R Rejäl skrev:
Som arbetstagare kan du neka..Och att facket ska informeras ifall en överenskommelse nås..
Givetvis kan man som individ vägra ha passerkort, ingen mobil, inte köra bil (för det ligger i sakens natur att det ALLTID sparas loggar på passerkort, att telefonens position loggas både i nätet och i googles / apples tjänster samt att bilen har GPS och är uppkopplad och loggar positioner).

Att datan systematiskt och regelbundet samkörs för att hitta avvikelser i arbetstid är nog rätt ovanligt, att det däremot kan användas om man befarar att någon fuskar ser jag som självklart.

Vi är ombedda att använda passerkort även innanför företagets grindar, dvs i vanliga dörrar (inte snurrgrindar där var och en MÅSTE dra sitt eget kort) för att de vill logga i vilka byggnader och vilka gångvägar som används mest. Lite kul, min chef skulle släppa in en nyanställd och lämnade ifrån sig kortet genom snurrgrinden och fick det omedelbart konfiskerat av vakten, man får tydligen släppa in gäster med sitt kort men aldrig lämna över det. :) Förstås fick hen tillbaka kortet, men det var nån process kring det. :D

Vad jag vet så läser företaget inte vår mail. Men kan logga vilka hemsidor man besöker och om man går in på en spärrad sida så blockas det och rapporteras till någon säkerhetsfunktion som kan lyfta det vidare om det bedöms vara ett problem.

Den som i dagens samhälle INTE vill bli övervakad har en stor uppförsbacke.
 
R Rejäl skrev:
O du bara fortsätter med sitt korståg, så fortsätt att leta efter dina feltolkningar bara det rör mig inte i ryggen ett dugg, att du googlar fram din kunskap inom bygg för det är ganska transparent att du saknar kunskap inom detta område😉
Det är så du väljer att tolka det, du verkar inte gilla att bli ifrågasatt och är rätt dålig på argumentera för din sak.
Det är inte mitt fel att du skriver tokigheter som är lätta att kontrollera...
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Givetvis kan man som individ vägra ha passerkort, ingen mobil, inte köra bil (för det ligger i sakens natur att det ALLTID sparas loggar på passerkort, att telefonens position loggas både i nätet och i googles / apples tjänster samt att bilen har GPS och är uppkopplad och loggar positioner).

Att datan systematiskt och regelbundet samkörs för att hitta avvikelser i arbetstid är nog rätt ovanligt, att det däremot kan användas om man befarar att någon fuskar ser jag som självklart.

Vi är ombedda att använda passerkort även innanför företagets grindar, dvs i vanliga dörrar (inte snurrgrindar där var och en MÅSTE dra sitt eget kort) för att de vill logga i vilka byggnader och vilka gångvägar som används mest. Lite kul, min chef skulle släppa in en nyanställd och lämnade ifrån sig kortet genom snurrgrinden och fick det omedelbart konfiskerat av vakten, man får tydligen släppa in gäster med sitt kort men aldrig lämna över det. :) Förstås fick hen tillbaka kortet, men det var nån process kring det. :D

Vad jag vet så läser företaget inte vår mail. Men kan logga vilka hemsidor man besöker och om man går in på en spärrad sida så blockas det och rapporteras till någon säkerhetsfunktion som kan lyfta det vidare om det bedöms vara ett problem.

Den som i dagens samhälle INTE vill bli övervakad har en stor uppförsbacke.
Nu blandar du väldigt mycket..

Inom bygg som vi pratar om så får inte ID06 användas som något annat än som personalliggare för Skatteverket ändamål om att kontrollera svart och illegal arbetskraft, om man inte har avtalat om detta (att man vill övervaka arbetstid) innan vilket jag ännu inte har hört eller sett i våran stad att det har skett, men har du något fall så får du gärna visa det?

Företagsmobiler är det många som har lika så är det ok att stänga av platstjänster på denna ifall man vill..

Arbetsgivaren får som utgångspunkt inte läsa den anställdes privata mailkonversationer, ens om konversationen har skett via jobbmailen, eftersom alla människor har en grundläggande rätt till privatliv. Undantagsvis får arbetsgivaren även läsa privata konversationer om denne har starka skäl att misstänka illojalitet eller brottslighet.

Att du verkar vara ok med att bli övervakad är din sak det lägger jag mig inte i, men att bli övervakad är inte ok om det inte har tagits upp via policys eller avtal annars och då vet man om det och hamnar i ett annat läge än om någon övervakar en utan att ha avtalat om detta..
 
