De var två personer - vet inte om de var det hela tiden.
 
tstrom66 tstrom66 skrev:
De var två personer - vet inte om de var det hela tiden.
Det gör kanske just målarjobb lite mindre effektiva. Istället för att en gubbe spacklar hela rummet och kan börja slipa direkt när han är klar, för att det redan torkat, så är ju risken att man måste lägga dötid på att vänta. Har du någon slags koll på när de kom och gick så du kan kolla om timmarna stämmer?

Men om det verkligen tagit den tid de specificerar så har du ju fått arbete för pengarna. Då återstår kanske bara timpriset att dividera om. Kan vara svårt det med, den är kanske hög men inte oskälig som man ofta ser på forumet med timpriser på det dubbla.
 
  • Gilla
Byggarn Bob
  • Laddar…
Mitt hus som byggdes nytt för 4 år sen målades på under 2 veckor av 2 riktigt bra målare.
149 kvadrat med 60 kvadrat vardagsrum med ryggåstak där det var naken gips överallt.
Har målat mycket själv men hade inte fått det så bra som detta och då är jag noggrann.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mitt rum är på 70m2 - byggt av den noggrannaste skickaren här så underarbetet var enligt snickarna enkelt. El dosor utsågade fint och spottar var bara markerade med en skruv - dvs ej utsågade.
Räta vinklar på alla väggar.
 
Nej, det låter helt orimligt. Om det var två man som höll på i två veckor, så kan det ju omöjligen bli 112h av det.

Och det tar inte två veckor ens för en ensam amatör att fixa det där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tidsåtgången borde hamna på ca 45-50 timmar.
 
T TH885 skrev:
Nja man kan inte sätta vilket pris som helst.
Det ska vara skäligt sett till jobbet som är gjort.

I ditt fall hade jag bett en välkänd målarifirma komma och be om en offert på exakt det dom gjort nu.
Så du har något att jämnföra med.

Sen begära ut en specifikation från firman du haft så du ser timmar, inköp, mängd material osv och jämnföra med vad den andra har tagit höjd för.

Ta sen diskussion med firman och säg rakt ut vad du anser är skäligt och försök komma överens om resten i förstahand. Roligare att avsluta som vänner än att det ska bli en tvist som förstör känslan för rummet.
nä inte vad som helst men är det inget sagt så blir det gärna många timmar till max timdebitering. Har man iallafall ett pristak så får de ju rätta sig efter det och höra av sig isåfall om det blir dyrare. Vilken målarfirma som helst som hållit på ett tag bör ju ha schablonkostnader vad ett kvadratmeterpris bör ligga på. Det krävs inga tidsödande offertförslag för det.
 
Problemet är att man aldrig får en offert eller ett pristak - då de känner snickaren och tycker om att måla efter hans jobb så borde jag tycka att en uppskattning inte borde vara omöjlig - har sett i någon tråd att någon offererade per m2 väggyta.

Hade jag fått en offert att det skulle kosta närmare en hundring så hade jag hellre försökt fått loss yngsta dotterns gubbe som gör bra målarjobb och gett dem pengarna.
 
Har nyss fått gjort vid ett rum, ca 60 kvm väggyta i vinkel. Här var också urplockat målaren täckte golv och spackla 2 ggr + förklistring sen tapetsering. Tog 4 dagar i anspråk ca 20 tim arbetstid till en kostnad av 23000
för jobbet. Sen tillkommer tapeter separat för ca 5000. Så det låter mycket för ditt jobb.
 
Oavsett om tiden är rimlig eller inte (vilket den troligen inte är), så verkar det ju inte heller vara bra utfört.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jo, jo... Du begärde väl prisuppgift innan jobbet påbörjades?

"För 77 tusen hade jag kunnat...."

Kanske värt att tänka så framöver. Liksom vara med...

Ofta kan man fixa en del själv, om man prioriterar tid.
 
Nja - inte prisuppgift då jag inte fått det någon gång här men jag fick informationen att målaren sagt att jobbet tar ca en vecka - men jag noterade inte om det skulle vara 1 eller två eller fler gubbar i en vecka. Min fråga är helt enkelt vad som är rimligt antal timmar.
 
P
Appendix Appendix skrev:
För att svara TS: Det är ju utmaningen med måla. tork och ställtider kan dra iväg....
Åhå! Kan man ta betalt för tork- och ställtider? Jag tror att jag ska bli målare …
 
  • Gilla
solofss2 och 3 till
  • Laddar…
Om någon känner sig manad att dra ihop en lista på vad man ska tänka på i motsvarande jobb, vore mycket välkommet.

Det är verkligen mycket svårt att hantera den här typen av jobb som beställare typ privatkund tycker jag. Lätt att känna sig totalblåst i slutänden.
 
P
H Harald Blåtumme skrev:
Om någon känner sig manad att dra ihop en lista på vad man ska tänka på i motsvarande jobb, vore mycket välkommet.

Det är verkligen mycket svårt att hantera den här typen av jobb som beställare typ privatkund tycker jag. Lätt att känna sig totalblåst i slutänden.
För några år sen behövde jag få väggarna målade, golvet lagt och snickerier runt dörrar och fönster i ett litet tillbyggt rum som är rätt mycket mindre än det som TS fick målat.

Min svåger tipsade om en golvläggare. Golvläggaren tipsade om en målare och målaren tipsade om en snickare. Jag frågade dem vad de vill ha betalt och sen gjorde de jobben (i rätt ordning!). Inga konstigheter förutom att snickaren sköt upp jobbet många gånger. Till slut tröttnade jag på det och anlitade en snickare jag kände sen förut. Det blev dyrare eftersom han bor rätt mycket längre bort, men han är duktig och gjorde ett bra jobb.

Det viktiga är att vara överens med hantverkaren om prisbilden. Jag har oftast bett om offert för hantverksjobb. Många säger att det blir dyrare då, men man har åtminstone koll på kostnaden. För rörmokeri har jag dock anlitat en rörmokare på timpris utan offert, men det är en rörmokare jag känner lite halvt ändå.

Här på vischan känner alla varandra eller åtminstone känner nån som känner nån. Grannar är man om man inte bor längre än ungefär en halvmil från varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.