Hej!

Jag har en Husqvarna LT125 som jag nu i vinter använt att ploga snö med. Senaste gången gick det rätt tungt och när jag skulle lägga i backen för att vända fick jag ingen drivning. Efter lite testande så verkar drivningen inte funka på någon växel.

Remmen till drivningen har hoppat av några gånger men så var de inte i detta fall. Trots att remskivan snurrar under med växelspaken i valfri växel rör sig inte hjulen.

Någon som har någon bra idé om vad problemet är? Jag har ingenstans att ta isär den nu så länge det är vinter men jag kan ju skaffa på mig delar om det krävs. Kan något hänt i växellådan? Går det att få isär och renovera en sådan?

Tar tacksamt emot tips, tricks och erfarenheter! Även det finns några fler enklare felsökningar som går att göra utan att plocka isär hela bakaxel/växellåda.

PS! Det är en konventionell växellåda, ej hydrostat.

En bubblare är om det går att sätta dit en hydrostatlåda istället? Jag har nämligen hittat en begagnad för rimlig peng för Husqvarna/jonsered!

Har du kollat så axlar roterar? splines kan bli kassa på ingående remskivam, alternativt krysskil.
kolla om du kan se ingående axel och inte bara remskivan.
samma på utgående axlar emot däck. krysskil kan gå sönder som gör att utgående axel bara snurrar i fälgen.

ovanligt att mekaniska lådor går sönder helt och hållet, dom är rätt tåliga.

kolla även växelföringen så den gör det den ska.

B busgraab skrev:
Har du kollat så axlar roterar? splines kan bli kassa på ingående remskivam, alternativt krysskil.
kolla om du kan se ingående axel och inte bara remskivan.
samma på utgående axlar emot däck. krysskil kan gå sönder som gör att utgående axel bara snurrar i fälgen.

ovanligt att mekaniska lådor går sönder helt och hållet, dom är rätt tåliga.

kolla även växelföringen så den gör det den ska.
Tack för svar men jag fick ordning på det. Det var remmen som hade hoppat i helt fel läge ( fast det såg ok ut vid första anblick).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.