Redigerat:
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är så du väljer att tolka det, du verkar inte gilla att bli ifrågasatt och är rätt dålig på argumentera för din sak.
Det är inte mitt fel att du skriver tokigheter som är lätta att kontrollera...
Du är dålig på att lösa dina Lawline inlägg som innehåller väldigt ofta ordet ”bör” som du verkar tolka som lag..
Har inte skrivit några tokigheter alls vare sig av öbvervakning eller ID06, det är du som googlar fram fakta som inte stämmer med verkligheten..
O ja du är duktig på att argumentera för dina tokigheter på detta forum det är du duktigare på än mig..
Men man ser att du ingen verklighetsförankring har i denna fråga😊
 
R Rejäl skrev:
Du är dålig på att lösa dina Lawline inlägg som innehåller väldigt ofta ordet ”bör” som du verkar tolka som lag..
Har inte skrivit några tokigheter alls vare sig av öbvervakning eller ID06, det är du som googlar fram fakta som inte stämmer med verkligheten..
O ja du är duktig på att argumentera för dina tokigheter på detta forum det är du duktigare på än mig..
Men man ser att du ingen verklighetsförankring har i denna fråga😊
Det är för att det inte är så enkelt som du verkar påskina i dina inlägg, därav att jag skrev "det är farligt att använda absoluta termer". Lawline skriver just bör eftersom det i slutändan är en domstol som gör tolkningen och de inte har någon praxis att luta sig mot.

Du påstår att det är, inte att det kan vara olagligt att filma hantverkare i ditt hem, det är stor skillnad.
Speciellt när ditt argument för är en länk om hemtjänst där någon annan än den boende satt upp kameran, och kameran dessutom troligen var avsedd att övervaka just hemtjänsten.

Du skriver att ID06 inte får användas som tidsstämpling när man i själva verket inte brukar.
Hade du skrivit "inte brukar" från början hade jag inte ifrågasatt dig.

Har du svårt att hitta vettiga länkar som stödjer ditt påstående kan det ju vara för att det inte stämmer 🙄
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skriver att ID06 inte får användas som tidsstämpling när man i själva verket inte brukar.
Hade du skrivit "inte brukar" från början hade jag inte ifrågasatt dig.
ID06 är framtaget för att motverka illegal och svart arbetskraft på våra byggarbetsplatser ingett annat..Denna kontrollfunktion är det bara Skatteverket som ska hantera och vissa utvalda ”admins” på företaget som har tillgång till den digitala liggarens uppgifter som bara får ges ut till Skatteverket..
Om man nu inte enligt ditt undantag har avtalat om övervakning ifrån arbetsgivarens sida vilket jag inte har sett eller hört talas om..
Sedan att du hittar ett undantag som du googlade fram egällande användandet av ID06 mig veterligen så har detta undantaget inte använts, men du som vet så mycket kan väl visa det?

Återigen så märker du ord och medvetet missförstår det jag skriver..
 
R Rejäl skrev:
ID06 är framtaget för att motverka illegal och svart arbetskraft på våra byggarbetsplatser ingett annat..
Sedan att du hittar ett undantag som du googlade fram egällande användandet av ID06 mig veterligen så har detta undantaget inte använts, men du som vet så mycket kan väl visa det?

Återigen så märker du ord och medvetet missförstår det jag skriver..
Du tycker kanske det är ordmärkeri, men det är stor skillnad beroende på ordval.

Jag missförstår dig inte alls medvetet, skriver du att man inte får använda ID06 för detta så undrade jag varför inte och hur skiljer detta sig från andra passersystem som jag har erfarenhet av? En snabb googling visade att man visst fick använda det.

Noterade du att jag ställde en fråga där med?
Men facket/företagen har kanske uttryckligen förbjudit det så att sådana överenskommelser aldrig sker?
Jag frågade nämligen om det kanske ändå fanns en branschpraxis om att man inte använder den till det ändå, jag försökte nämligen förstå om det var nått sånt du menade istället.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Du tycker kanske det är ordmärkeri, men det är stor skillnad beroende på ordval.

Jag missförstår dig inte alls medvetet, skriver du att man inte får använda ID06 för detta så undrade jag varför inte och hur skiljer detta sig från andra passersystem som jag har erfarenhet av? En snabb googling visade att man visst fick använda det.

Noterade du att jag ställde en fråga där med?

Jag frågade nämligen om det kanske ändå fanns en branschpraxis om att man inte använder den till det ändå, jag försökte nämligen förstå om det var nått sånt du menade istället.
Me. Om du läser det som står högst upp i den skrivelsen. Vad står det där🤔

Om någon har avtalat bort sina rättigheter kan jag inte svara på, utan har hela tiden argumenterat om att syftet med systemet är endast mot Skatteverket..
 
