Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Roligt att se någon annan belysning än dom klassiska "dubbelkvastarna" som svenskarna verkar ha förälskat sig i fullständigt. Snyggt!
Fast det är dubbla ljuskällor i dessa armaturer. Hade räckt med en downligt. Hus med hög fasad kan det passa bättre att ha både up och downlight.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fast det är dubbla ljuskällor i dessa armaturer. Hade räckt med en downligt. Hus med hög fasad kan det passa bättre att ha både up och downlight.
Det är ganska ointressant vad som hade ”räckt” här. Jag vill ha dessa, därför har jag köpt dem. Dyrare än snus, men jag är väll yrkesskadad….
 
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är ganska ointressant vad som hade ”räckt” här. Jag vill ha dessa, därför har jag köpt dem. Dyrare än snus, men jag är väll yrkesskadad….
Jo, jag vet att du är lite nördig ;) Ta det på rätt sätt. Ja, jag vet att jag är oblyg och skriver vad jag tycker kanske lite för ofta…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, jag vet att du är lite nördig ;) Ta det på rätt sätt. Ja, jag vet att jag är oblyg och skriver vad jag tycker kanske lite för ofta…
Det är helt okej. Smaken är väldigt olika. Jag har tänkt ungefär som du uttrycker dig men jag anser att väggen ovan armaturen är hög nog för att belysa. Garaget har ett lägre tak och där är det endast nedåt :)
 
  • Ett tegelhus med upplyst garage i skymningen, en parkerad bil, blommande buske, tyst och stilla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött tegelhus med garage, en blommande buske, en blå bil och en personskugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael.S och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är helt okej. Smaken är väldigt olika. Jag har tänkt ungefär som du uttrycker dig men jag anser att väggen ovan armaturen är hög nog för att belysa. Garaget har ett lägre tak och där är det endast nedåt :)
Ser mycket bättre ut, dock har jag så klart synpunkter på antal ljuskällor, host host ;)
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser mycket bättre ut, dock har jag så klart synpunkter på antal ljuskällor, host host ;)
Jag lever efter: Kan man, så ska man! 😂

(Frugan tycker att julbelysningen känns lite överflödig, jag brukar få order om att släcka fönstersmygarna i december)
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael.S och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, jag vet att du är lite nördig ;) Ta det på rätt sätt. Ja, jag vet att jag är oblyg och skriver vad jag tycker kanske lite för ofta…
Va pratar du om....... du som är så tystlåten och försynt!
😉😎
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fast det är dubbla ljuskällor i dessa armaturer. Hade räckt med en downligt. Hus med hög fasad kan det passa bättre att ha både up och downlight.
Ja men det är inte de klassiska dubbelkvastarna detta. Inte som jag menar iaf. Jag tycker hur som helst det är fult med dubbelkvastar!! Det finns så mkt bättre 🙄
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja men det är inte de klassiska dubbelkvastarna detta. Inte som jag menar iaf. Jag tycker hur som helst det är fult med dubbelkvastar!! Det finns så mkt bättre 🙄
Vi satte ett par coola hos en kompis :)
 
  • Ett tegelhus i skymningen med tända vägglampor och synlig interiör genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi satte ett par coola hos en kompis :)
Ha.. sån där kikade jag på förra året!
Var dock slut när jag väl kom till affären :(

Kul att se en sådan (ja två då) uppsatta och faktiskt lysa... se hur skuggbilden ser ut på husets fasad..

De där kändes dock väldigt starka i sitt sken!

Vill ha en st på mitten på utbyggnaden av logen.. jag skulle aldrig se den själv.. men skulle se ut som en avlägsen stjärna för alla som åker på vår väg när det är mörkt 😊
 
Snigla Snigla skrev:
Ha.. sån där kikade jag på förra året!
Var dock slut när jag väl kom till affären :(

Kul att se en sådan (ja två då) uppsatta och faktiskt lysa... se hur skuggbilden ser ut på husets fasad..

De där kändes dock väldigt starka i sitt sken!

Vill ha en st på mitten på utbyggnaden av logen.. jag skulle aldrig se den själv.. men skulle se ut som en avlägsen stjärna för alla som åker på vår väg när det är mörkt 😊
Dessa satte jag nog 2018. De slutade säljas från Hide-a-lite typ då :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Då var det nog en liknande modell 🤔 för det var efter 2018 jag kollade iaf 😊
 
Nu är besiktningsman bokad för att kolla murstocken, gå igenom hur jag tänkt göra med kaminen och vad jag bör tänka på. Tänkte vi kan börja diskutera det här med.
Jag ska alltså mura in en kassett/insats i tegel mot befintlig murstock.
Så här ser det ut idag:
Ett hörn av ett rum med en delvis murad tegelvägg och öppning för en kamin, med renoveringsmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rökkanalen går till höger om strecket
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målet är att det ska bli något liknande detta:
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av murstock och kamininstallation med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning av en bostad där placering för ny kamin och murad vägg av massivt tegel är markerad i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaminen är en Jötul I520 som jag fastnat för:
Jötul I520.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprängskiss Kamin.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillverkarens anvisning:
Uppställning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommunens krav för bygganmälan:
Krav från Kommun.png
Jag har nog ordnat allt om denna fasadritning duger:
Fasadritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har alltså tänk att mura upp en tegelvägg mot gipsen framför det som heter Walk-in Closet till vänster. Jag har redan till förra huset köpt 1200 tegelstenar i modellen Randers Rustica.
Väggen är byggd med plåtreglar och dubbelgips på bägge sidor, dock trästolpar för att bära upp takstolar. Men den kan nog kallas brandvägg ändå. Med 12 cm massivt tegel framför blir den definitivt brandsäker.
Tilluft kommer komma underifrån via 100mm ventilationsrör längs vägg/tak i källare och ut genom grundmuren. Vad jag förstått så måste man kunna sota hela vägen från toppen på skorstenen in till kaminen så jag får förmodligen dra ett insatsrör hela vägen även om skorstenen är i fint skick. Eller finns det en annan bra lösning? Jag kommer förmodligen få anmärkning på stegen upp till skorstenen då den ligger på pannorna och bockad över nocken. Vad jag förstått ska stegen vara skruvad i läkt och det ska finnas halkskydd/krok till stege från marken med.
Hur är det med att stå uppe vid skorstenen? Behövs det en "platå" eller något liknande? Det är ca 130 cm från nock till toppen av skorstenen, men då står man på lösa nockpannor (som dessutom är glaserade, ganska halt).

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig?
Har jag tänkt rätt eller fel?
 
Redigerat:
  • Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
Lite fler bilder från telefonen
Jag funderar även på att mura in gjutjärnsmotivet som satt i den gamla öppna spisen för att binda ihop det nya med det gamla :)
 
  • IMG_6706.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6709.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6708.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6705.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6704.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6623.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6373.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6364.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6711.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6712.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6713.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6714.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jamab60 och 5 till
  • Laddar…
Jag har en sådan stege som du har och fick ok på den vid senaste sotningen. Men ett önskemål om en platå att stå på uppe vid sotning. Min enda rekommendation är att ha en öppen dialog med sotaren.
Tror det kan bli riktigt snyggt så som du skissat. Men jag hade nog velat vinkla insatsen och tegelväggen lite mot hallen till för att inte ha känslan av att den står så nära walk-in-closet väggen.
Sen angående insatser eller inte har jag dålig koll. Men hade spontant försökt få till det med en lagom vinklad inmurningsstos till befintlig rökkanal och på så vis bättre kunna ta tillvara den murade skorstenen som värmelager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.