Med dagboken som grund kan man visa att ett moment tagit oskäligt lång tid.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hej, tack för svaren.

Vi var inte på plats första veckan - såg i kameran att de inte kom innan 9 - 10 någon morgon och var borta 14-15 på em. De hade med sig matväska så de åt på plats - ingen aning om lunchtid. Andra veckan var frugan där men hon sitter i möten hela dagarna så hade inte stenkoll på tiderna. Vet bara att hon ringde och efterfrågade dem en dag när de inte kommit till 10 samt att de var borta vid innan 16.

Det borde vara knappt 120 meter skarv på gipset som spacklades och slipades - 2 min minuter spackel per skarv meter och 1 minut slipning ger 6h jobb. Tycker att det borde kunna göras i det tempot - andra spacklingen borde gå lite snabbare. Lite svårt att se hur man skulle kunna få ihop 14 heldagar på hela jobbet.

Som svar till ovan - här är det gott om hantverkare - många sommarstugor så de har bra med uppdrag. Ingen jag har pratat med har fått offert. En jag pratade med i går kommer att ta målare från närmsta stad - över en timma bort för att få en offert.

Begär dagbok i morgon så får vi se vad de olika momenten har tagit i tid.
 
Clarken37
tstrom66 tstrom66 skrev:
Hej, tack för svaren.

Vi var inte på plats första veckan - såg i kameran att de inte kom innan 9 - 10 någon morgon och var borta 14-15 på em. De hade med sig matväska så de åt på plats - ingen aning om lunchtid. Andra veckan var frugan där men hon sitter i möten hela dagarna så hade inte stenkoll på tiderna. Vet bara att hon ringde och efterfrågade dem en dag när de inte kommit till 10 samt att de var borta vid innan 16.

Det borde vara knappt 120 meter skarv på gipset som spacklades och slipades - 2 min minuter spackel per skarv meter och 1 minut slipning ger 6h jobb. Tycker att det borde kunna göras i det tempot - andra spacklingen borde gå lite snabbare. Lite svårt att se hur man skulle kunna få ihop 14 heldagar på hela jobbet.

Som svar till ovan - här är det gott om hantverkare - många sommarstugor så de har bra med uppdrag. Ingen jag har pratat med har fått offert. En jag pratade med i går kommer att ta målare från närmsta stad - över en timma bort för att få en offert.

Begär dagbok i morgon så får vi se vad de olika momenten har tagit i tid.
Ok ska bli väldigt intressant att höra om deras ”dagbok”.

Hade som sagt exakt samma förfarande hos mina målare. De kom in runt 09 med en kaffekopp och varje dag var de borta mellan 14-15. Men fakturorna på 40 timmars arbetsveckor kom givetvis.

Förklaringen har du nog själv. Dina hantverkare har jobbat knappt 70 timmar men fakturerar 112 timmar
 
Hej - har nu fått dagboken.

Inte detaljerad. De uppger att de spacklat o slipat 3 ggr. Satt fiberduk, strukit 2 ggr väggar och en gång tak. detta ger 112 h och 95.500 på fakturan inkl. material. Spiralbunden anteckningsbok med handskrivna beräkningar och datum på olinjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser att jag har kvar inspelningar på bevakningskameror - tex
5/2 dag 1 - rullade de in 11:29 och hoppar in i bilen och åker 15:14- knappt 4+4 h - uppsatt 6+6 h för 2 pers = +4h
6/2 kommer 9:15 och rullar ut 14:25 - drygt 5+5 h uppsatt fakturerat 6+6 h för 2 pers = + 2 h
7/2 kommer 9 och drar 15 - 6 + 6 h och uppsatt 7+7h för 2 pers = + 2h
8/2 kommer 8:40 - 14:31 sista rörelsen vid kameran (bilen lämnar så den hämtar vid vägen där jag inte ser den.en person kvar) knappt 6 h uppsatt 8 h = +2h

De käkar antagligen frukost, lunch på plats då bilen ej lämnar gården.

Säg - 30 min för frukost och lunch -> fakturerat är för dessa dagar 46 h medan de har varit på plats 36hdrar man bort lunch => 32,5h = 70 % av fakturerade tiden. Visst tar köpa färg och resa lite tid men med 18 mil fakturerat för resor (90 väg) så borde inte mer än 2-3 timmar försvinna på resor.

Får fortsätta att ta ut filmerna vilket kommer att ge lite mer info - har svårt att se att de kan hävda färginköp 1-2 h per dag för två pers.

