Det där är definitivt ett lovpliktigt plank, så om kommunen beslutar något annat är det bara att överklaga.
 
  • Gilla
AnnaLundh och 6 till
  • Laddar…
P
Contrefort Contrefort skrev:
Det där är definitivt ett lovpliktigt plank, så om kommunen beslutar något annat är det bara att överklaga.
Tack ett rakt svar.
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Tack ett rakt svar.
Rakt ja. Men är det rätt?
 
  • Gilla
Smeafan och 43 till
  • Laddar…
sysmali
P Plank el staket skrev:
Så jag är barnslig för att jag tar strid. Du tycker förmodligen att han gjort allt rätt. Jag vill inte ha planket där det är. Jag kommer överklaga och förlorar jag där så blir det ett eget plank. Du är kanske en sån som bara accepterar allt....
Varför vill du inte att grannen bygger plank/staket på sin sida av tomtgränsen?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Finns det något beslut taget i ärendet att överklaga? Grannen har gjort rättelse efter kontakt med kommunen.
Beslutet som grannen normalt överklagar är beslutet att avsluta tillsynsärendet som öppnades när TS anmälde till kommunen. Det är grunden för nästan alla sådana här frågor som går vidare i rättsapparaten. Frågan är således om grannens åtgärder har rättat så att byggnadsnämnden har haft skäl att lägga ned tillsynsärendet utan åtgärd.

Jag gissar att grannen (egentligen byggnadsnämnden) förlorar hos länsstyrelse, MMD eller MÖD. Det ser ut som ett plank så det kommer att betraktas som ett plank av rättsapparaten tänker jag.

Jag föreslår till TS att inte överklaga och börja läka relationen med grannen. Du behöver ju tillgång till grannens mark för underhåll. Om du är i 60-årsåldern eller äldre så behövs kanske inget mer garageunderhåll under din kvarvarande livstid. Då är det kanske dags att tänka på att läka relationerna med grannskapet så att arvingar eller nästa ägare får ett lättare liv. En del av ens ansvar som äldre, att lämna en bättre värld över till de yngre. Ett särskilt ansvar kommer ju med ålderns vishet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Borbl och 101 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Min granne satte upp ett plank när vi var på semester ca 20 cm in på sin tomt. Planket mäter i snitt 6.7m där lägsta ända är vid trottoar 99cm sen varierar höjden mot mitt garage från ca 170-196-183 m. Anmälde genast och fick Mail från kommunen att det krävs bygglov. Då allt är tätt. Nu helt plötsligt så har kommunen sagt att bygglov inte krävs då grannen på olika höjder har borrat upp hål från ca 1.24cm och uppåt då kallar kommunen detta helt plötsligt för ett sedvanligt staket. Här kommer bilder på eländet. Så vad tycker ni att det är ett sedvanligt staket på 1.1m?
Det där är okej - bara att gilla tror jag.
 
Sedan kan man fråga sig vad en "vinst" leder till. Om det är att samma plankstaket får ännu fler flisiga såghål i sig tror jag inte att någon av de två grannarna blir lyckligare.

Vad tror ni förresten om möjligheten att "hämndstaket" kommer med på årets nyordslista?
 
  • Haha
  • Gilla
Lerkan och 36 till
  • Laddar…
R
P Plank el staket skrev:
Så jag är barnslig för att jag tar strid. Du tycker förmodligen att han gjort allt rätt. Jag vill inte ha planket där det är. Jag kommer överklaga och förlorar jag där så blir det ett eget plank. Du är kanske en sån som bara accepterar allt....
Ja förlåt, men baserat på det du hittills skrivit i tråden så verkar ditt beteende (i.a.f. i denna fråga) lite barnsligt. Inte minst att du tänker "bygga ett eget plank" om din granne inte måste ta bort sitt tyder på det.

Jag kan inte uttala mig om mer än det du skrivit i tråden, men baserat på det så har din granne uppenbarligen inte gjort allt rätt. Men enligt kommunen verkar han ha rättat till det han gjorde fel. Om det är så har du inget mer att klaga på. Han får trots allt göra som han vill på sin tomt (om han följer regelverket) och att du tycker något ser fult ut är irrelevant.

