Tidigare i dag fungerade hyveln alldeles utmärkt. Det enda avvikande som hänt under dagen är att jag drog igång för många saker samtidigt, så att en av säkringarna ute på stolpen gick och fick bytas. Innan jag fattade att säkringen gått betedde sig en annan av trefasmaskinerna lite skumt. Det behöver inte ha ett dugg med det här att göra, men det är det enda jag kan komma på som varit annorlunda i dag.

Nyss när jag skulle starta hyveln brummade den och kuttern svängde lite fram och tillbaka. Jag slog av den direkt. Kollade att alla säkringar var hela och att alla andra maskiner startade som de skulle. Inget konstigt.

Då tänkte jag slå på den någon sekund och snabbt filma. Det gjorde jag, och det är den första filmen som visar vobblandet och ljudet. Men så lyckades jag fippla med telefonen så att det blev ett till skakigt klipp. Kanske tur för där hör man hur maskinen dör innan jag hunnit stänga av den. Nu är den stendöd.

Tyvärr var tvungen att gå in, så jag hann inte leta efter någon eventuell säkring på maskinen, men jag har plöjt igenom manualen nu och där står inget om någon säkring.

Köpa ny, ringa Felder, eller fråga kloka gubbarna på forumet? Jag börjar med de sista alternativet, då det är några som har en likadan maskin och många som kan maskiner bättre än jag.


 
Kollat startkondensatorn?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Kollat startkondensatorn?
Självklart inte. Jag är helt okunnig om allt sånt.

Är det något som jag borde ge mig på att kolla själv? Eller är det ett uppdrag för min polare som är elektriker, men som nog aldrig sett en hyvel förut?
 
  • Haha
niklasco
  • Laddar…
Finns en kille på youtube som verkade ha ett liknande problem där det visade sig att det var kondensatorn som var trasig.

Hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
niklasco
  • Laddar…
Är det en trefas så borde det väl inte vara någon kondensator?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Cuttern går runt när du drar den för hand antar jag.
Om ingen kondensator hade jag misstänkt nödstoppet/kopplingarna där.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Cuttern går runt när du drar den för hand antar jag.
Om ingen kondensator hade jag misstänkt nödstoppet/kopplingarna där.
Japp, den rullar snällt utan missljud eller annat.
 
Nu kunde jag gå ut igen. Planen var att skruva isär som han på filmen gjorde (han har inte trefas i sin verkstad har han nämnt i en annan film jag faktiskt hade sett) för att se om det fanns någon kondensator där som eventuellt skulle ha brunnit. Innan jag började skruva gjorde jag två saker. Det ena var att lukta och min väldigt känsliga näsa kände ingenting. Det andra jag gjorde var att testa att slå på hyveln för att se om det hänt något magiskt.

Det hade hänt magiska saker!!! Nu startar, låter och luktar den som den alltid gjort. (Det gör jag också, fast det är kanske inte lika viktigt.)

Vad är det vuxna sättet att göra nu? Ska jag bara låtsas som ingenting och börja använda den, eller är det läge att prata med någon av Felders tekniker för att inte ställa till med något dumt?
 
  • Wow
Pysslarn
  • Laddar…
Köp ny, jag kan tänka mig att komma o hämta skrotet för en mindre ersättning.

(OBS! Mitt inlägg kan innehålla spår av ironi)
 
  • Haha
RolfRolf och 1 till
  • Laddar…
Jag har en del trevliga saker här hemma. Är du säker på att det du helst vill ha är en exakt likadan hyvel som du redan har? Bättre att vänta på tråden ”hjälp, nu krånglar vertikalfräsen”.

När du ändå är här. Jag kollade på din shop tour i går och det var två saker jag tänkte på. Det ena kom efter ett tag när jag tänkte på hur imponerande det är att du får plats, men så insåg jag att det saknades ett virkeslager och diverse lådor med ”bra-att-ha” och spillbitar. Har du ett hemligt rum med allt sånt?

Det andra var din bandsåg. Har jag bara drömt att du hade en Hammer?
 
Hep Hep skrev:
Nu kunde jag gå ut igen. Planen var att skruva isär som han på filmen gjorde (han har inte trefas i sin verkstad har han nämnt i en annan film jag faktiskt hade sett) för att se om det fanns någon kondensator där som eventuellt skulle ha brunnit. Innan jag började skruva gjorde jag två saker. Det ena var att lukta och min väldigt känsliga näsa kände ingenting. Det andra jag gjorde var att testa att slå på hyveln för att se om det hänt något magiskt.
[video]
Det hade hänt magiska saker!!! Nu startar, låter och luktar den som den alltid gjort. (Det gör jag också, fast det är kanske inte lika viktigt.)

Vad är det vuxna sättet att göra nu? Ska jag bara låtsas som ingenting och börja använda den, eller är det läge att prata med någon av Felders tekniker för att inte ställa till med något dumt?
Jag har Olas gamla hammer, du kan få byta upp dig med mig.

Ola har inte en hammerbandsåg utan en gammal fin gjutjärnshistoria :)
 
Jag hade fortsatt använda hyveln som vanligt.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har en del trevliga saker här hemma. Är du säker på att det du helst vill ha är en exakt likadan hyvel som du redan har? Bättre att vänta på tråden ”hjälp, nu krånglar vertikalfräsen”.

När du ändå är här. Jag kollade på din shop tour i går och det var två saker jag tänkte på. Det ena kom efter ett tag när jag tänkte på hur imponerande det är att du får plats, men så insåg jag att det saknades ett virkeslager och diverse lådor med ”bra-att-ha” och spillbitar. Har du ett hemligt rum med allt sånt?

Det andra var din bandsåg. Har jag bara drömt att du hade en Hammer?
Virkerslager har jag inget, köper till varje bygge. Spillbitar har jag faktiskt, både på en hylla o under hyvelbänken, men det går rätt snabbt åt om jag ska youtubedema nån jigg. Bra att ha existerar inte i nån större omfattning min verkstad, finns inte plats för det, men jag har faktiskt några lådor med sånt, på hyllor o under monteringsbordet. Skivor förvarar jag mot en vägg i föreningens cykelgarage som är precis utanför min dörr. Där kan jag också ha virke en kortare period om det skulle behövas.

Vad gäller hyveln hade jag också kört vidare. Sådär betedde sig min när ena fasen gick i husets huvudcentral.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har Olas gamla hammer, du kan få byta upp dig med mig.

Ola har inte en hammerbandsåg utan en gammal fin gjutjärnshistoria :)
Verkar som mer jobb än vinning att byta en Hammer mot en annan, men du gillar väl att baxa runt på maskiner så varför inte. Min har åtminstone hjul.

Det låter som att jag borde kunna hyvla vidare och det fanns något samband med att ena säkringen gick tidigare.

Tack för pepp och stöd.
 
Hep Hep skrev:
Verkar som mer jobb än vinning att byta en Hammer mot en annan, men du gillar väl att baxa runt på maskiner så varför inte. Min har åtminstone hjul.
Min har hjul med, och en så där fräsig rak cutter istället för den där snurrade som du har ;)
 
  • Haha
Hep och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.