Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan man inte rätta så man får tillbaka momsen från Skatteverket? Momsen debiterades ju utan laglig grund.
Spelar inte debiteringslängden och stämmans beslut om utdebitering någon roll i detta fall?
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spelar inte debiteringslängden och stämmans beslut om utdebitering någon roll i detta fall?
Jo men det beslutet tas utan moms. Momsen läggs på beloppet i debiteringslängden i efterhand. T ex när avin/"fakturan" skickas ut. Om nu inte styrelsen har angett ett belopp med moms och tydligt angivit det i debiteringslängden. Då har man beslutat att uttaxera det beloppet minus momsen. Stämman bestämmer ju inte vad momsen är, det gör staten.
 
  • Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ser ju helt korrekt ut. Föreningen har uttaxerat 1520 kr och ska behålla det. Kreditfaktura ska skickas på 380 kr till den som har betalat det och momsen ska fås tillbaka från Skatteverket och skyfflas tillbaka till den som felaktigt har betalt den.

Puh, vilket jobb...
Och som sagt, dessutom skall ju i samma veva ingående moms rättas och skyfflas tillbaka till Skatteverket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Och som sagt, dessutom skall ju i samma veva ingående moms rättas och skyfflas tillbaka till Skatteverket.
Ja en soppa detta. Jag undrar om det enklaste kanske bara är att strunta i det hela, sluta betala in moms och gå vidare med föreningen. Om det inte ligger en massa momspengar hos staten som man vill ha tillbaka.
 
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samfällighetsföreningar som hanterar användaravgifter, alltså inte uttaxering verkar ju fortfarande vara momspliktiga för den delen enligt domarna. Vi får se vad Skatteverket säger.
Det är ju förvisso inget nytt så dessa föreningar är troligen momsregistrerade sedan länge och har en inarbetad rutin för hur det går till.

Annars är det ingen poäng att fortsätta vara momsregistrerad och skicka in blanka momsdeklarationer, det är ju som sagt inte så att man kan fortsätta göra avdrag för inkommande moms på alla leverantörsfakturor bara för att man är momsregistrerad.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ju förvisso inget nytt så dessa föreningar är troligen momsregistrerade sedan länge och har en inarbetad rutin för hur det går till.

Annars är det ingen poäng att fortsätta vara momsregistrerad och skicka in blanka momsdeklarationer, det är ju som sagt inte så att man kan fortsätta göra avdrag för inkommande moms på alla leverantörsfakturor bara för att man är momsregistrerad.
Vad händer om en förening fortsätter utdebitera avgift med moms och drar av moms på lev.fakturorna?
 
Urbota
C cpalm skrev:
Det är inte så det funkar. För att det skall finnas avdragsrätt måste kostnaderna finansieras av momsbelagda intäkter, även om det inte måste finnas ett omedelbart samband i tiden. Det innebär också att om man avregistrerar sig skall det göras en avräkning och "latent" moms justeras.
Jag uttryckte mig väl otydligt. Jag förutsatte att man fortsatte att ta ut moms på uttaxeringarna.

/Urbota
 
C
Urbota Urbota skrev:
Jag uttryckte mig väl otydligt. Jag förutsatte att man fortsatte att ta ut moms på uttaxeringarna.
Det alternativet har man endast om transaktionen (dvs uttaxeringen) omfattas av frivillig moms.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad händer om en förening fortsätter utdebitera avgift med moms och drar av moms på lev.fakturorna?
Så länge ingen medlem vägrar betala så är det ju OK i den änden. Men det räcker med att en medlem bestrider momsen så sitter föreningen där utan att få in de pengarna.

Eller att Skatteverket har nån algoritm som ringer till: Hej här en samfällighetsförening som betalar moms och det ska de ju vanligen inte göra.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så länge ingen medlem vägrar betala så är det ju OK i den änden. Men det räcker med att en medlem bestrider momsen så sitter föreningen där utan att få in de pengarna.

Eller att Skatteverket har nån algoritm som ringer till: Hej här en samfällighetsförening som betalar moms och det ska de ju vanligen inte göra.
I vårt fall kommer vi att ansöka om att avregistrera oss från momsen retroaktivt från februari 2022. Därefter kommer vi reglera momsen mot medlemmarna på samma faktura som uttaxeringen 2024 för att slippa dubbelfakturera. Hur Skatteverkte vill göra antar vi kommer klarna i samband med att vi ansöker om avregistrering.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Som Kassör i vår samfällighet har jag gjort följande:

1. Stoppa betalningen till skatteverket som skulle ske 26/2.
2. Uppdaterat momsrapporten hos skatteverket och satt både in och ut moms till 0kr.
3. Skickat in blankett för avregistrering av moms till skatteverket.
4. Uppdaterat årets budget inför årsmötet (som är på tisdag) så att förra årets moms är 0kr.
5. Dragit en djup lättnadens suck över att dethär debaclet är över.

