714 312 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Mercan har monoblock bromsok heter det va? De har jag inte rört på 21årIsakare skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Länge sen jag körde nån bil med såna bromsok på, men mitt minne säger att det var mer regel än undantag att klossarna blev snedslitna...
Låter som det var Volvo, de hade ju 2 olika kretsar till kolvarna som ibland inte verkade synka helt 100.Dan_Johansson skrev:
Vet inte ens om nån annan haft Volvos lösning med triangelkrets ??
Idag med ABS/ESP skulle nog lösningen inte fungera alls.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Det var det med största sannolikhet.. 😀
Lightswitchen är inte kopplad till CANbussen. Den läser av helljussstyrningen passivt, man klämmer sensorn över helljusstyrningen. Jag ville inte klippa av originalkablaget (bara 0,35 mm2 kabel för helljusstyrningen) så jag tyckte det var smidigt med XBB's lösning.MathiasS skrev:
aha, nu ser jag, det är en produkt liknande CANM8 men utan kabelklipp. Jag blandade ihop den med den trådlösa varianten.K Kane skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Bromsskivor V70 III 2011.
Hur gör verkstäder när de byter de fastrostade bromsskivorna på dessa? Skivorna sitter tight på navet men precis en lagom springa för att saltvatten ska krypa in och rosta ihop allt till en homogen klump.
Youtubekillarna fick ta till vinkelslipen. Det fick jag också. Kapa snitt kring navet och bryta/hugga loss bit för bit. Inte särskilt bra lösning. Jag smorde på med keramisk pasta på de nya och hoppas att nästa byte ska gå lättare, om bilen håller så länge.
Hur gör verkstäder när de byter de fastrostade bromsskivorna på dessa? Skivorna sitter tight på navet men precis en lagom springa för att saltvatten ska krypa in och rosta ihop allt till en homogen klump.
Youtubekillarna fick ta till vinkelslipen. Det fick jag också. Kapa snitt kring navet och bryta/hugga loss bit för bit. Inte särskilt bra lösning. Jag smorde på med keramisk pasta på de nya och hoppas att nästa byte ska gå lättare, om bilen håller så länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 121 inlägg
Brukar ju också gå att vicka skivan genom att slå med en huggmejsel eller ett dorn på utsidan av skivan, i mellanrummet mellan slitytorna och snurra skivan mellan slagen... Har aldrig råkat ut för att en skiva suttit så den måste kapas bort, även om några krävt en del övertalning för att lossa...