F fsn skrev:
Jag överdriver nog det lite, det är antagligen inga problem. Men vill du ha funktion så spola absolut inte bort något efter att du lagt på det. Det kommer fö inte att finnas nåt överflöd att spola av, det kommer att dra in i betongen på bara några minuter. Jag rekommenderar två behandlingar ganska direkt efter varandra på torr betongsten när väderprognosen säger uppehåll dagen efter. Kan du hålla jycken borta under dagen du lägger på så är det väl bra. Det är samma aktiva beståndsdel i alla mossfritt produkter så du kan lika gärna köpa direkt på Allt-Fraktfritt.
Detta koncentrat verkar ju hyffsat billigt: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...nning-och-rengoring/rengoring/takrent-020977/
Om det ändå är samma beståndsdel, jämförde säkerhetsdatabladet med Grön Fri, men kunde inte se att det var exakt samma innehåll dock.
 
F fsn skrev:
Baserat på det du skriver om "spola av" så antarjag att du aldrig haranvänt produkten?
Bara sprejat hela huset ett par ggr i några år tid. Och jo, det blir definitivt ett tydligt överflöd på ytor med rekommenderad spädning, och nej inget du vill ha mellan hundens tår.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Kör på mina plattor hemma. Blir skit bra, allt grönt borta på några dagar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Unikt namn
J jockebq skrev:
Detta koncentrat verkar ju hyffsat billigt: [länk]
Om det ändå är samma beståndsdel, jämförde säkerhetsdatabladet med Grön Fri, men kunde inte se att det var exakt samma innehåll dock.
De ser väldigt snarlika ut, men koncentrationen skiljer.

"Bensenaltensid" från allt-fraktfritt:
Säkerhetsdatablad med kemikalieinformation, markerar koncentrationen av en ingrediens på 50%.

Takrent från Jula:
Skärmdump av säkerhetsdatablad för Hard Head Roof Cleaner med kemikaliesammansättning och klassificering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jape Grönfri:
Säkerhetsdatablad med kemiska ämnens sammanställning och andelar i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockebq och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
De ser väldigt snarlika ut, men koncentrationen skiljer.

"Bensenaltensid" från allt-fraktfritt:
[bild]

Takrent från Jula:
[bild]

Jape Grönfri:
[bild]
Men Jula och Jape ser väl snarlika ut?
 
Unikt namn
J jockebq skrev:
Men Jula och Jape ser väl snarlika ut?
Jo. Men jag gissar att det första alternativet är billigast per volym aktiv substans, om man kan tänka sig blanda in mer vatten själv.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
H hapazard skrev:
Bara sprejat hela huset ett par ggr i några år tid. Och jo, det blir definitivt ett tydligt överflöd på ytor med rekommenderad spädning, och nej inget du vill ha mellan hundens tår.
Hade du sprejat på betongplattor så hade du vetat att det sugs in på 5 minuter och att det inte finns nåt överflöd, och hade det funnits så hade det varit rätt korkat att spola bort det. Jag har förvisso bara använt det regelbundet sen 2011 på tak, betongmarkplattor, trätrall och fasad mot norr. Man skall vara lite försiktig med att andas in skiten, den skummar och skickar lite bubblor om man applicerar med spruta.
 
F
J jockebq skrev:
Men Jula och Jape ser väl snarlika ut?
Japp, ser så ut. Men Allt-fraktfritt är 5-10ggr mer koncentrerad och späds med mer vatten. Jag antar att den trots allt är mest prisvärd.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hade du sprejat på betongplattor så hade du vetat att det sugs in på 5 minuter och att det inte finns nåt överflöd, och hade det funnits så hade det varit rätt korkat att spola bort det. Jag har förvisso bara använt det regelbundet sen 2011 på tak, betongmarkplattor, trätrall och fasad mot norr. Man skall vara lite försiktig med att andas in skiten, den skummar och skickar lite bubblor om man applicerar med spruta.
Det låter snarare som att du har spätt för mycket.
 
F
H hapazard skrev:
Det låter snarare som att du har spätt för mycket.
Det har jag inte. Det låter fortfarande som att du inte vet hur det skall användas. Att spola bort det är ren miljöförstöring.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Bara sprejat hela huset ett par ggr i några år tid. Och jo, det blir definitivt ett tydligt överflöd på ytor med rekommenderad spädning, och nej inget du vill ha mellan hundens tår.
Exakt hur har du applicerat medlet på ytan som ska behandlas?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt hur har du applicerat medlet på ytan som ska behandlas?
Spruta. Ytan ska begjutas och är det mossa krävs det ganska rikligt eftersom den suger en del (medans det rinner av de hårda ytorna). Hur det skulle vara miljöförstöring att skölja på ytor där man inte vill ha kvar medlet i överflöd förstår jag inte då nästa regn kommer göra samma sak.
 
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
H hapazard skrev:
Spruta. Ytan ska begjutas och är det mossa krävs det ganska rikligt eftersom den suger en del (medans det rinner av de hårda ytorna). Hur det skulle vara miljöförstöring att skölja på ytor där man inte vill ha kvar medlet i överflöd förstår jag inte då nästa regn kommer göra samma sak.
Nej, det gör inte nästa regn. Det torkar nämligen in och lämnar ett kvarstående skydd mot framtida påväxt….. såvida man inte sköljer bort den direkt när man lagt på den då.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Spruta. Ytan ska begjutas och är det mossa krävs det ganska rikligt eftersom den suger en del (medans det rinner av de hårda ytorna). Hur det skulle vara miljöförstöring att skölja på ytor där man inte vill ha kvar medlet i överflöd förstår jag inte då nästa regn kommer göra samma sak.
Vad står det på etiketten?
Står det att man ska skölja bort överflödigt medel, eller står det att det torkar?

Etikett för Bensaltensid Turbo Ejektor rengöringsmedel, information om användning och varningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helst ska det inte regna på några dagar efter att man har haft på medlet, just för att medlet ska verka effektivt.

Spolar man bort medlet innan det har torkat så är det onödigt att spruta på medlet, å det blir extra miljöbelastning.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tog mig i kragen och gjorde ett ryck med piasavan, var nog behövligt :D

[bild]

[bild]

Sen på med bensaltensid, återkommer i höst :)
Verkar som det blev svag lösning på högra delen av taket...

Tak med mossa på tegelpannor och två skorstenspipor på hus under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får nog ge mig upp en gång till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.