Hej

Funderar att byta lås och undrar hur säker Assa D12 är?

Griffeltavlan
Låskolvar törs jag inte svara på men den har hög säkerhet säger dom.
Min erfarenhet är att låskolven är det minsta om du har en äldre dörr. Eller jo den ska inte sticka ut något mer än några mm än själva skyddet runt cylindern.

Vad har du för kista? På en del kistor så låser dörren när du bara slagit igen den. Vet inte hur ja ska förklara men dom är enkla o komma förbi.

Är slutblecket skruvat med 25 mm skruvar? Mina sitter fast med 75mm skruvar i regel.
Har du brytskydd?:D

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Låskolvar törs jag inte svara på men den har hög säkerhet säger dom.
Min erfarenhet är att låskolven är det minsta om du har en äldre dörr. Eller jo den ska inte sticka ut något mer än några mm än själva skyddet runt cylindern.

Vad har du för kista? På en del kistor så låser dörren när du bara slagit igen den. Vet inte hur ja ska förklara men dom är enkla o komma förbi.

Är slutblecket skruvat med 25 mm skruvar? Mina sitter fast med 75mm skruvar i regel.
Har du brytskydd?:D
Menar själva låscylindern,ska bara byta den. Jag borde skrivit det :D

Låscylindrar i ASSA d-12 serien

• Cylinder 1201 för låsning på utsidan av dörrar med modul låshus.
  • Borr-. dyrk- och manipulationsskyddad
  • Kopieringskyddade nycklar
  • finns i ytbehandling Nickel, Mattkrom, mässing, Brunoxid och blank mässing.
  • Kan beställas med lika låsning med andra cylindrar i Assa d12 serie
  • Kan beställas efter befintlig nyckel om din nyckel har 7 siffror.
  • Kan kombineras med ASSAs och Abus klassade hänglås sortiment
  • t

• Gilla
Oden04
  • Laddar…
Griffeltavlan
B blågrön skrev:
Menar själva låscylindern,ska bara byta den. Jag borde skrivit det :D
Det skrev du;)
Jag bara undra i ren nyfikenhet hur säkert är resten runt om?

Enda skillnaden mellan d12 och d13 är att d12 är kopieringsskyddade, alltså ingen certifierad låssmed får kopiera/lämna ut kopia till någon annan än rättmätiga ägaren av nyckelserien.

Har man för dåligt låshus, dörr etc så finns det ingen direkt anledning att satsa på d12-låscylinder, knappt en på d13-cylinder.

d12/d13 finns i både oval och rund utformning.

• Gilla
Oden04
  • Laddar…
Den är lika säker som andra klassade låscylindrar då dom klarat samma provning.
Det är när en låscylinder genomgår prov hos ett testningsorgan/provningsanstalt som det får en klassning och därefter kan påstå att den klarar samtliga krav som ställs.
Därutöver så finns det andra för och nackdelar med olika låscylindrar.

Inbrott som sker där en klassad låscylinder manipulerats är extremt ovanlig, så pass ovanligt att jag kan påstå att det inte sker.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Bumpar tråden, då jag ska byta låscylindrar hemma pga köpt nytt (begagnat) hus och dessutom är de slitna. Det här med kopieringsskydd, vad är det bra för egentligen? Om någon har tillgång till våra nycklar så är det väl ändå bara att åka till närmsta "nyckel&sko" kiosk i förorten och få kopierat exakt vad du vill ändå? Känns extremt naivt att tro att dessa enmansföretag skulle bry sig om att det är "förbjudet" att kopiera nycklarna.

K kurlakarl skrev:
Bumpar tråden, då jag ska byta låscylindrar hemma pga köpt nytt (begagnat) hus och dessutom är de slitna. Det här med kopieringsskydd, vad är det bra för egentligen? Om någon har tillgång till våra nycklar så är det väl ändå bara att åka till närmsta "nyckel&sko" kiosk i förorten och få kopierat exakt vad du vill ändå? Känns extremt naivt att tro att dessa enmansföretag skulle bry sig om att det är "förbjudet" att kopiera nycklarna.
Ett kopieringsskydd är vad det låter som ett skydd mot otillbörlig kopiering.
Nej du kan inte åka till närmsta klackbar och olovligen kopiera en kopieringsskyddad nyckel.
Ett kopieringsskydd är juridisk via patent, märkesskydd mm och ämnen säljs endast av tillverkaren till certifierade servicestationer som kan utföra en licensierad tillverkning av en nyckel.
Om en servicestation inte följer licensavtalet så kan licensavtalet sägas upp och de får då inte längre arbeta med produkten.
Däremot faller kopieringsskydd med tiden när det juridiska skydden faller.

