F Fru Johansson1 skrev:
För att generellt ligger betydligt mer arbete för en kvinna att tjäna mer…

Jag har aldrig skrivit att det är alltid så men generellt ser det ut så! Bara att gratulera din fru om du är en man av heder!
Menar du att TS ska låta sin fru få betydligt mer över nu. Bara för att kvinnor generellt sett gör mer arbete totalt sett?

Om nu TS hustru hört till dem som gör mycket mer, så fick hon väl ta det som argument direkt.
 
Rolig tråd det här som växer så himla fort.
Jag håller med som så många andra att hon kan ju inte bara ändra eran överenskommelse när det passar henne!
Jag tror det enda man kan göra är att prata tills man är överens eller göra slut. Att låta sådant här ligga och gro under mattan kommer bara göra er bittra i slutändan.
Min sambo och jag delar procentuellt förutom huslånen som vi delar 50/50. Jag har en vanlig Svensson lön och hon driver eget med en dålig lön. Jag förlorar helt klart ekonomiskt men hoppas hennes firma ska blir mer lönsam framöver det är ju inte lätt i början. Ibland tycker jag det är ganska tungt att jag måste jobba heltid och vi kan bara göra mindre nöje aktiviteter osv.
Vi har ganska olika syn på ekonomi. Så därför har vi det procentuellt. Tror inte det hade passat bättre med gemensamm.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag är fortfarande nyfiken på HUR mycket mer hon tjänar nu. Lika mycket som du innan hennes löneökning? Eller ligger och bara 1, 2, 3? tusenlappar över? Det spelar absolut roll för utgången tycker jag.
 
F Fru Johansson1 skrev:
Att gå om en man idag i lönestegen som kvinno bör premieras! Mest troligt jobbar hon långt fler timmar totalt om man väger in hushåll, kanske barn och liknade och bör därför få mer.

I många fall behöver även en kvinna jobba hårdare för gå högre lön än en man trots samma jobb!
Det där stämmer inte med verkligheten.
Löneskillnaderna försvinner i allmänhet när man väger in de aspekterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka!
Din sambo har alltid rätt! Ju förr du inser det desto bättre för alla! Fler frågor som jag kan hjälpa dig med?

Välkommen till forumet för övrigt!
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Din sambo har alltid rätt! Ju förr du inser det desto bättre för alla! Fler frågor som jag kan hjälpa dig med?

Välkommen till forumet för övrigt!
Flödesschema skämtsamt föreslår att oavsett rätt eller fel i argument med kvinna, förlorar man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Törnis81 och 4 till
  • Laddar…
R
A woman’s brain is divided in two sides on the left side there is nothing right and on the right side there is nothing left..😬🤐
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Skilj dig
 
P Plåtis22 skrev:
Skilj dig
Undrar spontant varför:
1: Frågan ställs här på Byggahus som är ett utmärkt forum för relevant utbyte av kunskap o erfarenheter kring teknik och annat kopplat till innehav, förvärv och försäljning av bostäder?
2: Hur frågan ändå kan engagera 98 svarande?

Sorry men går på ”Troll-linjen” - ser att fler undrat om frågan har verklighetsbakgrund? Visst kan man frestas att utmana den starka attraktionen och ”kasta in någon story” för att skapa diskussioner, framföra åsikter och visa upp både kunskaper och ”grabbiga” förslag på ”hur man gör”.

Är det ”på riktigt” ber jag TS om ursäkt förebyggande men rekommenderar annat forum typ ”familjeliv.se” som jag iofs ytterst sällan kikat på men förstått att den här typen av frågor är en stor avdelning där.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Gift er så är problemet löst. Vid bodelning dödsfall är allt gemensamt
 
  • Gilla
Ruben Janzon
  • Laddar…
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Jag förstår inte. Älskar ni varandra? Jag är 35 år gift och min fru har inte jobbat så mycket men tog hand om barn och allt i huset. Vi har bara ett bankkonto och jag bryr mig inte om hur mycket hon spenderar eller jag. Vi är inte miljonär och jag tjänar mindre en 20.000,- netto i månad.
 
