Jag åker också oftast förbi macken numera, tankar bara en gång varannan månad sedan februari 2020.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du åkte förbi med ”vanlig” bil och noterade köerna? Får man fråga var dessa köer var någonstans? Körde själv upp i söndags och kör ner mot Stockholm imorgon, är inte i Sälen men en bra bit norr om Mora. Följde situationen väldigt noga i ChargeFinder under söndagen och runt lunchtid var det högt tryck på många laddare, men fullt var det väldigt sällan.

Lite beroende på bil och laddningsstrategi så tar en laddning mellan 20-60 minuter och det brukar vara lagom för att ta en lunch under tiden. Är det högt tryck på laddarna är man en idiot om man inte går ut och flyttar bilen när laddningen är klar, men annars sitter man kvar och äter tills man är klar och låter bilen stå kvar även om den har laddat klart.
Minns tyvärr inte exakt var men minns att jag först trodde det va köer för en stor REA eller en konsert. Sen ska jag säga att den trafiken som rådde då under sportlovet från Göteborg va inte nådig, kändes som det va köa ända från Göteborg och hela vägen fram 😉
Låter inget vidare alls att behöva vänta på folk ska äta klart innan man själv kan ladda bilen, speciellt inte under semestern.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
JanneJanne123
G Ganescha skrev:
Låter inget vidare alls att behöva vänta på folk ska äta klart innan man själv kan ladda bilen, speciellt inte under semestern.
Möjligt att jag var otydlig, men man behöver alltså inte vänta på att folk äter klart förutom i vissa fall då det rör sig om själviska idioter.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A
Vi har köpt en Kia e niro nyligen och som det känns nu kommer vi aldrig gå tillbaka till en bensin/dieselbil igen.
 
  • Gilla
lilytwig och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
En bensindriven bil är det självklara valet för dig 👍 Jag minns inte ens när jag senast behövde vänta på plats vid pumpen. 😁
Nä, inte ofta det händer dock.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Möjligt att jag var otydlig, men man behöver alltså inte vänta på att folk äter klart förutom i vissa fall då det rör sig om själviska idioter.
Hmmm… själviska idioter finns det dock fruktansvärt gott om på de svenska vägarna och det är just dom jag är rädd om 😉
Skämt åsido så låter det ju bra att det är som du beskriver, oftast inga problem.
 
  • Haha
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
G Ganescha skrev:
Hmmm… själviska idioter finns det dock fruktansvärt gott om på de svenska vägarna och det är just dom jag är rädd om 😉
Skämt åsido så låter det ju bra att det är som du beskriver, oftast inga problem.
Som väl är är de personer som laddar också elbilsförare och de vet själva hur tråkigt det är att hamna i laddköer, så de allra flesta är väldigt måna om att få till bra flyt vid laddarna. What goes around comes around osv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Har sagt det förut och säger det igen, det ska inte behövas varken tagg, app eller betalkort. Plug&Charge borde räcka för alla bilar och för alla operatörer. Stolpen ”vet” ju redan ID:t på bilen så det borde inte behövas någon ytterligare verifiering.
Går det att eftermontera Plug&Charge på äldre bilar som inte har det? Annars kommer ju de att diskvalificeras.

Sen tror jag det är så att för att Plug&Charge ska kunna användas måste du ha nån form av avtal för det, antingen med en laddningsoperatör eller en betalningsförmedlare.
 
Det blir inget problem, lägger in länken igen.
https://elbilen.se/nyheter/nya-eu-regler-gor-det-enklare-att-ladda-med-betalkort/

Och även inklippt.
För att kunna ladda sin elbil under en resa är det fortfarande bra att vara förberedd med en rad taggar och appar i telefonen. Annars blir det svårt att få i gång laddningen. Men det är något som ska bli lättare genom nya regler för användning av betalkort. Något som alla offentliga laddare som installeras från och med 13:e april måste ha. Någon registrering i en app eller liknande ska inte behövas.

Om knappt tre år, den 1 januari 2027, införs skärpta regler. Då måste alla offentliga laddstationer kunna användas med ett betalkort, alltså även de som redan är installerade.
De nya reglerna är en del av den EU-förordningen om så kallade alternativa drivmedel som parlamentet röstade igenom förra sommaren. Förutom regler för enklare betalning vid laddning innefattar förordningen även mål för utbyggnaden av laddinfrastruktur utmed EU:s viktigaste vägar. Från och med nästa år måste det finnas snabbladdningsstationer med en effekt på mminst 150 kW var sjätte mil.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Som väl är är de personer som laddar också elbilsförare och de vet själva hur tråkigt det är att hamna i laddköer, så de allra flesta är väldigt måna om att få till bra flyt vid laddarna. What goes around comes around osv.
Menar du att elbilsförare är mindre egoistiska än andra bilförare? För tittar man på hur bilförare generellt beter sig i trafiken och på t.ex. parkeringar så är det flesta oerhört egoistiska och bryr sig inte alls om andra trafikanter.
 