Men den stora frågan är vad en total tidsåtgång kan hamna på då jag inte tror, som flera som har kommenterat, att de är särskilt effektiva . Frågan ställdes till en målare som är på mitt jobb och fixar väggarna. Han spacklar en gång - låter det torka och lägger på spackellager två innan slipning, väv och målning. Han uppskattade att allt i mitt hus, med givna ytor och bilder på rummet, skulle hamna på ca en veckas jobb. Detta ligger i linje med flera jag pratat med samt er input här på forumet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
tstrom66 tstrom66 skrev:
Hej,
Jag håller på att bygga ut och snickaren som håller i bygget frågade om han skulle ordna målare för spackling och målning av det nybyggda rummet. Jag har själv totalrenoverat tre mindre rum (målat tak, rivit tapet - spacklat - hängt väv - målat och lagt nytt golv) och uppskattade att om jag, som mycket noggrann amatör, skulle göra jobbet själv så skulle det ta det ca 2 veckor inkl. helgjobb. Jag är kanske tidsoptimist. Tyvärr var jag skickad på utlandsjobb då och gav ok till att ta in målarna för ett proffsigt jobb - offert kan aldrig fås i denna del av landet på något jobb.

Vi önskade väv och halvmatt färg då vi har nio barnbarn som kommer ut till oss och kan kladda ner en hel del :). Målaren ansåg att man inte sätter väv nu för tiden och att man endast använder matt färg i vardagsrum. Sagt o gjort - han fick sätta fiberduk istället som skulle strykas med matt färg - han rekommenderade grå brytning på vägg, vitt tak som ser mycket bra ut.

Rummet i fråga är stort - väggytan ca 135m2 och mer än halva rummet är öppet till nock
- i andra delen finns en 16m2 garderob och sovloft över. [bild][bild]
När spackling och målningen genomfördes var rummet rent - ingen trapp, inget golv, fönster- eller dörrfoder, inga eluttag, takspotar eller ljusknappar. Det enda som de behövde täcka var de nya fönstren och smygarna (vilket inte gjordes och nu är smygar och fönster sedstänkta med både vita och gråa stänk). Väggarna är gips på spånskiva så de använde skarvremsor och spacklade skarvar och skruvhålen. Limträbalken i taket målades och de ville även stryka taket (72m2) ytterligare en gång (takpanelen var målad då det sattes upp) vilket jag gav ok till. Mobil stor plattform fanns på plats så de behövde inte bygga ställning.

På fakturan som jag fick så var arbetskostnaden 77 tusen - 112 timmar arbete (687,50 per h) - 95,5 tusen inkl. allt. Ingen Rot kvar pga. andra hantverkare som vi redan betalt / ska betala. Målaren håller till ca 10 km från oss och ska han passera färgaffären som använts så blir det fyra km längre. Det råder inte brist på hantverkare här trots att det är ute på landet då det är väldigt mycket sommarstugor i området. De var oftast två man som målade och ska ha varit här i knappt två veckor. Det var inte fulla dagar då de var mycket morgontrötta och aldrig kvar till 16.00.

För 77 tusen hade jag kunnat tagit tjänstledigt i över två månader vilket med facit i hand varit mycket bättre - det är målarstänk på fönster o smygar, skarvarna mellan våderna syns tydligt, tar man på väggen så blir det avtryck direkt så den kommer att behövas målas om inom en snar framtid, garderoben är målad med två olika sorters vit färg.

Min fråga är om det kan vara rimligt för erfarna målare att ta nästan tre veckor på sig för detta jobb?

Ursäkta för ett långt inlägg men det skulle vara uppskattat om ni som har en bättre känsla för detta kan ge feedback om det är en normal tidsåtgång. Jag har tagit upp fakturan med snickaren som håller med och tycker att det var orimligt. Han pratade med målaren som sa att det var den tiden det tog - så det var det. Han vill nu att jag ska kontakta målaren direkt och därför har jag vänt mig till detta forum för att få er input om 112 timmar för detta jobb är rimligt.
Orimligt.
Köpte ett liknande jobb nyligen.
55 kvm golvyta. Kök. Öppet till nock. Spackling av vägg och fogning av glipor i träpanel i tak.
Täckning av köksinredning, golv samt av/påmontering av alla uttag/strömställare/spotlights och maskering av foder/sockel.
Inte ett stänk färg där det inte hör hemma. Snyggt fogat, spacklat,slipat och målat. Riktigt fint! 48.000 ink mtrl (efter ROT)
 
tstrom66 tstrom66 skrev:
Hej - har nu fått dagboken.

