Hej! Kan någon kunnig person se ifall det är korrekt kopplat enligt skiss, vi har nämligen problem att få värme till golvvärmeshunten,misstänker ifall det är fel nere vid pannan, litar inte till 100 på vår käre rörkrökare..
mvh Fredrik.

• Koppling panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
har du en pump vid golvvärmefördelaren också ?

jo pump också,det jag har är en Lk minishunt L60 med fördelare och sånt...

jag läste någonstans att man kan ställa in shunten på golvärmen så att den Drar värme från källan på något vis om det skulle vara för lågt tryck eller nått nerifrån.....det är ju bara så in i hell många rattar å skruva på!! fast det kan man ju ta tag i ifall det ser rätt ut nere vid pannan.

Någon rörmockare som tycker det ser korrekt ut?

det är felkopplat enligt instruktionen från LK.
jag trodde att cirkpumpen satt på primärsidan på pushern, så är inte fallet !

den ska kopplas in på tillopp och retur på radiatorsidan, som det är kopplat idag kommer du inte att få ngn cirkualation om du inte har sån tur att instruktionen på sidan 10 (11 pdf) hjälper till att dra fram vattnet.

det står om primärsidans tryck är för lågt (du har ingen pump där alltså inget tryck) så kan du stänga VF spindeln motsols, då kanske fördelarens pump kan dra runt vattnet

http://www.lagerstedt-krantz.se/fil...nsumentbroschyrer/33_g_2_1-11_0509_screen.pdf

alltså skissen som är ovan är hur det ser ut idag på min panna. pumpen sitter på retursidan, för hela allt det. allså radiatorer +golvvärme menar du att vi behöver en till en pump som sitter på tilloppet för golvvärmen typ inkopplat på pexslangen? pumpen har suttit på tillloppssidan på pannan tidigare men utan resultat.blir det inte mer cirkulation på returen? avståndet blir ju närmare,bara igenom pannan och sen ut...eller tänker jag fel? jag är inte rörmockare..hehe

japp, du behöver en extra pump om det ska fungera eller koppla om på radiator fram + retur, eller om du har tur att få cirkulation när du skruvar in ventil 10 beroende på vad du har för slanglängd till pushern.
när shunten har stängt så pumpar pumpen bara runt i radiatorkretsen då har du ingen cirk i pannan + att pumpplacering spelar ingen roll.

testa med ventil 10 och se om du får ngn cirk !

shyst! tackar fast det borde inte stå stilla helt i pannan, då shunten stänger så borde det gå runt genom golvvärmen, lite gran i allfall...hoppas jag..lite....
Vad menar du med koppla om fram +retur enklaste känner jag vore väll å köpa en pump. relativt enkelt att koppla på pexslangen.visst? men jag ska definitift testa ventil 10 först men det är en rätt lång till pushern säkert runt 10 meter dit så jag är skepptisk..

en pump är dyr i drift !
nu sitter golvvärmen direkt på pannan ingen cirkulation till och från pushern, kopplar du pexslangarna på radiator fram resp retur så får du cirkulation till golvvärmen via cirkpumpen som sitter på returen, du måste alltså koppla in dig längst upp på din bild parallellt med radiatorerna, men då får du ingen värme till pushern när shunten har stängt (på sommaren)

Då har jag ett problem till...det är så det var kopplat tidigare och det funkade men inte då vi stödeldar i kakelugn och kamin som vi gör vinterhalvåret..så Ligger shunten på ellementen oftast nästan stängd vilket medförde kalla kolv i hall och badrum där golvvärmen sitter... vad kostar en pump i drift?

en effekt på 40-50 watt ger 1,2 kWh/dag på ett år 438kWh ungefär lika många kronor
tror fortfarande att du kan få cirkulation m.h.a pumpen på pushern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.