S SueCia skrev:
Eftersom du betalat mer under de år du tjänat mest så ser jag det som självklart att hon ska betala mer enligt samma system nu. Om hon inte går med på det borde hon kompensera dig retroaktivt för alla år du betalat mest.

Som grundprincip är jag förespråkare för 50/50 fördelning oavsett inkomst. Enda undantaget är sjukskrivning, föräldraledighet eller ofrivillig arbetslöshet.

Förväntar mig att @Daniel 109 kommer tycka att min åsikt är för extrem och @Jonatan79 kommer gilla Daniels inlägg. 💕
Jag håller helt med. Ett tillägg dock på 50/50. Jag kan tycka att det är ok att bara se till lön och inte investeringar, företag och arv men bäst är även där 50/50. Svårt att få till ett vi annars...
 
R Robert J V skrev:
Min sambo (kvinna) och jag (man) har levt tillsammans i tre år. Under dessa år har jag dragit in mer pengar i form av lön och vi har rättvist fördelat utgifter med tanke på inkomst.

Nu landade frugan ett bättre jobb med högre lön så hon går om mig i lön vilket alltid är trevligt men då kom utgiftsfördelningen på tapeten. Hon anser att vi nu ska fördela alla utgifter 50/50 medan jag tycker självklart att fördelning ska baseras på inkomst så hon får större del av kakan gällande utgifter.

Vad är rätt här tro, hjälp mig tänka! Har jag fel för det hävdar frugan
Dags att byta sällskap..
 
F Fru Johansson1 skrev:
Men, det största problemet är inte hushållet utan lön för lika arbete! En kvinna behöver många gånger jobba betydligt hårdare än en man för att få likvärdig lön, särskilt i mansdominerade yrken! En man bär 100 kilo och får beröm, en kvinno 100 kilo och blir hånad, -”Orkar du inte mer”Ännu värre, kvinnan bär 105 kilo och hon får gliringar om att hon är en pojkflicka…
BS.
Du ligger 30-40 år efter i argumentationen.
Hade kvinnor bara slutat välja yrke efter intresse och mer efter plånboken så får ni snabbt lika eller högre lön.

Alla organisationer jag jobbat i premierar kvinnor.
Just nu: Ingejörstung industri, 30-35% kvinnor på utbildningen som krävs för jobbet.
Krav från företaget att 50% av konsultofferterna är kvinnor. 80% kvinnor i ledningsgruppen, finns det en kvinnlig sökande till en tjänst får hon vara alkoholiserad psykopat för att inte få jobbet, alla andra kommer in oavsett kompetens.
Sen seglar dom iväg upp i organisationen till fluff-jobb för väldigt få kvinnor vill jobba i tråkig gammelindustri. :)
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
F Fru Johansson1 skrev:
Att gå om en man idag i lönestegen som kvinno bör premieras! Mest troligt jobbar hon långt fler timmar totalt om man väger in hushåll, kanske barn och liknade och bör därför få mer.

I många fall behöver även en kvinna jobba hårdare för gå högre lön än en man trots samma jobb!
Det ligger betydligt mer i löneskillnader mellan män och kvinnor än så. Män jobbar t.ex. generellt fler timmar och "farligare" jobb. Det finns dessutom generella skillnader i mentalitet och vad man värderar som bidrar.

Det är också väldigt lätt att bara se tvätt, städning, barn m.m. som hushållsarbete när det behövs mer för att ett hushåll ska fungera. Bilen ska rulla, huset ska målas, tvättmaskin ska lagas, grunden dräneras om m.m. Där är ofta män överrepresenterade fast de statistiskt också jobbar fler timmar och farligare jobb som nämnt ovan...

Därför är det väldigt farligt med generaliserade påstående som ovan då vad som passar en familj är helt förkastligt för en annan. Min sambo tycker att ta hand om tvätten är avslappnande och ger energi, jag tycker samma sak om matlagning. Då är det rimligt att vi gör just den fördelningen utan att man lägger några värderingar i vad "som är mest värt".
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.