Ja för Visma har tagit fram en produkt de absolut inte såg något intresse av och som absolut inte kommer säljas.

Ett svenskt körkort har som syfte att visa vilka typer av fordon du får framföra, men kan användas för att identifiera dig med.
ID06 har som syfte att agera personalliggare så Skatteverket blir glada, men kan också användas för tidsstämpling.

Att du inte förstår skillnaden förvånar mig inte 🙄
 
R
Som sagt innan att du sitter som lekman ( Google mästare)
och gör dina bedömningar gynnar ingen..
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
...ID06 användas som något annat än som personalliggare
Nu gällde ju frågan inte ID06 utom om det är ok att kolla när folk kommer genom tex loggen på dörren. Om hantverkaren hävdar han börjar jobba 07.00 men han går in i mitt hus 10.00 så är det relevant att fråga vad som gjordes mellan 7 och 10.

Jag skulle ogilla om min chef började använda när jag passerade grinden på jobbet eller när jag loggade in på datorn. Jag kan stå och prata med en kollega på parkeringen eller sitta och läsa utskrivna papper i soffan hemma. Jag är inte övertidsersatt och fördelar tiden under dygnet hur jag finner passande och har förhoppningsvis min chefs förtroende att det jag levererar är bra nog för det. Om min chef inte hade förtroendet och kollat att jag ständigt jobbade mindre än jag borde så får jag nog acceptera att "loggning" används, men att jag då kan förklara om jag tex haft möte via mobilen på annan plats eller liknande.
R Rejäl skrev:
Företagsmobiler är det många som har lika så är det ok att stänga av platstjänster på denna ifall man vill..
Det kan finnas skäl att man vill ha loggning på, för att veta vad man gör. Men visst är det rimligt att man berättar att och vad man loggar (och varför).

R Rejäl skrev:
Arbetsgivaren får som utgångspunkt inte läsa den anställdes privata mailkonversationer, ens om konversationen har skett via jobbmailen, eftersom alla människor har en grundläggande rätt till privatliv. Undantagsvis får arbetsgivaren även läsa privata konversationer om denne har starka skäl att misstänka illojalitet eller brottslighet.
Håller med, jag skulle inte gilla om arbetsgivaren kunde titta på min bildskärm, tangenttryck eller data som skickas via nätverket. Jag skulle sannolikt byta arbetsgivare om de grävde på detta sätt. Men visst kan man behöva acceptera det. Alla på myndigheter bör nog tänka på vad de skriver i mailen då jag förstår att mycket kan räknas som offentlig data som kan begäras ut.
R Rejäl skrev:
Att du verkar vara ok med att bli övervakad är din sak det lägger jag mig inte i, men att bli övervakad är inte ok om det inte har tagits upp via policys eller avtal annars och då vet man om det och hamnar i ett annat läge än om någon övervakar en utan att ha avtalat om detta..
Jag känner att jag inte har mycket annat val än att bli övervakad. Via kameror på pendeltåget och via googles platsloggning mm.

I denna specifika fråga så måste nog hantverkare räkna med att de platser de jobbar på kan vara övervakade. En som levererar varor kan hamna på övervakningskamera och om hen kastar paketen från grinden till dörren kan det få konsekvenser. Om man inte kommer när man säger man kommer så kan det få konsekvenser.

Många verksamheter har börjat skapa bevis eller loggar att de gör rätt... tex ta en bild när man lämnar paketet. Ta en bild på en felparkerad bil. Logga när hemtjänstpersonal går in och ut hos brukaren osv. Givetvis kan det ses som integritetskränkande, men det är även ett bevis på att man sköter sitt jobb och kan verka "åt andra hållet".

Om loggen i detta fallet inte varit kråkor på ett papper utan en google timeline logg och en logg i telefon eller firmabil så hade man inte behövt ifrågasätta om de var på plats eller ej...
 
P
R Rejäl skrev:
Så det kan bli svårt för dig att använda dem informationen i en eventuell tvist..
Nejdå. Svenska domstolar tillämpar fri bevisprövning.

Förvisso kan TS eventuell få lite problem, men han satte ju inte upp kamerorna för att övervaka målarna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.