R
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är förvisso sant att det inte provat, men jag vill påstå att detta fall skiljer sig från TS situation.

Först och främst är hantverkarna där tillfälligt, inte dagligen som hemtjänstpersonalen, citat från din artikel:

Sedan så är kameran inte uppsatt av personen som bodde där, utan dennes gode man:


Dessvärre ligger ironiskt nog IMYs hemsida nere så jag kan inte kolla vad de skriver 🙄
Men jag hittade denna rubrik:
[bild]
Ja enstaka tex. Ett fönsterbyte. Men i TS fall gäller det över veckor altså kan det ses som systematiskt övervakande av deras tider..
Jag är inte övertygad om att det ör lagligt ingett av det du har bifogat har styrkt det..
 
R Rejäl skrev:
Ja enstaka tex. Ett fönsterbyte. Men i TS fall gäller det över veckor altså kan det ses som systematiskt övervakande av deras tider..
Jag är inte övertygad om att det ör lagligt ingett av det du har bifogat har styrkt det..
Nja, kameran sitter inte där för att övervaka dem, den sitter där för att övervaka huset så att kalla det systematiskt skulle jag inte hålla med om.
Några veckor är fortfarande begränsat och inte löpande som exempelvis hemtjänst.

Jag är inte övertygad om att det är olagligt utifrån att det du bifogat heller ;)
 
R Rejäl skrev:
Man ska någ vara försiktig med att övervaka någon i sitt arbete med tider och när och hur dessa har sina raster mm..
Det kan absolut ses som integritetskränkande..
Absolut inte. Företag loggar när du drar ditt passerkort, hur du kör din tjänstebil och hur din dator används. Det sitter övervakningskameror överallt. Man ska nog räkna med man är övervakad.
 
R
Rättsläget är inte prövat vad jag kan hitta, men att säga att det är lagligt håller jag inte med om..
 
K Kane skrev:
Men man behöver ju inte tala om för hantverkarna hur tiderna är loggade?
Tex ett doorman lås loggar alla passager.
Man behöver inte berätta det.

Upp till dem att motbevisa.
De kan visa en Google timeline som visar när de lämnar kontoret, handlar osv. Hur länge de går på muggen eller tar rökpaus däremot loggas inte och vore kränkande att begära ut.
 
R Rejäl skrev:
Rättsläget är inte prövat vad jag kan hitta, men att säga att det är lagligt håller jag inte med om..
Då vill jag bara påminna om vad du skrev gällande övervakning:
R Rejäl skrev:
Tänk bara på att det inte är ok att övervaka deras tider med ett eget larm om du inte har upplyst hantverkarna om detta innan.

Om du vill installera en egen övervakningskamera finns det strikta regler för hur detta får göras. Du har rätt att sätta upp egna kameror i och på din egen egendom, men gör du det har alla som det kan vara relevant för rätt att veta att de övervakas. Det gäller t.ex. gäster, städare eller andra som befinner sig på det område som övervakas.

Så det kan bli svårt för dig att använda dem informationen i en eventuell tvist..

Jag håller med om att timmarna är i överkant men tänker så du inte själv begår något olagligt😊
Du låter nämligen väldigt säker på din sak i detta inlägg, när det i själva verket inte alls är garanterat att det är så.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Absolut inte. Företag loggar när du drar ditt passerkort, hur du kör din tjänstebil och hur din dator används. Det sitter övervakningskameror överallt. Man ska nog räkna med man är övervakad.
Mitt jobb har stämpelklocka för de som jobbar på fabriksgolvet, där stämplar man åtminstone ut för frukost och lunch. (Olika tidkoder, man stämplar inte bara för att hålla koll på hur mycket man jobbar, utan också för att veta vilken kund man jobbat åt). Oj vad tror IF Metall skulle gått i taket om det varit integritetskränkande.
 
R
J JohanLun skrev:
Absolut inte. Företag loggar när du drar ditt passerkort, hur du kör din tjänstebil och hur din dator används. Det sitter övervakningskameror överallt. Man ska nog räkna med man är övervakad.
Inom bygg så får inte ID06 användas för att kontrollera arbetstid eller någon annan övervakning förutom det den är avsedd för att Skatteverket att se personalliggardata..
OBS ID06 kan inte tillämpas hos konsumenter då Skatteverket inte har befogenheter i privata hem..
Tjänstebilen som har GPS puck har du skrivit under en policy som hanterar denne hoppas jag? Annars kan det ses som olovlig övervakning av din arbetsgivare..
 