Microkatten
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lite beroende på bil och laddningsstrategi så tar en laddning mellan 20-60 minuter och det brukar vara lagom för att ta en lunch under tiden
L Liljeros skrev:
Tesla har ju straffavgift om man inte flyttar bilen efter 5min
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
vissa har en rörlig minutavgift + vanliga taxan, så då har man ett incitament att flytta på sig.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
man behöver alltså inte vänta på att folk äter klart förutom i vissa fall då det rör sig om själviska idioter.
Det är ju fint att det fungerar för dig, @JanneJanne123 , och andra att äta lunch på "macken" samtidigt som du laddar, och att det inte är något problem att behöva flytta bilen mitt i lunchen, eller tycka folk är idioter som inte flyttar bilen när de sitter och äter.

Själv brukar jag aldrig äta lunch samtidigt som jag tankar. Om jag hade gjort det hade jag blivit stressad över att behöva rusa ut mitt i lunchen för att flytta på bilen för att undvika en hög minutavgift, straffavgift eller så att ingen tycker jag är en idiot.

Istället hoppas jag på att elbils-branschen så fort som möjligt kan mogna så att alla faktiskt kan och vill köpa elbil. Där är laddning en nyckelfråga. Krav på kreditkorts-betalning är ett steg framåt. Tillgänglighet, enkelhet, tid och kostnad har stor potential för förbättring.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Menar du att elbilsförare är mindre egoistiska än andra bilförare?
Ja, det skulle jag säga att vi är. Men inte för att vi är speciella, utan för att det fortfarande är en relativt liten grupp.

När andelen elbilsförare växer kommer känslan av tillhörighet och den där lilla extra viljan att hjälpa varandra att minska.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på hur jag ser Tesla-förare parkera så tror jag tyvärr inte på att de skulle vara mindre egoistiska än andra. De verkar parkera ungefär lika bra som t.ex. BMW-förare.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Med tanke på hur jag ser Tesla-förare parkera så tror jag tyvärr inte på att de skulle vara mindre egoistiska än andra. De verkar parkera ungefär lika bra som t.ex. BMW-förare.
Här nere parkerar de perfekt. Värre med merca, bmw och annat bös. Spelar du hockey eller är hockeyförälder så stärker det dumheten ytterligare. :D
Eller om du tittar på hockey.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det är ju fint att det fungerar för dig, @JanneJanne123 , och andra att äta lunch på "macken" samtidigt som du laddar, och att det inte är något problem att behöva flytta bilen mitt i lunchen, eller tycka folk är idioter som inte flyttar bilen när de sitter och äter.

Själv brukar jag aldrig äta lunch samtidigt som jag tankar. Om jag hade gjort det hade jag blivit stressad över att behöva rusa ut mitt i lunchen för att flytta på bilen för att undvika en hög minutavgift, straffavgift eller så att ingen tycker jag är en idiot.

Istället hoppas jag på att elbils-branschen så fort som möjligt kan mogna så att alla faktiskt kan och vill köpa elbil. Där är laddning en nyckelfråga. Krav på kreditkorts-betalning är ett steg framåt. Tillgänglighet, enkelhet, tid och kostnad har stor potential för förbättring.
Jag har påtalat det många gånger och nämner det igen, det är inte så att alla med elbil tycker att det är helt överlägset fossilbilar. Man har dock kanske förlikat sig (med viss hjälp av staten) med tanken på att det är framtiden om vi ska ha en chans att uppnå dom utsläppsmål vi åtagit oss.

Då handlar det att göra det bästa av situationen. Om jag ska åka 55 mil till fjällen mitt i vintern och sportlovstrafik så behöver jag stanna minst 20min halvvägs och ladda för att ta mig hela vägen fram, jag har då ett ganska litet batteri och förhållandevis kort räckvidd. Jag tycker dock inte att det är en jättestor uppoffring att ett par gånger per år ta en paus på 20min när jag åker längre sträckor, kanske rentav bra för körsäkerheten. Jag kan då istället äta på valfritt ställe utan att behöva stressa ut till bilen.
Finns dock bilar idag som tar hela den sträckan.

Sen blir det mycket sport att lyckas optimera resan med stopp och dylikt där man matchar in mat i samband med laddning men det är inget måste.
 
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.