39 992 läst · 144 svar
40k läst
144 svar
Byggkris, kommer priserna på hantverkare falla?
Rimligt? Det är snarare rimligt att det inte längre funkar. Lägger ni på 10% på en värmepump har ni 15k rakt ned i fickan. Detta för en arbetsinsats på ett par minuter. Är ju sjukt att ens har fungeratI Ingvar 58 skrev:
Det är ju trots allt en garanti på pumpen och en risk att ta hem och installera hos en kund som inte betalar eller reklamerar. Klart hantverkare ska få ha ett påslag. Bara det är rimligt. En strömbrytare kan inte kosta 5 ggr inköpspris. Men 10% på en värmepump tycker jag är mer än rimligt.Clarken37 skrev:
Jag tycker det är lika rimligt att hantverkare får sänka pris och marginaler för att få jobb. I vissa fall kan man sälja en gubbe med förlust för att alternativet är att han inte jobbar alls. Långsiktigt går det förstås inte. Då är frågan, är man villig att sänka lönen för att ha kvar jobbet eller går man hellre på akassa?
Man kan säkert gå ner ett par % men då betalar kunden för eventuella småsaker som kommer i efterhand samt tiden ett garantianspråk tar.Clarken37 skrev:
Så 10% i påslag är i min värld helt rimligt, vi säljer inte under 25% om det inte är väldigt speciella förhållanden, dock inte värmepumpar som vi sysslar med. Helst ligger vi där kring 30% i tg, det är för att täcka upp för garantier och tid ett sådant anspråk kan ta.
Bara för att nämna, att sänka lönen är inget alternativ om du har anställda. Byggnads höjde med 9,24 kr i timmen detta år, är avtalat att lönerna höjs med 7,39 kr nästa år. Många är med då du inte får jobb om du inte har avtal med byggnads , och kan tillägga att försöka få byggnads att sänka någons lön, då är det lättare att försöka göra sig av med dom anställda. Och för att säga upp dom så blir det också en förhandling i sin tur
Är du egen utan anställda, då är det en annan femma så klart 😀
Är du egen utan anställda, då är det en annan femma så klart 😀
Jag har ca 50 företagskunder, många av de kan inte få jobb som t.ex. tillbyggnader etc. p.g.a. färdigställandeskydd. Kraven är att de behöver ha inga anmärkningar, omsättnimg ca 3,5x större än projektomfattning + pengar i kassan som motsvarar ca 10-15% av projektets värde.D Daniel Barnaniel skrev:
Efter den roliga 2023 det är många som har ca noll i kassan - vilken betyder att de kan inta få/teckna färdigställandeskydd = kan inte få mer jobb = har ingen framtid.
Och den försäkringen täcker bara 10% av projektets summan.... Stupid as fuck.
Byggveteran
· Stockholm
· 339 inlägg
Låter som en sträng skärpning- stämmer detta verkligen? 3,5x projektets värde i omsättning?wrobel19 skrev:Jag har ca 50 företagskunder, många av de kan inte få jobb som t.ex. tillbyggnader etc. p.g.a. färdigställandeskydd. Kraven är att de behöver ha inga anmärkningar, omsättnimg ca 3,5x större än projektomfattning + pengar i kassan som motsvarar ca 10-15% av projektets värde.
Efter den roliga 2023 det är många som har ca noll i kassan - vilken betyder att de kan inta få/teckna färdigställandeskydd = kan inte få mer jobb = har ingen framtid.
Och den försäkringen täcker bara 10% av projektets summan.... Stupid as fuck.
Garantin på pumpen står ju inte hantverkaren för utan tillverkaren. Hur exakt skiljer sig risken mot att kunden själv tagit hem pumpen som ni sedermera installerar?J JohanLun skrev:Det är ju trots allt en garanti på pumpen och en risk att ta hem och installera hos en kund som inte betalar eller reklamerar. Klart hantverkare ska få ha ett påslag. Bara det är rimligt. En strömbrytare kan inte kosta 5 ggr inköpspris. Men 10% på en värmepump tycker jag är mer än rimligt.
Jag tycker det är lika rimligt att hantverkare får sänka pris och marginaler för att få jobb. I vissa fall kan man sälja en gubbe med förlust för att alternativet är att han inte jobbar alls. Långsiktigt går det förstås inte. Då är frågan, är man villig att sänka lönen för att ha kvar jobbet eller går man hellre på akassa?
Så varför exakt ska jag som kund låta er ta hem pumpen istället för att jag köper den och sedermera låter er installera?L Lutte skrev:Man kan säkert gå ner ett par % men då betalar kunden för eventuella småsaker som kommer i efterhand samt tiden ett garantianspråk tar.
Så 10% i påslag är i min värld helt rimligt, vi säljer inte under 25% om det inte är väldigt speciella förhållanden, dock inte värmepumpar som vi sysslar med. Helst ligger vi där kring 30% i tg, det är för att täcka upp för garantier och tid ett sådant anspråk kan ta.