Inte detaljerad. De uppger att de spacklat o slipat 3 ggr. Satt fiberduk, strukit 2 ggr väggar och en gång tak. detta ger 112 h och 95.500 på fakturan inkl. material.[bild]

Ser att jag har kvar inspelningar på bevakningskameror - tex
5/2 dag 1 - rullade de in 11:29 och hoppar in i bilen och åker 15:14- knappt 4+4 h - uppsatt 6+6 h för 2 pers = +4h
6/2 kommer 9:15 och rullar ut 14:25 - drygt 5+5 h uppsatt fakturerat 6+6 h för 2 pers = + 2 h
7/2 kommer 9 och drar 15 - 6 + 6 h och uppsatt 7+7h för 2 pers = + 2h
8/2 kommer 8:40 - 14:31 sista rörelsen vid kameran (bilen lämnar så den hämtar vid vägen där jag inte ser den.en person kvar) knappt 6 h uppsatt 8 h = +2h

De käkar antagligen frukost, lunch på plats då bilen ej lämnar gården.

Säg - 30 min för frukost och lunch -> fakturerat är för dessa dagar 46 h medan de har varit på plats 36hdrar man bort lunch => 32,5h = 70 % av fakturerade tiden. Visst tar köpa färg och resa lite tid men med 18 mil fakturerat för resor (90 väg) så borde inte mer än 2-3 timmar försvinna på resor.

Får fortsätta att ta ut filmerna vilket kommer att ge lite mer info - har svårt att se att de kan hävda färginköp 1-2 h per dag för två pers.

Men den stora frågan är vad en total tidsåtgång kan hamna på då jag inte tror, som flera som har kommenterat, att de är särskilt effektiva . Frågan ställdes till en målare som är på mitt jobb och fixar väggarna. Han spacklar en gång - låter det torka och lägger på spackellager två innan slipning, väv och målning. Han uppskattade att allt i mitt hus, med givna ytor och bilder på rummet, skulle hamna på ca en veckas jobb. Detta ligger i linje med flera jag pratat med samt er input här på forumet.
Bra lärdom att ha loggar på kameror/lås kvar. Trist, när det är löpande kostnad tycker jag man ska kunna förvänta sig att närvaro tiden är korrekt, däremot hur effektiva de är på plats är svårare att göra något åt...
 
Inte mycket info i den dagboken :)
Vet de om att du har inspelning när de kommit och gått?
Kanske läge att nämna detta och fråga om de vill revidera till något rimligare.
 
R
tstrom66 tstrom66 skrev:
Hej - har nu fått dagboken.

Inte detaljerad. De uppger att de spacklat o slipat 3 ggr. Satt fiberduk, strukit 2 ggr väggar och en gång tak. detta ger 112 h och 95.500 på fakturan inkl. material.[bild]

Ser att jag har kvar inspelningar på bevakningskameror - tex
5/2 dag 1 - rullade de in 11:29 och hoppar in i bilen och åker 15:14- knappt 4+4 h - uppsatt 6+6 h för 2 pers = +4h
6/2 kommer 9:15 och rullar ut 14:25 - drygt 5+5 h uppsatt fakturerat 6+6 h för 2 pers = + 2 h
7/2 kommer 9 och drar 15 - 6 + 6 h och uppsatt 7+7h för 2 pers = + 2h
8/2 kommer 8:40 - 14:31 sista rörelsen vid kameran (bilen lämnar så den hämtar vid vägen där jag inte ser den.en person kvar) knappt 6 h uppsatt 8 h = +2h

De käkar antagligen frukost, lunch på plats då bilen ej lämnar gården.

Säg - 30 min för frukost och lunch -> fakturerat är för dessa dagar 46 h medan de har varit på plats 36hdrar man bort lunch => 32,5h = 70 % av fakturerade tiden. Visst tar köpa färg och resa lite tid men med 18 mil fakturerat för resor (90 väg) så borde inte mer än 2-3 timmar försvinna på resor.

Får fortsätta att ta ut filmerna vilket kommer att ge lite mer info - har svårt att se att de kan hävda färginköp 1-2 h per dag för två pers.

Men den stora frågan är vad en total tidsåtgång kan hamna på då jag inte tror, som flera som har kommenterat, att de är särskilt effektiva . Frågan ställdes till en målare som är på mitt jobb och fixar väggarna. Han spacklar en gång - låter det torka och lägger på spackellager två innan slipning, väv och målning. Han uppskattade att allt i mitt hus, med givna ytor och bilder på rummet, skulle hamna på ca en veckas jobb. Detta ligger i linje med flera jag pratat med samt er input här på forumet.
Tänk bara på att det inte är ok att övervaka deras tider med ett eget larm om du inte har upplyst hantverkarna om detta innan.