En icke kopieringsskyddad nyckel kan tillverkas i närmsta klackbar och ofta behövs inte ens en fysisk nyckel utan det räcker med stämplingen på nyckeln.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Köper ändå inte riktigt det du säger. Låter alldeles otroligt att assa kan begränsa marknaden på det viset. Jag skulle kunna sätta en månadslön på att det finns en österländsk fabrik som tar fram nyckelämnen till assa d12 oavsett patent eller förbud och regler och att dessa sedan köps på bulk och distribueras runt i europa. Allt kopieras ju, varför skulle en liteb metallbit inte kopieras.

hittade detta, men du menar att detta är inte en produkt man kan ta med till en sko och lås kiosk och få sin nyckel kopierad? https://cdon.se/bygg-verktyg/assa-blank-nyckel-d12-1-st-c104772013235330

C
K kurlakarl skrev:
Låter alldeles otroligt att assa kan begränsa marknaden på det viset.
Det är inte bara Assa, utan det är precis så det funkar med alla kopieringsskyddade "patentnycklar". Visst är det på sätt och vis ett spel för galleriet på så sätt att det bara hindrar kreti och pleti från att kopiera nycklarna.

För den som verkligen vill är det så klart inte någon raketforskning att komma över ämnena eller tillverka dem själv, men min gissning är att låstillverkarna, med hjälp av sitt patent/mönsterskydd, är väldigt på hugget med att sätta stopp för all öppen försäljning av piratämnen.

Å andra sidan, hur många sofistikerade brottslingar har tillgång till dina nycklar? Om man är orolig för kopiering skall man hålla nycklarna för sig själv eller välja ett elektroniskt låssystem som på riktigt är immunt mot sådant.

C cpalm skrev:
Det är inte bara Assa, utan det är precis så det funkar med alla kopieringsskyddade "patentnycklar". Visst är det på sätt och vis ett spel för galleriet på så sätt att det bara hindrar kreti och pleti från att kopiera nycklarna.

För den som verkligen vill är det så klart inte någon raketforskning att komma över ämnena eller tillverka dem själv, men min gissning är att låstillverkarna, med hjälp av sitt patent/mönsterskydd, är väldigt på hugget med att sätta stopp för all öppen försäljning av piratämnen.

Å andra sidan, hur många sofistikerade brottslingar har tillgång till dina nycklar? Om man är orolig för kopiering skall man hålla nycklarna för sig själv eller välja ett elektroniskt låssystem som på riktigt är immunt mot sådant.
Tror vi är inne lite på samma spår ändå, kopieringsskydd verkar vara ett säljargument mer än ett verkligt skydd. För som du säger, vem ska kopiera nycklarna? Man lämnar ju inte ut dessa till vem som helst :)

K kurlakarl skrev:
Köper ändå inte riktigt det du säger. Låter alldeles otroligt att assa kan begränsa marknaden på det viset. Jag skulle kunna sätta en månadslön på att det finns en österländsk fabrik som tar fram nyckelämnen till assa d12 oavsett patent eller förbud och regler och att dessa sedan köps på bulk och distribueras runt i europa. Allt kopieras ju, varför skulle en liteb metallbit inte kopieras.

hittade detta, men du menar att detta är inte en produkt man kan ta med till en sko och lås kiosk och få sin nyckel kopierad? [länk]
De ämnet saknar underkoden som inte kan göras med vanliga maskiner för nyckelkopiering.
Oavsett vad jag skriver så kommer du inte ändra din bestämda åsikt men ett säkerhetsföretag som ASSA går väldigt långt för att upprätthålla sina patent och skydd.
Jag tror att vissa 3D-skrivare eller en avgjutning utgör ett större hot än att någon skulle tillverka en nyckel under bordet men troligare är att de istället tar med sig en kofot som inte kräver en planering från en agentfilm.

• Gilla
Blueztar och 4 till
  • Laddar…
C
K kurlakarl skrev:
Tror vi är inne lite på samma spår ändå, kopieringsskydd verkar vara ett säljargument mer än ett verkligt skydd. För som du säger, vem ska kopiera nycklarna? Man lämnar ju inte ut dessa till vem som helst :)
Jag tänker att det skyddar mot en viss typ av risk. T.ex. flerbostadshus som har många kopior i omlopp och där man inte vill att de boende låter göra en massa kopior som man inte har kännedom eller kontroll över. Eller om du lånar ut nyckel till någon som gör en tillfällig tjänst i bostaden och som dig ovetandes springer förbi skomakaren och kopierar nyckeln åt sin kriminiella kusin.

Beroende på om det är relevant för just din användning av låset eller inte väljer du d12, d13 eller Twin. Inte konstigare än så.

Vad beträffar resten av konstruktionen anses den vara top-of-the-line bland de som sysslar med "låssport", så jag tror inte du hittar en så mycket bättre låscylinder på marknaden. Finns dock gott om sådana som är sämre, i många fall avsevärt sämre.

• Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Känner att jag har mycket bättre koll på läget! Skönt att veta att min första farhåga om att kopieringsskydd är 100% bullshit är motbevisad! Inte övertygad att kopieringskydd är något för mig, men i flerbostadshus eller vid uthyrning eller om man renoverar och har många olika hantverkare, eller städhjälp, så låter det ju värt pengarna! Mina bästa inbrottsskydd är nog de heltäckande övervakningskamerorna (som kostat mindre än kopieringsskyddade nycklar), samt schäferhunden som väntar innanför dörren.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.