Det är relativt svårt att hitta hantverkare som vill installera något de inte fått sälja själv. Jag ser bara EN anledning till det ärligt talat och det är att ni vill göra en hacka med ett stort påslag (mot kunden som ofta inte förstår det)
Det är ju besvärligt om pumpen strular. Är det hantverkaren som installerat fel? Vem felsöker? Vem ska demontera och skicka tillbaka osv?Clarken37 skrev:Så varför exakt ska jag som kund låta er ta hem pumpen istället för att jag köper den och sedermera låter er installera?
Det är relativt svårt att hitta hantverkare som vill installera något de inte fått sälja själv. Jag ser bara EN anledning till det ärligt talat och det är att ni vill göra en hacka med ett stort påslag (mot kunden som ofta inte förstår det)
Är man med på att man själv får betala för felsökning och sen försöka få det av den man köpt pumpen av är väl det ok.
Jag har köpt saker och installerat själv. Jag har tex också köpt laddbox Easee från Tibber och låtit en elektriker montera. Nu är det sannolikt att boxen återkallas. Då kan jag inte vända mig till elektrikern. Hade elektrikern sålt allt, så hade han stått för att lösa allt kring detta. Det är en risk han behöver få någonting för.
Jag försvarar inte påslag på flera hundra procent på installationsmaterial som i princip aldrig reklameras, som kabel, slang, rör, kranar osv. Men 10-15% på en värmepump är nog inte orimligt...
Just värmepump är ju lite unikt då det är mycket avancerad elektronik. Men 99% av det hantverkare säljer är det inte.J JohanLun skrev:Det är ju besvärligt om pumpen strular. Är det hantverkaren som installerat fel? Vem felsöker? Vem ska demontera och skicka tillbaka osv?
Är man med på att man själv får betala för felsökning och sen försöka få det av den man köpt pumpen av är väl det ok.
Jag har köpt saker och installerat själv. Jag har tex också köpt laddbox Easee från Tibber och låtit en elektriker montera. Nu är det sannolikt att boxen återkallas. Då kan jag inte vända mig till elektrikern. Hade elektrikern sålt allt, så hade han stått för att lösa allt kring detta. Det är en risk han behöver få någonting för.
Jag försvarar inte påslag på flera hundra procent på installationsmaterial som i princip aldrig reklameras, som kabel, slang, rör, kranar osv. Men 10-15% på en värmepump är nog inte orimligt...
När jag bytte takfönster vägrade 4 av 4 firmor installera ett fönster de inte sålt själva. Fönstret ville de ha 12-20k för. Samma fönster kostade 8k i bygghandeln. Det är rejält svinigt mot kund och upphör det beteendet är det bara sunt
Håller med där. De bör kunna installera men med reservation att de inte tar ansvar för materialet.Clarken37 skrev:Just värmepump är ju lite unikt då det är mycket avancerad elektronik. Men 99% av det hantverkare säljer är det inte.
När jag bytte takfönster vägrade 4 av 4 firmor installera ett fönster de inte sålt själva. Fönstret ville de ha 12-20k för. Samma fönster kostade 8k i bygghandeln. Det är rejält svinigt mot kund och upphör det beteendet är det bara sunt
Nu tar det ju lite mer tid än ett par minuter att ta fram alla underlag för vilken pump det ska vara, göra en energiberäkning, kanske 3-4 kontakter med kund för att få alla förutsättningar om vad som ska ingå eller inte, kontakter med andra firmor om priser på borrning och el t.ex, och till slut formulera en offert.Clarken37 skrev:
Detta jobbet gör man inför alla offerter. Skickar man ut 10 offerter så får man i 7 fall ingen återkoppling alls från kunden, i 2 fall får man ett nej, och med lite tur så vinner man 1.
Allt detta vill man ju försöka få betalt för, och det går inte att lägga på själva arbetstiden, för den har kunden koll på. det tar mellan 16 och 24 timmar att installera en värmepump, då kan vi inte fakturera 40 timmar.
Därför behövs ett visst påslag på materialet.
Då får ni helt enkelt ta betalt för att göra en offert och vara transparanta med det. Alternativt fakturera mer för arbetskostnaden.I Ingvar 58 skrev:Nu tar det ju lite mer tid än ett par minuter att ta fram alla underlag för vilken pump det ska vara, göra en energiberäkning, kanske 3-4 kontakter med kund för att få alla förutsättningar om vad som ska ingå eller inte, kontakter med andra firmor om priser på borrning och el t.ex, och till slut formulera en offert.
Detta jobbet gör man inför alla offerter. Skickar man ut 10 offerter så får man i 7 fall ingen återkoppling alls från kunden, i 2 fall får man ett nej, och med lite tur så vinner man 1.