Det är farligt att uttrycka sig i absoluta termer.

Enligt följande länk får man visst använda ID06 för att kontrollera arbetstid:
https://id06.se/support/kan-min-arb...tt-id06-kort-som-underlag-for-tidredovisning/
Man kan dock ha kommit överens mellan arbetsgivare och arbetstagare att man vill använda informationen som lönesystem. För detta krävs ett skriftligt samtycke och att facket informeras om överenskommelsen.
Men facket/företagen har kanske uttryckligen förbjudit det så att sådana överenskommelser aldrig sker?
 
R Rejäl skrev:
Inom bygg så får inte ID06 användas för att kontrollera arbetstid eller någon annan övervakning förutom det den är avsedd för att Skatteverket att se personalliggardata..
OBS ID06 kan inte tillämpas hos konsumenter då Skatteverket inte har befogenheter i privata hem..
Tjänstebilen som har GPS puck har du skrivit under en policy som hanterar denne hoppas jag? Annars kan det ses som olovlig övervakning av din arbetsgivare..
Jag har inte tjänstebil, inte övertid, jobbar ofta hemifrån.

ID06, vafan, jag är väl inte arbetsgivare till en ev person som kommer till mitt hem. Om facket har åsikter på MITT hem så får de via företaget meddela det i ev avtal när tjänsten tecknas. Om det är lagligt att ha kameror hemma, vilket det är, om det räcker att ha en skylt att övervakning finns (vilket räcker i affärer, allmänna platser osv) så ska väl det räcka också. Att man inte lägger ut bilder från kamerorna där person kan identifieras är självklart. Att man använder kameror, larm och loggar i de fall nåt händer i hemmet som inte är ok tycker jag är självklart. Nu städar och bygger jag själv, men ibland kommer det ju folk och fixar med el, bredband, sotning. Jag skulle inte ha några problem att använda den infon om det visar sig att personerna stjäl eller kommer / går tider som inte var överenskomna. De som får komma in i hemmet när jag inte är hemma har ett ansvar att komma på de tider och göra det som är avtalat. Inget annat.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är farligt att uttrycka sig i absoluta termer.

Enligt följande länk får man visst använda ID06 för att kontrollera arbetstid:
[länk]

Men facket/företagen har kanske uttryckligen förbjudit det så att sådana överenskommelser aldrig sker?
Ja efter skriftlig överenskommelse! Som arbetstagare kan du neka..Och att facket ska informeras ifall en överenskommelse nås..

Men mig veterligen så vet jag inga arbetstagare som har skriftligt gått med på detta..

Men detta är OT då ID06 registrering inte gäller komsumententreprenader..
 
R Rejäl skrev:
Ja efter skriftlig överenskommelse! Och att facket är informerat om det..

Men mig veterligen så vet jag inga arbetstagare som har skriftligt gått med på detta..

Men detta är OT då ID06 registrering inte gäller komsumententreprenader..
Men det skrev du inte, du skrev "Inom bygg så får inte ID06 användas för att kontrollera arbetstid eller någon annan övervakning förutom det den är avsedd för att Skatteverket att se personalliggardata.."

Men jag håller med, det är OffT så vi släpper det.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det skrev du inte, du skrev "Inom bygg så får inte ID06 användas för att kontrollera arbetstid eller någon annan övervakning förutom det den är avsedd för att Skatteverket att se personalliggardata.."

Men jag håller med, det är OffT så vi släpper det.
Du letar som vanligt ord fel i det jag skriver ingett nytt med det😉
 
R Rejäl skrev:
Du letar som vanligt ord fel i det jag skriver ingett nytt med det😉
Och du skriver återigen något som inte stämmer och kallar det sen märka ord när någon ifrågasätter det 😉
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Och du skriver återigen något som inte stämmer och kallar det sen märka ord när någon ifrågasätter det 😉
O du bara fortsätter med sitt korståg, så fortsätt att leta efter dina feltolkningar bara det rör mig inte i ryggen ett dugg, att du googlar fram din kunskap inom bygg för det är ganska transparent att du saknar kunskap inom detta område😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.