Förra året (som var första med moms för oss) lyckades vi inte räkna ut hur vi skulle bokföra moms "korrekt" i bokföringsprogrammet. Så vi bokförde allt som vanligt, och sen räknade jag ut momsbeloppen på sidan om när året var slut.
Nu har vi skaffat ett nytt bokföringsprogram som skulle kunna bokföra moms automatiskt, vilket också funkar utmärkt, men vi lyckades inte räkna ut hur vi ska bokföra våra underhållsfonder när moms är med i spelet. Har försökt få tag på bokföringsfirmor för råd men det är inte det lättaste kan ja säga, mycket dåligt utbud och intresse. Skönt att kunna släppa det och bara bokföra som vanligt igen! (fast i ett nytt modernt program då)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
MarcusMolander MarcusMolander skrev:
Som Kassör i vår samfällighet har jag gjort följande:

1. Stoppa betalningen till skatteverket som skulle ske 26/2.
2. Uppdaterat momsrapporten hos skatteverket och satt både in och ut moms till 0kr.
3. Skickat in blankett för avregistrering av moms till skatteverket.
4. Uppdaterat årets budget inför årsmötet (som är på tisdag) så att förra årets moms är 0kr.
5. Dragit en djup lättnadens suck över att dethär debaclet är över.

Förra året (som var första med moms för oss) lyckades vi inte räkna ut hur vi skulle bokföra moms "korrekt" i bokföringsprogrammet. Så vi bokförde allt som vanligt, och sen räknade jag ut momsbeloppen på sidan om när året var slut.
Nu har vi skaffat ett nytt bokföringsprogram som skulle kunna bokföra moms automatiskt, vilket också funkar utmärkt, men vi lyckades inte räkna ut hur vi ska bokföra våra underhållsfonder när moms är med i spelet. Har försökt få tag på bokföringsfirmor för råd men det är inte det lättaste kan ja säga, mycket dåligt utbud och intresse. Skönt att kunna släppa det och bara bokföra som vanligt igen! (fast i ett nytt modernt program då)
Frågan är vad som händer med eventuell överskott eller fonderingar gjorda det året då ni körde med moms, då finns det ju inbetald moms på de summorna. Hur har man koll på vilka pengar man får tillbaka momsen på när föreningen betalar en faktura i framtiden?...
 
MarcusMolander MarcusMolander skrev:
Som Kassör i vår samfällighet har jag gjort följande:

1. Stoppa betalningen till skatteverket som skulle ske 26/2.
2. Uppdaterat momsrapporten hos skatteverket och satt både in och ut moms till 0kr.
3. Skickat in blankett för avregistrering av moms till skatteverket.
4. Uppdaterat årets budget inför årsmötet (som är på tisdag) så att förra årets moms är 0kr.
5. Dragit en djup lättnadens suck över att dethär debaclet är över.

Förra året (som var första med moms för oss) lyckades vi inte räkna ut hur vi skulle bokföra moms "korrekt" i bokföringsprogrammet. Så vi bokförde allt som vanligt, och sen räknade jag ut momsbeloppen på sidan om när året var slut.
Nu har vi skaffat ett nytt bokföringsprogram som skulle kunna bokföra moms automatiskt, vilket också funkar utmärkt, men vi lyckades inte räkna ut hur vi ska bokföra våra underhållsfonder när moms är med i spelet. Har försökt få tag på bokföringsfirmor för råd men det är inte det lättaste kan ja säga, mycket dåligt utbud och intresse. Skönt att kunna släppa det och bara bokföra som vanligt igen! (fast i ett nytt modernt program då)
Ett par frågor;
Punkt 1+2, avregistrerar ni er retroaktivt från det datum ni blev registrerade? Annars skall ni ju redovisa moms för 2023 precis som vanligt?

Du skriver att förra årets moms var er första? Vi blev registrerade från 2022-02-15 vilket var det datum skatteverket kom med nya direktiven. Vi försökte få senare datum men Skatteverket hänvisade oss till att det var det datum vi var momspliktiga ifrån.
 
K Kvackatore skrev:
Ett par frågor;
Punkt 1+2, avregistrerar ni er retroaktivt från det datum ni blev registrerade? Annars skall ni ju redovisa moms för 2023 precis som vanligt?

Du skriver att förra årets moms var er första? Vi blev registrerade från 2022-02-15 vilket var det datum skatteverket kom med nya direktiven. Vi försökte få senare datum men Skatteverket hänvisade oss till att det var det datum vi var momspliktiga ifrån.
Spännande. Jag frågade Skatteverket hur vi skulle göra. Detta var typ aug 2022 och jag ville inte störa det verksamhetsåret. Så dom sa att jag kunde börja 2023-01-01. Vilket jag skrev i ansökan. Som dom godkände.

Samfälligheten hade då varit i drift sedan 2018.
 
A anis16 skrev:
Frågan är vad som händer med eventuell överskott eller fonderingar gjorda det året då ni körde med moms, då finns det ju inbetald moms på de summorna. Hur har man koll på vilka pengar man får tillbaka momsen på när föreningen betalar en faktura i framtiden?...
Hej
Eftersom vi egentligen gjorde lite fel under 2023, på så sätt att vi hanterade hela bokföringen som "vanligt", och sen 1 jan 2024 räknade ut momsbeloppen för hand, så påverkas inget.
Moms angavs alltså inte på fakturorna under 2023, utan vi räknade i efterhand att det belopp som betalats in var inkl moms.
Hade vi gjort "rätt" med bokföringen 2023 hade jag nog fått sitta och räkna om en del nu...

Enligt beräkningarna så skulle vi betala ca 47000 kr till skatteverket nu, så vi är glada att slippa det :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.