Jag ska installera en vattenmantlad kamininsats. De båda vattenrören ska dras genom innerväggen och på andra sidan ska jag senare ska ställa en acktank. Rören har 1” anslutning.
För enkelhets skull vill jag fixa det här själv samtidigt som rökrör mm fixas men vad ska jag använda för rör och kopplingar? Finns 1” kopparrrör t ex?

• Ny vedeldad spis utomhus på trall, omgiven av snö, kartonger och verktyg, med klar himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastlock, wellpapp, snöig bakgrund, detaljbild, utomhus, vinterdag, kartongeburtskant, rörformad detalj.
    Skapa konto
B
Tabell över dimensioner i tum och millimeter med bilder på rörkopplingar, tidigare och nuvarande benämningar.
Skapa konto

Ger ju lite fingervisning. Du borde ha en laddomat eller liknande till denna? Där brukar rek maxlänger och diameter på rör anges.

Jag skulle gissa att du klarar dig gott på 28mm cu rör till detta. Det är egentligen fallet med självcirkulation vid strömavbrott som blir lite dimensionerande. Under normal drift hade du nog klarat dig på ett 22mm rör också, men det beror en del på installationen och om du har golvvärme eller radiatorer med mera.

Jag hade kört på presskopplingar eller hårdlödda rördelar. Jag tror presskopplingar både blir snyggare, billigare och enklare än hårdlödda rördelar.

B BSOD skrev:
[bild]
Ger ju lite fingervisning. Du borde ha en laddomat eller liknande till denna? Där brukar rek maxlänger och diameter på rör anges.

Jag skulle gissa att du klarar dig gott på 28mm cu rör till detta. Det är egentligen fallet med självcirkulation vid strömavbrott som blir lite dimensionerande. Under normal drift hade du nog klarat dig på ett 22mm rör också, men det beror en del på installationen och om du har golvvärme eller radiatorer med mera.

Jag hade kört på presskopplingar eller hårdlödda rördelar. Jag tror presskopplingar både blir snyggare, billigare och enklare än hårdlödda rördelar.
Jo, det övriga ska firman som en gång installerat luft/vattenpumpen få kika på. Just nu vill jag bara lösa frågan med rören från kaminen till andra sidan väggen.
Vad det blir för kopplingar spelar ingen roll rent utseendemässigt. Behöver ha en 90-graders direkt på kaminens 1” anslutningar och genom väggen bara. Därefter får firman göra som de anser bäst. Men för att slippa kalla in dem för ett så litet jobb vi installerar kaminen så tänkte jag fixa själv

Kör på 28mm cu rör. Jag hade en vattenmantlad kamin som var liknande storlek där jag drog 28mm cu rör mot en ladomat och sedan en acctank. Jag fick bra själv cirkulation när strömmen till laddomaten dog.
Monterade även med 90 graders klämkopppling mot kaminen och sedan mjuklodade kopplingar i övrigt.

B
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.