Provbyggt vattenfördelarskåp #2, ska nog funka bra 👍.

Värmefördelningsskåp med rör och ventiler för golvvärmesystem, monteringsklar enhet med anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Kapade till listerna till glasrutan i duschen och fick även upp själva duschen. Nu får jag bara vänta på att lister och toalett är klara från lack. Det blir samma kulör som duschen. Därför listerna vart i dom färger jag ändå hade över 😂
 
  • Renoveringsarbete pågår, badrum med duschvägg, byggmaterial syns, arbetslampor, ofärdigt, gult maskeringstejp, grått kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern duschinstallation i ofärdigt rum med oskyddat golv och målartejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 9 till
  • Laddar…
Monterade IKEA-duschen till badkaret. Håltagningen täcks med brickor för elementrör. Karet går hyfsat lätt att flytta tack vare flexslangen. Halkskydd i karet anbefalles. Duschdraperi finns också.
 
  • Badrum med vita och svarta kakelväggar, dusch med fast och handhållen brusare, badkar, växter och hygienprodukter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badkarskant med vita täckplattor och rostfritt stål duschslang mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två svarta halkskyddsmattor i fiskform i ett vitt badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Murat i dagarna tre, man kommer inte så långt när man bara kan köra ett par timmar om dagen, men nu är jag i måk uppe vid taket. Nu blir det all in på putsning i fortsättningen.
Ett pågående renoveringsrum med blottade tegelväggar, byggmaterial och verktyg, och en vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 13 till
  • Laddar…
Väntar leverans av diskmaskin innan 18.00 så man måste ju ta bort den gamla…
Byte av perilex måste man tydligen också göra.
Renoveringsarbete, golv och vägg skadade, brunt kartongmaterial, eluttag, vitmålade träplankor, synliga spikar, blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fiberskiva spikad med två miljarder småspik.
En person står i ett rum under renovering med verktyg och oavslutat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök med trägolv, kylskåp, spis, diskbänk, dammsugare, bord, mikrovågsugn och person i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diskmaskin urtagen ur skåp, renoveringsprojekt, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur att tidigare ägare verkar ha grovslipat golvet, då tar jag resten med excentern.
Blir ju bra det här.
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Nytt gratis golv. Ok, det är inte toppkvalitet och en del gammal lack kvar vid kanter och under skåp.
Men mycket bättre än det gamla till en kostnad av 71 kr för P40-papper.
Exekutivt beslut, återstår att se om HSB går i taket. 😳

Kök, trägolv, svart stol, vit skåp, ugn, spis, person i bildens nederkant, tagen uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
I går lade jag nytt tak och monterade solpaneler. Enklare än jag trodde och tog bara en dag.

Haha.

Nej, men vi har nu fått taket renoverat med ny papp, nya pannor och plåt. Samt 27 stycken solpaneler.

Tog tio dagar. Det som är kvar är att på måndag skall växelriktaren monteras och jag få "utbildning" i hur hela systemet fungerar. Inget märkvärdigt, Inget batteri som exempel.

Vi hade lite "tur" i att de paneler vi skulle ha kunde de inte garantera att alla kom i tid så vi fick andra paneler med lite starkare effekt monterat för samma pris. Inte mycket, ett par procent mer blir det.


En läxa till alla som har hantverkare hemma. Kontrollera, kontrollera, påpeka och fråga.

Vi är nöjda med arbetet och servicen. men det dyker upp en del saker som att en bit av hängrännorna hade de monterat utan lutning. Det är nu fixat, jag kontrollerade nyss med vattenpass (180 cm) samt en kanna vatten.
Jag har också en fundering över kabeln som går från panelerna i rör ut längs väggen. den sitter rätt tajt mot sista pannan och jag har påpekat det. Det räcker ju att släppa efter lite vilket jag kunde gjort själv men sådant skall de veta. Ingen bild på detta, jag tar det med arbetsledaren.

