.
Sen verkar du ha fått betala tillbaka drygt 4000 i RUT
Totalt 4875 + 29000 + 4000 ~ 38000 mer i skatt, vilket stämmer med ditt påstående om att du tidigare fått tillbaks 15 men nu istället ska betala 25. Alla siffror godtyckligt avrundade.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Jag har sålt en hus och haft alla pengar i fonder. Kan det vara dom pengarna som är orsaken till det överskottet?
Jag är fruktansvärt dålig på det här med deklaration som ni märker.
Dock har dessa transaktioner skett i Avanza. Trodde att ev vinst drogs direkt av Avanza då.
Jag är fruktansvärt dålig på det här med deklaration som ni märker.
Dock har dessa transaktioner skett i Avanza. Trodde att ev vinst drogs direkt av Avanza då.
Ja, det är sannolikt vinstskatt på fonderna det handlar om.
Angående fråga 2. Här finns rot-/rutberäkning med två gånger. Första gången är under rubriken skattereduktioner och annat som minskar din skatt, alltså en minuspost. Andra gången är under rubrik beräkning av belopp att få tillbaka/betala alltså en pluspost. Då du betalt tillräckligt mycket i skatt så är summan samma för dig. De tar alltså ut varandraT Tovin skrev:Har precis fått min deklaration. I år ska jag betala tillbaka ca 26.000kr. I normala fall brukar jag snitta i att få tillbaka ca 15.000kr.
Fråga 1.
Fråga 2.
[bild]
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Varför tas posten upp som en pluspost? RUT-avdrag ska väl inte beskattas med samma belopp som dragits?H husdrommaren skrev:Angående fråga 2. Här finns rot-/rutberäkning med två gånger. Första gången är under rubriken skattereduktioner och annat som minskar din skatt, alltså en minuspost. Andra gången är under rubrik beräkning av belopp att få tillbaka/betala alltså en pluspost. Då du betalt tillräckligt mycket i skatt så är summan samma för dig. De tar alltså ut varandra
För att du har betalat mindre till företaget och resten av pengarna fick de av skatteverket. Du har redan fått de pengarna när du betalade fakturan. Så det blir plus minus 0 på deklarationen.T Tovin skrev: