13 030 läst · 87 svar
13k läst
87 svar
Ingår larm vid försäljning av hus?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Då var du lite otydlig när du frågade "Var står det att det digitala kontot följer med huset?"Farstatjej90 skrev:
Jag är först och främst av åsikten att det är bäst att vara tydlig, vill man ta med sig larmet får man skriva det i annonsen.
Om larmet stannar kvar anser jag att man ska se till att underlätta för köparen så gott man kan, dvs låsa upp det innan och lämna över allt man har, om man av någon konstig anledning inte kan detta får man väl vara ärlig, men nu är vi så långt ute i ett hypotetiskt scenario att jag inte tror det är ett problem.
Därmed inte sagt att ett digitalt konto ska överlåtas, utan är det utrustning som behöver konto så får man låsa upp utrustningen så att den nya användaren kan skapa ett eget konto.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Det är en rätt intressant fråga som varit uppe i andra trådar, såvitt jag vet är termen i Jordabalken "Stadigvarande bruk" vilket kanske inte är jättetydlig, se exempelvis denna PDF från mäklarsamfundet:Farstatjej90 skrev:Du svarar bara på halva frågan..... Vad gör du med det digitala kontot?
Andra prylar som kan förekomma är fuktsensorer, kameror, lampor och så vidare. Rörelsedetektor förresten, är det bara om det ingår i larm det ska följa med huset? Om jag har en som tänder en lampa , ingår den också? Väderstation? Termometer? Vad sägs om en accesspunkt på fasaden för att få wifi till alla dessa smarta enheter utomhus, ingår den? Utan den är de ju värdelösa.
https://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/För konsument/pdf/Fast och lös egendom.pdf
Något som kan upplevas som förvirrande är att frysen i köket ska stanna kvar, men har du fler som står löst så behöver dessa inte ingå.
Spontant vill jag säga att nätverksutrustning är för stadigvarande bruk och borde stanna kvar inget annat avtalas, själv skulle jag vara tydlig med att sådant inte ingår om jag skulle sälja.
EDIT: förtydligade
I och med att smarta hem-prylar ofta har en hel drös med funktioner integrerade är det ju svårt att dra någon gräns. Det är möjligt att ha flera olika uppsättningar med prylar som råkar ha larmfunktion också.13th Marine skrev:Det är en rätt intressant fråga som varit uppe i andra trådar, såvitt jag vet är termen i Jordabalken "Stadigvarande bruk" vilket kanske inte är jättetydlig, se exempelvis denna PDF från mäklarsamfundet:
[länk] konsument/pdf/Fast och lös egendom.pdf
Något som kan upplevas som förvirrande är att frysen i köket ska stanna kvar, men har du fler som står löst så behöver dessa inte ingå.
Spontant vill jag säga att nätverksutrustning är för stadigvarande bruk och borde kunna följa med om inget annat avtalas, själv skulle jag vara tydlig med att sådant inte ingår om jag skulle sälja.
Vi har även ett Yale handtag (som förstås kommer lämnas kvar). Om någon trycker fel kod får jag en notifiering i min telefon. Kan Yale i så fall likställas med ett larm, och är det i så fall husets primära larm? Isåfall skulle Ajax mycket hypotetiskt kunna likställas med en andra frys. Eller?
Edit: förtydligande.
Det är ju bra med sunt förnuft och alla är överens och så vidare men det blir just tyckande. Det är ingen som hittills kunnat peka på någonstans där det står att sånt här ska skötas på ett visst sätt.13th Marine skrev:Då var du lite otydlig när du frågade "Var står det att det digitala kontot följer med huset?"
Jag är först och främst av åsikten att det är bäst att vara tydlig, vill man ta med sig larmet får man skriva det i annonsen.
Om larmet stannar kvar anser jag att man ska se till att underlätta för köparen så gott man kan, dvs låsa upp det innan och lämna över allt man har, om man av någon konstig anledning inte kan detta får man väl vara ärlig, men nu är vi så långt ute i ett hypotetiskt scenario att jag inte tror det är ett problem.
Därmed inte sagt att ett digitalt konto ska överlåtas, utan är det utrustning som behöver konto så får man låsa upp utrustningen så att den nya användaren kan skapa ett eget konto.
En hårddisk eller kort som lokalt lagrar övervakning med bild och ljud då? Finns integritetsproblem här. Alla har inte kunskap om hur man nollställer sånt oåterkalleligt.13th Marine skrev:Det är en rätt intressant fråga som varit uppe i andra trådar, såvitt jag vet är termen i Jordabalken "Stadigvarande bruk" vilket kanske inte är jättetydlig, se exempelvis denna PDF från mäklarsamfundet:
[länk] konsument/pdf/Fast och lös egendom.pdf
Spontant vill jag säga att nätverksutrustning är för stadigvarande bruk och borde stanna kvar inget annat avtalas, själv skulle jag vara tydlig med att sådant inte ingår om jag skulle sälja.
EDIT: förtydligade
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Såvitt jag vet står detta ingenstans, har inte ens sett en rekommendation från mäklarna i frågan.Farstatjej90 skrev:
Det får i så fall avgöras i domstol.
Utifrån samma resonemang så bör även den funktionen finnas kvar, är man rädd över integritetsproblem så får man lösa det, ta in hjälp eller byta ut lagringsmediat.Farstatjej90 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Fast jag skulle argumentera för att smartahem-prylarna ingår om inget annat sägs.A Amedi skrev:I och med att smarta hem-prylar ofta har en hel drös med funktioner integrerade är det ju svårt att dra någon gräns. Det är möjligt att ha flera olika uppsättningar med prylar som råkar ha larmfunktion också.