Detta är ju fjärde gången vi har hantverkare som fixat saker de senaste tolv åren -fönsterbyte, två badrum, ta bort balkong ovanvåning- och vi har alltid kontrollerat, fotograferat och påpekat. Vi har blivit nöjda med allt men något hade blivit fel i samtliga fall om vi bara låtit allt flyta på.

Ser fram emot att njuta av pensionen när den kommer om sex-åtta år utan att oroa oss för stora kostnader på vårt hittills femtio år gamla tak. Nu är det fixat!

Solpaneler på tak, trästaket, tegelhus, fönster, gröna växter, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå plasttunnel med räfflor monterad på svart yta, vattendroppar synliga, möjligt regnavvattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Service på gräsklippare o krattning av gården.
Person på gräsklippare med släpvagn och redskap, grusgång, hus, träd och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Service på gräsklippare o krattning av gården.
[bild]
Lite roligt är det allt; du har sommarväglag, och jag har i mellansverige 20-40 cm snö på gården. 😮
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Nästan målat färdigt allt i farstun, bara lite småfix kvar. Äggoljetempera var verkligen en utmaning innan jag fick in tekniken.
Det gamla fönstret får vara som det är, får se om jag kanske målar det nån gång i framtiden.
Renoveringsarbete, målarstege, färgburk, penslar, trasor, vit panelvägg, fönster, trägolv, hylla, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också klätt in och delvis målat den gamla (katt)lådan så den passar in bättre.
Några delar och sockeln ska målas nån gång till bara.
Träspållåda för husdjur, kattsand, plastskyffel, färgglad trasmatta, trägolv, del av stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målade vita lister ligger på skyddspapp; renoveringsprojekt, inredningsarbete, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Service på gräsklippare o krattning av gården.
[bild]
Vad är det för kratta du har?
 
Diskmaskin på plats.
Kök med öppna skåp, rörarbete, diskmaskin och verktyg spridda på golvet. Reparationsprojekt verkar pågå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är det en diskmaskin?
Bild av hand som håller uppslagen bruksanvisning, med text och illustrationer om diskmaskinens delar och funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får prova en säck potatis i den och se om det är färdigt mos efter en körning.

Handskrapat bort gammal lack under bänkskåpen och elementet.
Mejsel på trägolv, spån, vit list, värmerör. Förmodligen renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista smekningen gjord.
Ljust trägolv, vita dörrar, skugga, fotlister, inomhus, hörn, ren, minimalistisk design, modernt, arkitektoniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen började golvet luta 🤪
Ett kök med vitvaror, skåp och en del röra på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aldrig gjort detta förut, kanske tog för lite? Men disktrasa och vinylhandske verkade funka som verktyg/ppe. Återstår att se om vänstersidans kladdande längsmed plankorna ser bättre ut än högersidans tålamodströtta slabbande tvärs över.
 
Redigerat:
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Vad är det för kratta du har?
En gammal stålkratta 1 m bred, ihopsvetsat med en gammal golfvagn i rejält järn, via ett gångjärn. Två cementaplattor som är ihopskruvande i stålkrattan. Sedan lite båtprylar o linor så att krattan går att hissa upp och fälla ned, så att den går att köra på gräs utan att riva upp gräset. Allt dras av åkgräsklipparen. Lite egenknåpande men fungerar fin fint, haft den i snart 15 år.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
U
Skulle montera ett Renova envägs och såg att petskyddet saknades, så började lägga golv på övervåningen istället.
Hand håller en vit plastdel med svart mekanism och metallskruv, verkar vara en apparatkomponent, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggplats med träbjälkar, isoleringsmaterial, metallspikar och jordgolv under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 6 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
En gammal stålkratta 1 m bred, ihopsvetsat med en gammal golfvagn i rejält järn, via ett gångjärn. Två cementaplattor som är ihopskruvande i stålkrattan. Sedan lite båtprylar o linor så att krattan går att hissa upp och fälla ned, så att den går att köra på gräs utan att riva upp gräset. Allt dras av åkgräsklipparen. Lite egenknåpande men fungerar fin fint, haft den i snart 15 år.
Får man be om en närbild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.