Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte, du har betalt för ett nytt tak. Om det här taket enligt tillverkaren är buckligt så är det konstigt och förmodligen något ni borde ha förstått när ni valde det. Jag kan inte fatta hur detta skulle kunna vara meningen. Det ser inte rätt ut.

Firman borde fixa detta men som jag skrev från början, vad säger tillverkaren? Är deras tak buckligt även vid rätt montage?
Vi visste inte att det skulle bli buckligt vi fråga försäljaren som sa att det skulle bli slätt och fint det var inte förrän taket var lagt som vi såg att det var bucklor och då fick vi svar från en utav plåtkillarna att det alltid blir buckligt när man lägger Svea stark och det är på grund av underlaget Men när vi fick veta det var taket redan lagt. Plåtkillen sa att försäljaren skulle informerar oss om detta när jag frågade om det kunde bli buckor. Men det verkar som att det saknas samarbete mellan de som arbetar med taket och den som säljer..
 
@
P Patricia Nordforss skrev:
Kommer mina bucklor på plåttaket att synas mindre när väder och vind och damm gör det mattare och hur lång tid kan det ta. Vill gärna ha förslag på annat jag kan göra för att göra taket mindre glansigt.[bild][bild]
Har aldrig sett ett tak med sådana bucklor. Nu är vi det kallt. Antar att det blir värre då plåten expanderar pga. sommar och sol...
 
A
P Patricia Nordforss skrev:
Det är läkt.
Ja det är ju inte vackert -brukar dom lägga på läkt ? Läktade och salade dom upp taket själva ? Bandtäckning brukar läggas rakt på pappen och vanlig takplåt på läkt klickvarianten har jag aldrig hållit på med men det ser ju förjävligt ut . Hur tjock är den ? Vanlig pannprofil som är 0.4 kan ju lätt bli stygg men den är ju inte slät så det syns inte så för det måste vara besvärligt med kompletteringen av nock/vindskiva snörasskydd om den ligger på läkt
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
mickesundström skrev:
Ja det är ju inte vackert -brukar dom lägga på läkt ? Läktade och salade dom upp taket själva ? Bandtäckning brukar läggas rakt på pappen och vanlig takplåt på läkt klickvarianten har jag aldrig hållit på med men det ser ju förjävligt ut . Hur tjock är den ? Vanlig pannprofil som är 0.4 kan ju lätt bli stygg men den är ju inte slät så det syns inte så för det måste vara besvärligt med kompletteringen av nock/vindskiva snörasskydd om den ligger på läkt
0,6
 
P Patricia Nordforss skrev:
Men kommer inte plåten ändå att mattas av efter några år. Det måste ju samlas damm och smuts ja både det ena och det andra på taket. Kommer man ut på morgonen och det är fuktigt ute syns bucklorna mycket mindre.
Ja, det kommer se mindre illa ut efter några månader. Solen bleker bort lite av glansen. Sen fastnar mycket pollen och damm, som gör det ännu lite mattare. Redan i sommar kommer det se lite bättre ut.
Jag måste ändå förtydliga att även jag anser att det är under all kritik. En proffesionell takläggare ska inte lämna det sådär.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fruktansvärt dåligt och fult.

Tror knappast att dessa bilder går att användas för proffsigt utfört plåtarbeten.

Dessutom visar filmen klart och tydligt att buklorna finns på nylagda plåtar.

Detta måste vara nån andrasortering du fått levererad!

Har Du betalat fullt pris?
 
  • Gilla
Lgströ
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det kommer se mindre illa ut efter några månader. Solen bleker bort lite av glansen. Sen fastnar mycket pollen och damm, som gör det ännu lite mattare. Redan i sommar kommer det se lite bättre ut.
Jag måste ändå förtydliga att även jag anser att det är under all kritik. En proffesionell takläggare ska inte lämna det sådär.
Min man håller nu på och skriver till företaget då de inte svarat på mina mail och han skall förtydliga att detta tak inte är acceptabelt. Vi får väl se vad som händer Jag har även ringt till villaägarna som rekommenderar Vesivek och berättat om vårt tak. De ville att jag skulle skulle skicka in bilder på taket vilket jag gjort så jag hoppas de kommer att höra av sig. Men jag har förstått att det inte finns några gränser på hur stora bucklor det får finnas på ett tak. Juristen på villaägarna sa att det estetiska var lika viktigt som genomförandet.
 
  • Gilla
Auspuff och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Fruktansvärt dåligt och fult.

Tror knappast att dessa bilder går att användas för proffsigt utfört plåtarbeten.

Dessutom visar filmen klart och tydligt att buklorna finns på nylagda plåtar.

Detta måste vara nån andrasortering du fått levererad!

Har Du betalat fullt pris?
Jag fick 9500 kronors rabatt i form av Presentkort på Ica. Taket kostade efter rot 200000 inklusive ett nytt takfönster.
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
Jaaaa, de är väl måna om sina rykten. Både leverantörerna och de som utför arbetena.
 
P Patricia Nordforss skrev:
Jag fick 9500 kronors rabatt i form av Presentkort på Ica. Taket kostade efter rot 200000 inklusive ett nytt takfönster.
Var det kostnadsfråga varför dom använde läckt istället för råspont.Dom kan knappast vara nöjd med resultatet.
 
Ser ju nästan ut som om plåtarna är skadade från hantering då den plåt dom lägger på filmen inte är fäst i ytterkant.
Jag hade inte godkänt det taket. Iatället för att vara en värdehöjande åtgärd så skulle ju en framtida köpare vilja pruta pga detta...
 
V växelventil skrev:
Var det kostnadsfråga varför dom använde läckt istället för råspont.Dom kan knappast vara nöjd med resultatet.
Nej ingen kostnadsfråga de lägger alla sina tak på läkt.
 
P Patricia Nordforss skrev:
Vi visste inte att det skulle bli buckligt vi fråga försäljaren som sa att det skulle bli slätt och fint det var inte förrän taket var lagt som vi såg att det var bucklor och då fick vi svar från en utav plåtkillarna att det alltid blir buckligt när man lägger Svea stark och det är på grund av underlaget Men när vi fick veta det var taket redan lagt. Plåtkillen sa att försäljaren skulle informerar oss om detta när jag frågade om det kunde bli buckor. Men det verkar som att det saknas samarbete mellan de som arbetar med taket och den som säljer..
Jag pratar om den som tillverkar det. Inte den som monterat, inte den som säljer. Den som tillverkar det, vad säger dom?
 
  • Gilla
Eraf och 3 till
  • Laddar…
S
P Patricia Nordforss skrev:
Min man filmade med en drönare när de höll på med att sätta fast plåtskivorna.
[video]

Jävlar va trist :(
Men nog ser plåten bucklig ut redan innan den är fäst?

Tråkigt att behöva krångla med sånt här efter tak för 200k :(
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Det där ser ju bedrövligt ut. Tom nockplåten ser bucklig ut, eller är det en synvilla? La själv ett klicktak 2008 och det är i princip utan ojämnheter, men jag la det på råspont.
 
  • Gilla
Dano65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.