JanneJanne123
L Liljeros skrev:
Många är nog bekväma som vill slippa alla appar och dylikt, är bekvämt att bara plugga in och sätta sig. Är ju också billigare att som Teslaägare ladda på egna nätverket. Enstaka laddningar på andra laddare är ju generellt ganska dyrt även om det finns prisvärda alternativ på sina ställen.

Jag har dock skaffat alla fall InCharge också så att man har något alternativ, det är även enda snabbladdaren på fjällorten vi besöker frekvent.
Absolut är det så, jag tror också att många lever kvar i hur det var förr när Teslas laddare var i stort sett de enda som fanns att tillgå förutom några skruttladdare i något industriområde. Nu för tiden har infrastrukturen faktiskt gjort stora framsteg. Prismässigt ligger dock Tesla allt som oftast ett par kr billigare, men för mig personligen pröjsar jag hellre en 50-lapp extra än att stå och köa. Snabbladdar väldigt sällan, så blir inga pengar att tala om. I just Borlänge finns 56 snabbladdare + teslas 12.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Absolut är det så, jag tror också att många lever kvar i hur det var förr när Teslas laddare var i stort sett de enda som fanns att tillgå förutom några skruttladdare i något industriområde. Nu för tiden har infrastrukturen faktiskt gjort stora framsteg. Prismässigt ligger dock Tesla allt som oftast ett par kr billigare, men för mig personligen pröjsar jag hellre en 50-lapp extra än att stå och köa. Snabbladdar väldigt sällan, så blir inga pengar att tala om. I just Borlänge finns 56 snabbladdare + teslas 12.
Jag tror också att det faktum att Teslas navigator endast planerar in sina egna laddare också påverkar.

”Människan är av naturen lat”

Är ju dock bedrövligt att man inte kan ladda med vanligt betalkort, man ska ha 10 appar bara för att kunna betala sen behöver man chargefinder eller ABRP för att planera rutten såvida det inte är en känd rutt man lärt sig stoppen på
 
  • Gilla
Erikdenlille och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
L Liljeros skrev:
Jag tror också att det faktum att Teslas navigator endast planerar in sina egna laddare också påverkar.

”Människan är av naturen lat”

Är ju dock bedrövligt att man inte kan ladda med vanligt betalkort, man ska ha 10 appar bara för att kunna betala sen behöver man chargefinder eller ABRP för att planera rutten såvida det inte är en känd rutt man lärt sig stoppen på
Just ruttplanering till vilken laddare som helst (förutom teslas 😂) klarar navigatorn i min bil, men betalningen med alla appar/taggar och gud vet vad är förskräckligt dåligt. Finns ju roamingappar, men då brukar priserna vara upp mot 7-8 kr per kWh och där någonstans går min gräns.

Dock brukar jag gilla att inte låsa mig på någon laddare när jag är ute och kör utan vill gärna hålla det lite öppet tills jag närmar mig och se var det inte är kö.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte så små

[länk]
Det vore intressant att veta vad förlusterna vid DC-laddning är också, 🤔
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Just ruttplanering till vilken laddare som helst (förutom teslas 😂) klarar navigatorn i min bil, men betalningen med alla appar/taggar och gud vet vad är förskräckligt dåligt. Finns ju roamingappar, men då brukar priserna vara upp mot 7-8 kr per kWh och där någonstans går min gräns.

Dock brukar jag gilla att inte låsa mig på någon laddare när jag är ute och kör utan vill gärna hålla det lite öppet tills jag närmar mig och se var det inte är kö.
Har sagt det förut och säger det igen, det ska inte behövas varken tagg, app eller betalkort. Plug&Charge borde räcka för alla bilar och för alla operatörer. Stolpen ”vet” ju redan ID:t på bilen så det borde inte behövas någon ytterligare verifiering.
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror också att det faktum att Teslas navigator endast planerar in sina egna laddare också påverkar.
Det finns andra laddare i teslas navigator. Bilen förvärmer batteriet om du navigerar till dessa laddare.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det finns andra laddare i teslas navigator. Bilen förvärmer batteriet om du navigerar till dessa laddare.
Dom finns med men om du planerar en rutt så kommer den planera med Teslas laddare. Jag har inte varit med om att min alla fall planerat en enda gång med andra laddare.

Förvärmning är jag lite nyfiken på, kom fram till en laddare utan förvärmning med 9% batteri. Kickade igång på full effekt direkt. Hur kallt behöver det vara för att behovet skall finnas ? Nu var det runt 0 grader
 
J jocke31 skrev:
Har sagt det förut och säger det igen, det ska inte behövas varken tagg, app eller betalkort. Plug&Charge borde räcka för alla bilar och för alla operatörer. Stolpen ”vet” ju redan ID:t på bilen så det borde inte behövas någon ytterligare verifiering.
Och sen debiteras med exempelvis Volkswagens överpriser via roamingavtal. Nej tack.

