Ja när ska man sluta förvånas... Jag har ett hus från 1931 och har till slut börjat fixa i källaren. Det har alltid sett fult/konstigt snickrat runt stolpen på insidan i trappen ner till källaren och när lite panelstumpar tas bort ser man att stolpen är kapad och hänger i luften(strax under den krokiga spiken i bild 2). Som synes på bild 1 finns dessutom en mindre "stolpe" som har sin övre del i luften och sitter i vangstycket med två rätt klena spårskruvar. Frågan är om jag kan ta bort denna "stolpe" då den delen av trappen också vilar mot en vägg.
Ser inte riktigt hur allt detta hänger ihop men vi upplever ingen direkt svikt i trapp/hallen på entréplan. Den lilla "stolpen" vilar mot en liten vägg, som har plåtregel i underkant som jag trodde skulle bidra til att hålla upp "hörnet" som syns bäst i bild 2/3, men när jag kollade i överkant av den väggen satt också en plåtregel men ovanför den luft på ca 5 mm
Ser inte riktigt hur allt detta hänger ihop men vi upplever ingen direkt svikt i trapp/hallen på entréplan. Den lilla "stolpen" vilar mot en liten vägg, som har plåtregel i underkant som jag trodde skulle bidra til att hålla upp "hörnet" som syns bäst i bild 2/3, men när jag kollade i överkant av den väggen satt också en plåtregel men ovanför den luft på ca 5 mm