Vi har även ett Yale handtag (som förstås kommer lämnas kvar). Om någon trycker fel kod får jag en notifiering i min telefon. Kan Yale i så fall likställas med ett larm, och är det i så fall husets primära larm? Isåfall skulle Ajax mycket hypotetiskt kunna likställas med en andra frys. Eller?
Edit: förtydligande.
Vill du behålla nått som skulle kunna anses varit tillfört huset för stadigvarande bruk så får du antingen ta bort det innan fotografering och visning, eller skriva med det i prospekt att det inte ingår.
Spontant så skulle jag säga att du kommer ha en lång uppförsbacke med den argumentationen, Yale-låset är ju inte ditt larm, det är ju Ajax-larmet.
Tycker man kan komma långt om mäklarna bara ser till att förklara för säljaren att de får ta ett papper och skriva upp saker som inte ingår. Gärna även specifikt om saker faktiskt ingår, även om det lagmässigt skulle göra det om inget annat avtalades.TRJBerg skrev:
Så svårt är det inte att skriva upp "Yale-lås, stege, skottkärra och robotklippare ingår inte i köpet" om det nu är så man vill ha det.
Om du säljer är det en fördel att lämna det gamla, när jag sålde fick jag helt nya komponenter på nya stället utan kostnad, det var hos VerisureA Amedi skrev:Min fråga är i all enkelhet om larm borde ingå vid försäljning av hus? Vi avtalade inget kring larmet vid kontraktskrivningen, men å andra sidan listade vi heller inte larmet över de förbättringsåtgärder vi utfört på huset i prospektet (till skillnad från t.ex. laddbox för bil, som vi menar rimligen bör ingå).
När jag söker på nätet ser jag att hemlarm, som inte ägs av larmbolag, listas som exempel på byggnadstillbehör avsedda för stadigvarande bruk, och således borde följa med huset. Vi har ett Ajaxsystem idag, som är modulärt, monterat med dubbelhäftande tejp, drivs på batteri och är anslutet mot wifi. Det är med andra ord inte ett system som är fast monterat eller som vi har dragit massa kablar för att kunna driva. Att det var fristående och lätt att montera ned var ett av skälen till att vi över huvud taget investerade i det. Jag har i praktiken använt larmet i huvudsak för att hålla koll på temperaturen i olika rum, eftersom det också är en funktion som finns inbyggd i de olika enheterna.
Med tanke på detta undrar jag om inte definitionen på vad ett larm utgör håller på att suddas ut i takt med framväxten av smarta hem-prylar? Vi har ingen larmcentral kopplat till systemet, men valde att köpa till en siren (vilket var frivilligt, annars hade vi enbart fått notifieringar i våra telefoner). Sen har vi köpt till enheter som är helt lösa, t.ex.en fuktsensor, som en del av Ajax-systemet, som ligger helt löst bakom kylskåpet endast avsett för att signalera om det läcker vatten.
Vad säger ni?
Minns inte och det är ju utbyggbart och har kompletterats i omgångar men en bit över 10k handlar det nog om. Jag vill dock understryka att det inte är pengarna i sig det handlar om utan det är snarare hur juridiken fungerar som jag tycker är intressant. Jag har hela tiden förutsatt att det rimligen tas med. Ur mitt perspektiv är det snarare en gadget som vilken pryl som helst än ett regelrätt larmsystem, och här tror jag att lagstiftningen inte riktigt hängt med.K Klass0n skrev:
K Klass0n skrev:
Egentligen är det tydligt här med.13th Marine skrev:
Fasta nätverksuttag= ska sitta kvar.
Patchpanel= sitta kvar
Fibermodem(specifikt för fiberanslutningen) = kvar
Router(fristående) =lös egendom.
Om det däremot nämns att huset har wifi så behöver även utrustning för detta sitta kvar.
Men skriver man att man tar det med sig så är det tydligt. Man kan ju ta med hela köket om man vill så länge som de är tydligt innan budgivning.
Om vi jämför med en skorsten.( jämförbar med ajaxrörelsedeckare)
Man kan inte förutsätta att det finns kamin bara för att de finns en kamin.
Omvänt. Att förutsätta att där sitter ett ajax extra allt för att där fanns en ajax enhet är inte heller rimligt.
Vill man vet om det finns kamin/ ajax får man fråga vad som ingår.
Jag tror det är rätt att det inte finns någon bestämd regel utan som du säger att det hade behövts prövas i domstol alla dessa saker.13th Marine skrev:
Nästa gång jag flyttar tar jag med mig dom smarta grejerna men jag kommer också vara tydlig med det.
Och det är ju oftast problemet, att det varit otydligt.
Jo, men hittills har det varit mer självklart vad som ingått eller inte, dvs det har varit en samstämmighet i synen på det sedan en längre tid. Och man har inte specificerat i kontrakt etc vilka saker det gäller.tensiden skrev:Tycker man kan komma långt om mäklarna bara ser till att förklara för säljaren att de får ta ett papper och skriva upp saker som inte ingår. Gärna även specifikt om saker faktiskt ingår, även om det lagmässigt skulle göra det om inget annat avtalades.
Så svårt är det inte att skriva upp "Yale-lås, stege, skottkärra och robotklippare ingår inte i köpet" om det nu är så man vill ha det.
Ta t ex att man har automatiserat hemmet med lös utrustning, säg en Homey Pro + wifirouter + lösa sensorer + lösa övervakningskameror + lösa brytare + en inbyggd brytare i väggen som styrs delvis trådlöst. Vad av det nämnda ska ingå? Ska allt ingå pga den inbyggda brytaren? Om den inbyggda brytaren inte finns, vad ska då ingå? Etc.