Det finns ett antal saker som måste lösas för att Plug&Charge ska vara attraktivt, och de har nog alla negativa bieffekter på utbyggnadstakten av laddnätverken.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror också att det faktum att Teslas navigator endast planerar in sina egna laddare också påverkar.

”Människan är av naturen lat”

Är ju dock bedrövligt att man inte kan ladda med vanligt betalkort, man ska ha 10 appar bara för att kunna betala sen behöver man chargefinder eller ABRP för att planera rutten såvida det inte är en känd rutt man lärt sig stoppen på
Du kan vara lugn, är det inte ett "lagförslag" på gång att nya laddplatser ska kunna hantera betalkort utan abonnemang.
När det "mognat" blir det som att tanka idag. Alla vill tjäna pengar när volymerna elbilar ökar.
https://alltomelbil.se/ny-lag-ladda-elbilen-med-vanligt-betalkort/

Jag har nog tjatat om det i några år i tråden att när marknaden når "mognadsgrad" är mycket som vanligt igen, förutom hemmatappen av bränsle
 
J jocke31 skrev:
Har sagt det förut och säger det igen, det ska inte behövas varken tagg, app eller betalkort. Plug&Charge borde räcka för alla bilar och för alla operatörer. Stolpen ”vet” ju redan ID:t på bilen så det borde inte behövas någon ytterligare verifiering.
Ingen förväntar sig att kunna bara glida in på macken och fylla på utan vidare. Plug n charge är ju smidigt men det är rimligt att nån form av avtal först.
Däremot har ju laddbolagen förirrat in sig i knepiga affärsmodeller med abnonemang, roamingavtal och förbetalningar, allt hanterat i mer eller mindre krångliga appar. Men det rör sig allt mer mot vanliga metoder som kortbetalning utan att bli uppskörtad så marknaden verkar mer sansad nu.
 
U Ursidae skrev:
Ingen förväntar sig att kunna bara glida in på macken och fylla på utan vidare. Plug n charge är ju smidigt men det är rimligt att nån form av avtal först.
Däremot har ju laddbolagen förirrat in sig i knepiga affärsmodeller med abnonemang, roamingavtal och förbetalningar, allt hanterat i mer eller mindre krångliga appar. Men det rör sig allt mer mot vanliga metoder som kortbetalning utan att bli uppskörtad så marknaden verkar mer sansad nu.
Absolut behövs någon form av avtal, men det kan man ju ha med laddoperatör likaväl som med parkeringsbolag. Nämligen en dragning som görs på kreditkort precis som hos tex Easypark, Sthlm P osv. Skillnaden är ju att en p-plats inte (ännu) identifierar fordonet, vilket sker på laddstolpen.
Om jag kör in på en Ionitystation och sätter i sladden så kan jag ladda direkt utan app/tagg eller kort då det finns ett bakomliggande avtal med operatören om en debitering på mitt kreditkort.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tre laddatällen i Gävle idag. Ionity, där man kan få Plug&Charge är i särklass dyrast. Jag ser gärna enklare betallösningar jag med, men inte på bekostnad av konkurrens och möjlighet att välja billiga eller på annat sätt annorlunda alternativ även om de är osmidigare.

Skärmdump av elbilsladdningsalternativ och priser per kWh vid Circle K Gävle Bro, inklusive CCS och CHAdeMO anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump som visar elbilsladdningsalternativ och priser på olika stationer i Gävle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av laddstationer i Gävle med priser och abonnemangsalternativ från en app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jocke31 skrev:
Skillnaden är ju att en p-plats inte (ännu) identifierar fordonet
Flertalet (?) garage gör.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tre laddatällen i Gävle idag. Ionity, där man kan få Plug&Charge är i särklass dyrast. Jag ser gärna enklare betallösningar jag med, men inte på bekostnad av konkurrens och möjlighet att välja billiga eller på annat sätt annorlunda alternativ även om de är osmidigare.

[bild]
[bild]
[bild]
Ja det du illustrerar ovan är ju nyckeln här, vilket avtal skulle automatiskt väljas när man bara sätter i sladden och kör? Ska man behöva ha ett separat för varje leverantör som man sätter upp i förväg? Vilket betalkort ska användas och vem är ansvarig för att hålla de kortuppgifterna?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det du illustrerar ovan är ju nyckeln här, vilket avtal skulle automatiskt väljas när man bara sätter i sladden och kör? Ska man behöva ha ett separat för varje leverantör som man sätter upp i förväg? Vilket betalkort ska användas och vem är ansvarig för att hålla de kortuppgifterna?
Tänker mig att det är precis som med parkeringslösningarna, dvs ett avtal per operatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.