Heja grejen är att de har monterat en ny stolpe som deras egen utrustning nu sitter på. Elmätaren sitter på en stolpe som de inte har nånting med att göra längre. Därför är det hennes ansvar att flytta den om läget inte passar.
Visst förstår jag ts hur det har blivit för hennes del men det finns de som har betydligt mer otillgängliga elmätare/huvudsäkringar.
 
S Stefan1972 skrev:
Heja grejen är att de har monterat en ny stolpe som deras egen utrustning nu sitter på. Elmätaren sitter på en stolpe som de inte har nånting med att göra längre. Därför är det hennes ansvar att flytta den om läget inte passar.
Visst förstår jag ts hur det har blivit för hennes del men det finns de som har betydligt mer otillgängliga elmätare/huvudsäkringar.
Hela grejen är väl att de har flyttat på skåpet på stolpen så det blir mer svåråtkomligt? Hade de bara kapat den gamla stolpen och låtit skåpet sitta på den sida det satt så hade inte diskussionen uppkommit vad jag förstår?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Heja grejen är att de har monterat en ny stolpe som deras egen utrustning nu sitter på. Elmätaren sitter på en stolpe som de inte har nånting med att göra längre.
Det förstår jag också, men det är ju inte hon som har ändrat på skåpets placering från början. Det verkar ju inte heller finnas nån anledning till att det sitter som det gör, eftersom hon uppmanas betala nån för att flytta på det.
 
Ja men då hade ju den nya stolpen kanske inte kunnat placeras där ? Då hade den nya stolpen kanske hamnat fel eller kanske till och med fel i förhållande till nå regler.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja men då hade ju den nya stolpen kanske inte kunnat placeras där ? Då hade den nya stolpen kanske hamnat fel eller kanske till och med fel i förhållande till nå regler.
Oavsett vilket så har Vattenfall lös sitt problem genom att skapa ett problem för TS.
Sen vill dom att TS ska betala någon för att lösa sitt nyuppkomna problem.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det är väl jättebra att hon vill kunna byta propp själv?

Hon är 80 år gammal det är klart det kan vara svårt med diken och brädor att stå på.

Tycker man får bara lösa tantens problem och vända skåpet. Fixa det och gå vidare Vattenfall. Det är krig i Europa. Sluta bråka med gamla tanter om deras elskåp.😡
 
  • Gilla
  • Haha
Arrne och 7 till
  • Laddar…
Förvisso men det är normalt inget problem. Även om de hade lyssnat på ts så blir det ju troligen svårt att lösa på annat vis med tanke på hur det ser ut. Finns ju ingen lag på att mätarskåp ska vara tillgängliga för alla. Isåfall skulle man ju behöva rullstolsramper till alla skåp också? Som snöröjs på vintrarna också.
Var drar man liksom gränsen?
 
S Stefan1972 skrev:
Förvisso men det är normalt inget problem. Även om de hade lyssnat på ts så blir det ju troligen svårt att lösa på annat vis med tanke på hur det ser ut. Finns ju ingen lag på att mätarskåp ska vara tillgängliga för alla. Isåfall skulle man ju behöva rullstolsramper till alla skåp också? Som snöröjs på vintrarna också.
Var drar man liksom gränsen?
Jag tycker vi kan börja med att lösa det här problemet och sen när det blir aktuellt med rullstolsramp till elskåpet tar vi det då.
 
  • Gilla
  • Haha
Saaallss och 5 till
  • Laddar…
Fast nu handlar det ju om tillgänglighetskrav i tråden. Att ts tycker som hon tycker är ju en sak men rent konkret så är det inga problem med placeringen som sådan. De hade ju lika gärna kunnat be ts att bekosta flytt av skåpet istället för att låta gamla stolpen vara kvar så i det här läget kanske de var lite mjuka ändå.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Pra
S Stefan1972 skrev:
Fast nu handlar det ju om tillgänglighetskrav i tråden. Att ts tycker som hon tycker är ju en sak men rent konkret så är det inga problem med placeringen som sådan. De hade ju lika gärna kunnat be ts att bekosta flytt av skåpet istället för att låta gamla stolpen vara kvar så i det här läget kanske de var lite mjuka ändå.
Pragmatism vs paragrafrytteri.
 
Alternativet i det här fallet hade varit att Vattenfal krävt flyttning av skåpet så att dom kunde demontera deras utdömda stolpe. Nu får dom skit för att dom i all välmening lämnar en bit av stolpen. Om kunden är en äldre tant eller en yngling kan ju inte spela någon roll för man kan ju inte behandla kunder olika pga ålder.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E elmont skrev:
Alternativet i det här fallet hade varit att Vattenfal krävt flyttning av skåpet så att dom kunde demontera deras utdömda stolpe. Nu får dom skit för att dom i all välmening lämnar en bit av stolpen. Om kunden är en äldre tant eller en yngling kan ju inte spela någon roll för man kan ju inte behandla kunder olika pga ålder.
Varför inte? Det tycker jag visst man kan ta hänsyn till. Speciellt om skälet är som i detta fall att hon vill kunna sköta sig själv om proppen går.
 
  • Gilla
bohe99
  • Laddar…
jo men var drar man gränsen då? Ska bara de som gör sig hörda kunna få det anpassat till egna ideer eller ska man införa riktlinjer hur man ska hantera alla enskilda fall?
 
Irmeli1 Irmeli1 skrev:
Tack för alla goda råd och tyckanden!
Att jag skriver i detta forum om problemet är för att jag haft omfattande mailkontakt med Vattenfall sedan i augusti 2023 i detta ärende. Dom har självklart fått erforderlig dokumentation och foton av problematiken.
Har fått så många olika svar från deras sida, exempelvis: beställ flytt av skåpet, gör en offertförfrågan om detta, gör skadeanmälan på ärendet o.s.v. Inget visar sig vara tillämpligt i detta fall.
Det finns information på deras hemsida om vad som gäller i dagsläget om nyplacering av mätarskåp. När indragning av el gjordes på 60-talet till fastigheten så var det Vattenfall själva som utförde hela installationen inklusive uppsättning av skåp med mätare invändigt. Många grannar har samma placering av sina skåp, men inte lika djupa diken att balansera vid.
Det är helt enkelt omöjligt för mig att stå och balansera på ett ben och samtidigt låsa upp/fälla ned luckan på skåpet. Det är stor nivåskillnad på marken.
Nödlösningen är att inte låsa hänglåset, för att snabbt kunna öppna utan hjälp av en elitgymnast om en säkring löses ut.
Att lägga ut en spång över diket permanent har vägsamfälligheten synpunkter om, så det fungerar ej här.
Du får be grannen om hjälp att byta säkring
 
Och hur ska man särbehandla, dyslektiker slipper räkningar för att dom har problem med att läsa dom? Och ålder är ingen sjukdom utan ett helt normalt tillstånd, när man blir äldre får ALLA anpassa sig och lösa sina "problem". Och i det här fallet är det så enkelt att man lejer en elfirma till att skaffa ett markstativ och flytta skåpet. Visst det kostar en slant, men det gör det mesta man behöver hjälp med. Om några år kommer stolpen att ha ruttnat så att inget skåp kan sitta på den, ska då vattenfall komma och byta stolpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.