Jag är en sådan som (i.a.f. försöker) acceptera det jag inte kan styra över. Jag kan faktiskt även acceptera en del som jag kan styra över om det exempelvis skulle främja grannsämjan. Jag tycker dessutom att "planket" såg ganska snyggt ut (innan det sågades sönder) så det hade jag nog inte haft några synpunkter på.

P Plank el staket skrev:
Tack ett svar som jag ville ha.
Jag rättade ditt inlägg ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Freiherren och 46 till
  • Laddar…
Contrefort Contrefort skrev:
Det där är definitivt ett lovpliktigt plank, så om kommunen beslutar något annat är det bara att överklaga.
Jag är inte lika tvärsäker som du. Det var ett lovpliktigt plank, men nu är jag tveksam. Det ligger i gränslandet (i dubbel bemärkelse).
 
  • Gilla
islander och 4 till
  • Laddar…
vad är problemet?det är ett staket! han kan lätt underhålla det från sin sida .
men ditt garage är inte hans problem!
en fråga hälsar dina grannar på dig?
eller är det du som är problemet på gatan? inget ont menat bara undrar
 
  • Gilla
  • Haha
Solvide och 26 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Så jag är barnslig för att jag tar strid. Du tycker förmodligen att han gjort allt rätt. Jag vill inte ha planket där det är. Jag kommer överklaga och förlorar jag där så blir det ett eget plank. Du är kanske en sån som bara accepterar allt....
I den bästa av världar, hur slutar det här för din del?
Att grannen måste plocka bort sitt staket? Och sedan då?
Istället för att anmäla grannen det första du gjorde, hade det inte varit en klok ide att prata med honom tycker du?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beslutet som grannen normalt överklagar är beslutet att avsluta tillsynsärendet som öppnades när TS anmälde till kommunen. Det är grunden för nästan alla sådana här frågor som går vidare i rättsapparaten. Frågan är således om grannens åtgärder har rättat så att byggnadsnämnden har haft skäl att lägga ned tillsynsärendet utan åtgärd.

Jag gissar att grannen (egentligen byggnadsnämnden) förlorar hos länsstyrelse, MMD eller MÖD. Det ser ut som ett plank så det kommer att betraktas som ett plank av rättsapparaten tänker jag.

Jag föreslår till TS att inte överklaga och börja läka relationen med grannen. Du behöver ju tillgång till grannens mark för underhåll. Om du är i 60-årsåldern eller äldre så behövs kanske inget mer garageunderhåll under din kvarvarande livstid. Då är det kanske dags att tänka på att läka relationerna med grannskapet så att arvingar eller nästa ägare får ett lättare liv. En del av ens ansvar som äldre, att lämna en bättre värld över till de yngre. Ett särskilt ansvar kommer ju med ålderns vishet.
Jo, jag har koll det. Min fråga kom ifrån att TS hela tiden upprepar att han överklaga, utan att specificera vad. Det framkommer inte var i processen ärendet ligger.

Om du TS begär ut handlingarna i ärendet kan du se hur byggnadsnämnden resonerat.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Så jag är barnslig för att jag tar strid. Du tycker förmodligen att han gjort allt rätt. Jag vill inte ha planket där det är. Jag kommer överklaga och förlorar jag där så blir det ett eget plank. Du är kanske en sån som bara accepterar allt....
Det låter mer som att du vill bråka för sakens skull. Och du har fortfarande inte svarat på hur tanken med underhållet på ditt garage är. Det låter som ditt garage är för nära tomtgränsen för att underhålla. Då är det faktiskt bara du som strider mot riktlinjerna.
 
  • Gilla
Freiherren och 23 till
  • Laddar…
P Plank el staket skrev:
Så jag är barnslig för att jag tar strid. Du tycker förmodligen att han gjort allt rätt. Jag vill inte ha planket där det är. Jag kommer överklaga och förlorar jag där så blir det ett eget plank. Du är kanske en sån som bara accepterar allt....
Tagga ner lite nu.
Det är uppenbart att du är upprörd över grannens tilltag, men vill du ha en diskussion här eller vill du bara ha medhåll?

Angående åtkomsten för underhåll. Hur ser det ut med ditt eget garage? Står det alldeles vid fastighetsgränsen så att du är beroende av att beträda grannens mark för att underhålla ditt garage?
Tänker bara så att du inte drar för stora växlar av det på ett sätt att det kan slå tillbaka på dig själv senare
 
  • Gilla
Solvide och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.