Om du vill installera en egen övervakningskamera finns det strikta regler för hur detta får göras. Du har rätt att sätta upp egna kameror i och på din egen egendom, men gör du det har alla som det kan vara relevant för rätt att veta att de övervakas. Det gäller t.ex. gäster, städare eller andra som befinner sig på det område som övervakas.

Så det kan bli svårt för dig att använda dem informationen i en eventuell tvist..

Jag håller med om att timmarna är i överkant men tänker så du inte själv begår något olagligt😊
 
De kan säkert hävda att de startar klockan när de lyfter rumpan från kontoret och stoppar när bilen ärburlastad och städad... Tyvärr....
 
R Rejäl skrev:
Tänk bara på att det inte är ok att övervaka deras tider med ett eget larm om du inte har upplyst hantverkarna om detta innan.

Om du vill installera en egen övervakningskamera finns det strikta regler för hur detta får göras. Du har rätt att sätta upp egna kameror i och på din egen egendom, men gör du det har alla som det kan vara relevant för rätt att veta att de övervakas. Det gäller t.ex. gäster, städare eller andra som befinner sig på det område som övervakas.

Så det kan bli svårt för dig att använda dem informationen i en eventuell tvist..

Jag håller med om att timmarna är i överkant men tänker så du inte själv begår något olagligt😊
Var kan man läsa mer om detta?
Allt jag hittar säger att det är fullt tillåtet att filma på egen tomt och i sitt eget hus.

https://lawline.se/answers/ar-det-t...utan-att-upplysa-honom-om-att-han-blir-filmad
https://lawline.se/answers/far-man-filma-hantverkare-i-det-egna-hemmet
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R
R Rejäl skrev:
Tänk bara på att det inte är ok att övervaka deras tider med ett eget larm om du inte har upplyst hantverkarna om detta innan.

Om du vill installera en egen övervakningskamera finns det strikta regler för hur detta får göras. Du har rätt att sätta upp egna kameror i och på din egen egendom, men gör du det har alla som det kan vara relevant för rätt att veta att de övervakas. Det gäller t.ex. gäster, städare eller andra som befinner sig på det område som övervakas.

Så det kan bli svårt för dig att använda dem informationen i en eventuell tvist..

Jag håller med om att timmarna är i överkant men tänker så du inte själv begår något olagligt😊
Men man behöver ju inte tala om för hantverkarna hur tiderna är loggade?
 
R
Man ska någ vara försiktig med att övervaka någon i sitt arbete med tider och när och hur dessa har sina raster mm..
Det kan absolut ses som integritetskränkande..
 
R Rejäl skrev:
Man ska någ vara försiktig med att övervaka någon i sitt arbete med tider och när och hur dessa har sina raster mm..
Det kan absolut ses som integritetskränkande..
Nu var det fråga om ankomst och avfärd. Raster etc. är som du ser i TS inlägg ej noterade.
 
R Rejäl skrev:
Nja, rättsläget är oklart då ingett fall ännu har prövats.

[länk]
Det är förvisso sant att det inte provat, men jag vill påstå att detta fall skiljer sig från TS situation.

Först och främst är hantverkarna där tillfälligt, inte dagligen som hemtjänstpersonalen, citat från din artikel:
– Lagen tillåter att någon sätter upp en kamera i sitt hem och att det kan vara tillåtet att filma någon som tillfälligt eller då och då vistas i hemmet, som barnvakt eller städare. Men det är inte lika självklart att filma hemtjänstpersonal som är i personens bostad flera gånger om dagen.
Sedan så är kameran inte uppsatt av personen som bodde där, utan dennes gode man:
Det har enligt henne också betydelse vem som sätter upp kameran. Det finns ett undantag i lagen för privatpersoner att sätta upp kameror i sin bostad utan hänsyn till skyddsreglerna i GDPR.


– I det här fallet rör det sig om en god man. Frågan är om personen som bor där har givit sitt medgivande eller är dement och inte vet eller förstår att en kamera har installerats. Har den gode mannen agerat på egen hand täcks det inte av undantagen i lagen, då krävs att personalen är informerad om att de filmas.
Dessvärre ligger ironiskt nog IMYs hemsida nere så jag kan inte kolla vad de skriver 🙄
Men jag hittade denna rubrik:
Skärmbild av en webblänk till IMY om kamerabevakning inom privatundantaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.