R
Om man ska använda den så krävs det avtal med arbetstagarna samt att facket ska underrättas om det..
 
R Rejäl skrev:
Me. Om du läser det som står högst upp i den skrivelsen. Vad står det där🤔
I vilken skrivelse menar du nu? 🤔
R Rejäl skrev:
Om någon har avtalat bort sina rättigheter kan jag inte svara på, utan har hela tiden argumenterat om att syftet med systemet är endast mot Skatteverket..
Jag säger inget om att det huvudsakligen är som personalliggare ID06 är skapat, men att som du gjorde påstå att man inte får använda det till stämpelklocka är helt enkelt felaktigt och det jag invände mot.
 
R Rejäl skrev:
Om man ska använda den så krävs det avtal med arbetstagarna samt att facket ska underrättas om det..
Ja, och då får man använda den, således får man använda ID06 till tidsstämpling om man kommit överens om det, det är inte endast för personalliggare.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
I vilken skrivelse menar du nu? 🤔
I den du infogade delar ur..
Men i och med att du spelar dum åt det hållet så lägger jag in hela texten:



  • Kan min arbetsgivare använda uppgifterna när jag registrerar mitt ID06-kort som underlag för tidredovisning?
    Nej, tidredovisning på individnivå är inte syftet med att uppgifterna samlats in. Man kan dock på organisationsnummernivå få en sammanställning över hur många timmar företagets anställda har varit närvarande på en ID06-ansluten arbetsplats. Man kan dock ha kommit överens mellan arbetsgivare och arbetstagare att man vill använda informationen som lönesystem. För detta krävs ett skriftligt samtycke och att facket informeras om överenskommelsen.

    https://id06.se/kundtjanst-kategori/regelverk-om-id06/


13th Marine 13th Marine skrev:
Jag säger inget om att det huvudsakligen är som personalliggare ID06 är skapat, men att som du gjorde påstå att man inte får använda det till stämpelklocka är helt enkelt felaktigt och det jag invände mot.
Ja det stämmer att man inte får utan skriftligt samtycke av arbetstagarna!

Vilket jag inte har sett, men hör kan du ju med din expertis visa det enkelt för mig som frågar efter detta?

Eller är det så att du bara googlar fram dina kunskaper i fråga som vanligt? Och därmed saknar helhetssynen det praktiska användandet av systemen om hur det går till i verkligheten..
 
R Rejäl skrev:
I den du infogade delar ur..
Men i och med att du spelar dum åt det hållet så lägger jag in hela texten:
Eftersom det var otydligt så tyckte jag det var bättre att fråga om vad du menade.
R Rejäl skrev:
  • Kan min arbetsgivare använda uppgifterna när jag registrerar mitt ID06-kort som underlag för tidredovisning?
    Nej, tidredovisning på individnivå är inte syftet med att uppgifterna samlats in. Man kan dock på organisationsnummernivå få en sammanställning över hur många timmar företagets anställda har varit närvarande på en ID06-ansluten arbetsplats. Man kan dock ha kommit överens mellan arbetsgivare och arbetstagare att man vill använda informationen som lönesystem. För detta krävs ett skriftligt samtycke och att facket informeras om överenskommelsen.

    [länk]



    Ja det stämmer att man inte får utan skriftligt samtycke av arbetstagarna!

    Vilket jag inte har sett, men hör kan du ju med din expertis visa det enkelt för mig som frågar efter detta?

    Eller är det så att du bara googlar fram dina kunskaper i fråga som vanligt? Och därmed saknar helhetssynen det praktiska användandet av systemen om hur det går till i verkligheten..
Det är återigen skillnad på "man får inte" och "man får inte utan samtycke", att du tycker det är ordmärkeri tycker jag rent ut sagt är underligt.

Jag nöjer mig med att konstatera att man får använda ID06 som tidstämpling om man kommit överens om det.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom det var otydligt så tyckte jag det var bättre att fråga om vad du menade.

Det är återigen skillnad på "man får inte" och "man får inte utan samtycke", att du tycker det är ordmärkeri tycker jag rent ut sagt är underligt.

Jag nöjer mig med att konstatera att man får använda ID06 som tidstämpling om man kommit överens om det.
Återigen så gör du EGNA tolkningar som ingen i branschen gör😇

Det står tydligt att syftet inte är något annat än för Skatteverket..

Men som vanligt så får du leva kvar i din egna Google värld och fantisera om hur verkligheten ser ut😀

Edit: detta är mitt sista inlägg i denna frågan till dig😊
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.