HEj!

Jag kanske måste såga av ett gjutgärnsavloppsrör i min lya i köket som sticker ut från väggen. Har nämligen en 15cm lång spricka i röret. (röret som går från diskhons avlopp in i stammen i husets vägg)

Jag har 2 alternativ tror jag, såga av det , skarva med nytt plaströr och med en jetkoppling som det kallas. Eller kanske svetsa igen sprickan(?)

Vad tror ni?

Om man svetsar, vilken typ av svets krävs?

Om jag skall såga av röret o göra nytt, hur gör jag? Vikelslip eller tigersåg? Röret e ganska kraftigt o ca 12cm i diameter kanske.
Förutom jetkoppling vad behövs? Förminskare av rör? packningar? Enkelt?

Vanlig bågfil med ett nytt blad funkar bra att såga med. Att svetsa gjutjärn blir inte bra. Själv jag har använt Fernco koppling när jag skarvat gjutjärn mot plast.

Tompa

Ok,

Jag tänkte jag kanske skulle slippa montera bort köket, jag kanske kommer åt att göra en operation, men då måste jag nog ka vinkelkap/såg. Synd att det inte gick att svetsa, det skulle hjälpa mig oerhört. Kan kan kanske med vinkelslip slipa igen sprickan? alltså att man "smetar ut" metallen? Någon som har erfarenhet?

Kan man inte göra en lagning på annat sätt? Bra på en bredare jet-koppling över sprickan bara?

P.

Du kan fuskar med kallmetall (finns att köpa på vilken som helst bränslemack) Rengjör ordentlig först. Smeta ut kan du glömma :) Jag klippte med vinkelslip och använde gummiövergång. enkelt och fungera bra. Bauhaus hade såna till bra pris.
Mvh, Nisse

Hej igen! Tar upp tråden igen.

Jag kanske skall ge mig på att kapa mitt avloppsrör som ligger synligt "i luften" under mitt köksskåp. Efter kapning skarva med nya platsrör. Vad behöver jag för detta? Jet-koppling eller någon annan gummiövergång? Sen köpar man rör bara och bygger ihop? När man trycker ihop 2 plaströr vad behöver jag som tätmassa imellan i skarven? Inget? Silicon?

Milkshaken
Om du har skarvmuff emelan rören så har du en gummitätning i muffen, då räcker det med tvål eller diskmedel för att föra i rören lätt... sen tätar gummit...
Jag rekommenderar inget annat än en muff....

Milkshaken skrev:
Om du har skarvmuff emelan rören så har du en gummitätning i muffen, då räcker det med tvål eller diskmedel för att föra i rören lätt... sen tätar gummit...
Jag rekommenderar inget annat än en muff....

Heter det skarvmuff på fackspråk?, får inte träffar när jag tittat på googel/bilder. Inte vvs -prylar i alla fall

Jag har kapat gjutjärnsrör med vinkelslip, minst vibbrationer.

Skarvmuff i gjutgjärnsröret som sedan plast röret går i. tätt och enkelt, inga problem.

Spoon195 skrev:
Jag har kapat gjutjärnsrör med vinkelslip, minst vibbrationer.

Skarvmuff i gjutgjärnsröret som sedan plast röret går i. tätt och enkelt, inga problem.
Skarvmuffen sätts väl utanpå järnröret? ..och över skarvande plaströr.

Man kan visst svetsa gjutjärn men då är det "fyllnadssvets" som man kan göra. Pinnsvets och rätt pinnar så kan det gå.

Ska man svetsa gjutjärn riktigt ska det förvärmas och hållas på.

Fast egentligen så är det ju ingen belastning på röret så det _kan_ gå. Frågan är ju varför det spruckit från första början?

v-g skrev:
Man kan visst svetsa gjutjärn men då är det "fyllnadssvets" som man kan göra. Pinnsvets och rätt pinnar så kan det gå.

Ska man svetsa gjutjärn riktigt ska det förvärmas och hållas på.

Fast egentligen så är det ju ingen belastning på röret så det _kan_ gå. Frågan är ju varför det spruckit från första början?
Ahh, äntligen någon som säger nått jag vill höra :-D

Men kanske dessa redskap o teknik är överkurs? Migsvets o gassvets är dessa jag känner till. Pinnsvets är det samma som migsvets?

Nix, ingen belastning på röret, sprickan sitter "okej" till också. Sprickan vet jag inte hur det uppkommit, inget våld i alla fall då det varit inbyggt i all tid under köksskåp. Vid renovering kom inget våld på den heller. Så jag hoppas röret är så bra att det inte spricker upp mer. Då blir det vinkerlkap o nytt rör.

nattugglan11 skrev:
Skarvmuffen sätts väl utanpå järnröret? ..och över skarvande plaströr.
kanske inte heter skarvmuff det jag menade... jag använde typ en sådan här.
http://www.jula.se:80/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=450767

P.S
gjutjärn går att svetsa med en vanlig mig svets, men det tål inga påfrestningar! du kan tillexempel inte få två gjutjänsbitar att sitta ihop om de skall utsättas för några krafter ex. vibbrationer. Men en spricka borde du kunna få tät utan större problem.

Spoon195 skrev:
kanske inte heter skarvmuff det jag menade... jag använde typ en sådan här.
[länk]

P.S
gjutjärn går att svetsa med en vanlig mig svets, men det tål inga påfrestningar! du kan tillexempel inte få två gjutjänsbitar att sitta ihop om de skall utsättas för några krafter ex. vibbrationer. Men en spricka borde du kunna få tät utan större problem.
Ok, tack!!

Redskapen är en svetstransformator, slagghacka svetsskärm och handskar samt en vinkelslip att göra noggrant rent med. Man kan om man kommer åt slipa ur sprickan (dock ej helt igenom) för att få den bästa lilla vidhäftning man kan få. Man kan i stort sett svetsa på med vad som helst problemet är att det inte fäster mycket bättre än Plastic Padding, dvs det är bara en kaka ovanpå.

Det absolut megabästa är om man kan få tag i en annan bit rör av samma sort och provsvetsa på.

Har ej svetsat med såna pinnar själv men vet att det går ex.vis gamla motorblock vet jag man kan laga så. Dock ej som påpekat där det är belastning i någon större grad.

Svets finns i många garage/biltema/clasohlsson etc. Pinnar finns på järnaffären e.dyl.

v-g skrev:
Redskapen är en svetstransformator, slagghacka svetsskärm och handskar samt en vinkelslip att göra noggrant rent med. Man kan om man kommer åt slipa ur sprickan (dock ej helt igenom) för att få den bästa lilla vidhäftning man kan få. Man kan i stort sett svetsa på med vad som helst problemet är att det inte fäster mycket bättre än Plastic Padding, dvs det är bara en kaka ovanpå.

Det absolut megabästa är om man kan få tag i en annan bit rör av samma sort och provsvetsa på.

Har ej svetsat med såna pinnar själv men vet att det går ex.vis gamla motorblock vet jag man kan laga så. Dock ej som påpekat där det är belastning i någon större grad.

Svets finns i många garage/biltema/clasohlsson etc. Pinnar finns på järnaffären e.dyl.
Tack!!!!

Men kan man säga att plastic padding kanske är så nära man kan komma ett svetsningsrusltat i mitt fall och 20 ggr enklare/billigare? Jag har varken svetsat med mig eller använt padding någonsin så jag känner inte till egenskaperna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.