Allt detta vill man ju försöka få betalt för, och det går inte att lägga på själva arbetstiden, för den har kunden koll på. det tar mellan 16 och 24 timmar att installera en värmepump, då kan vi inte fakturera 40 timmar.
Därför behövs ett visst påslag på materialet.
Du beskriver ju tom själv här att du medvetet duperar kunden. Du ”kan inte lägga det på arbetstid för det har kunden koll på”.
Allt det du beskriver är ju de facto arbetstid och INTE materialkostnad. Ska ni ha ett påslag är det enda rimliga att ni lägger till timmar alternativt höjer er timpenning.
Ni blåser ju dessutom kunden på pengar då de får rot på arbetstiden och inte på materialet.
Ni har dessutom en skyldighet enligt lag att speca material/arbetstid korrekt för beräkning av ROT. Det ni gör här är ju att göra ett påslag på materialkostnaden för att kompensera för arbetskostnaden
Hela ditt inlägg visar ju i ett nötskal hur rutten branschen faktiskt är!
Jag har på ett ytterst tålmodigt sätt försökt förklara för dig hur det förhåller sig, men det är uppenbarligen omöjligt, och det visar bara varför man helst undviker privatkunder.Clarken37 skrev:Då får ni helt enkelt ta betalt för att göra en offert och vara transparanta med det. Alternativt fakturera mer för arbetskostnaden.
Du beskriver ju tom själv här att du medvetet duperar kunden. Du ”kan inte lägga det på arbetstid för det har kunden koll på”.
Allt det du beskriver är ju de facto arbetstid och INTE materialkostnad. Ska ni ha ett påslag är det enda rimliga att ni lägger till timmar alternativt höjer er timpenning.
Ni blåser ju dessutom kunden på pengar då de får rot på arbetstiden och inte på materialet.
Ni har dessutom en skyldighet enligt lag att speca material/arbetstid korrekt för beräkning av ROT. Det ni gör här är ju att göra ett påslag på materialkostnaden för att kompensera för arbetskostnaden
Hela ditt inlägg visar ju i ett nötskal hur rutten branschen faktiskt är!
Att ta betalt för att skriva offerter kan man inte ta betalt för. det har varit uppe till diskussion här förut, och kunderna skriker rakt ut att det är sånt man får hacka i sig som företagare.
Likaså kan vi inte ta med den tiden som grund för rotavdraget. Från skatteverket: Kostnader för material, resor, utrustning eller administration i samband med arbetet ger inte heller rätt till rotavdrag.
Jag måste säga att det känns som en ytterst märklig inställning att vi skulle skänka bort materialet till inköpspris. Köp själv då. Men presentera då alla underlag också, så att det blir rätt grejer.
Det har vi i vår firma inga som helst problem med, för att slippa en massa dividerande om pris på materialet. För oss får kunden gärna köpa det. Men då ska han inte förvänta sig att vi presenterar alla underlag gratis som visar vad det ska vara.
Varför skulle det bli inköpspris? Om ni regelbundet beställer materialet direkt från leverantören lär det garanterat bli billigare för er än för privatkunden.I Ingvar 58 skrev:Jag har på ett ytterst tålmodigt sätt försökt förklara för dig hur det förhåller sig, men det är uppenbarligen omöjligt, och det visar bara varför man helst undviker privatkunder.
Att ta betalt för att skriva offerter kan man inte ta betalt för. det har varit uppe till diskussion här förut, och kunderna skriker rakt ut att det är sånt man får hacka i sig som företagare.
Likaså kan vi inte ta med den tiden som grund för rotavdraget. Från skatteverket: Kostnader för material, resor, utrustning eller administration i samband med arbetet ger inte heller rätt till rotavdrag.
Jag måste säga att det känns som en ytterst märklig inställning att vi skulle skänka bort materialet till inköpspris. Köp själv då. Men presentera då alla underlag också, så att det blir rätt grejer.
Det har vi i vår firma inga som helst problem med, för att slippa en massa dividerande om pris på materialet. För oss får kunden gärna köpa det. Men då ska han inte förvänta sig att vi presenterar alla underlag gratis som visar vad det ska vara.
Men oavsett, jag förstår att det är svårt att ta betalt för offerter. Men om ni behöver kompensera er för kostnaden det innebär (arbetstkostnad till 100% i princip, inget material, en bilresa till kunden enkom) så är det ju INTE rimligt någonstans att ni gör ett påslag på material för att kompensera er för det. Det påslaget bör då ligga på er timpenning och inget annat. Det är ju dessutom en fördel för kunden för att de då kan nyttja rot.
Det du säger är i princip att kunden har koll på vad arbetstiden ska vara/kosta och väljer annan firma om ni höjer denna. Istället gör ni ett påslag på materialet som kunden inte har samma koll på. Det är fel tillvägagångssätt och ett sätt att lura kunden.