Detta börjar bli en saga men... senaste obehagliga upptäckten är svamp. Förra ägaren nåde nya nivåer av WTF, han byggde till en trappa mellan original delen av husets källare och utbyggnaden's platta på mark... och ansåg att reglar med lite isolering funkar prima som vägg direkt mot mark. Im speachless

Vi upptäckte precis svamp. Nån som stött på det förut? Några råd? Killarna som håller på att sanera verkade inte för oroade, sa att dom skulle applicera ett medel redan imorgon och sen riva ut all delar plus lite till, sedan mura upp det på riktigt

• Närbild på möglig, fuktig och förfallen yta med synliga mönster av mögel och sönderfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerad yta med olika brun nyanser, grov, sten och möjliga mineralansamlingar eller föroreningar.
    Skapa konto
  • Öppning i golv med synlig isolering och betong, tecken på reparation eller skada, mörk hålighet under.
    Skapa konto
Absolut inte hussvamp👍

• Gilla
Nyatag
  • Laddar…
Svårt att avgöra på bilderna men ser ut som kalkutfällningar

R
Ja det ser inte ut som äkta hussvamp. Men det är jättesvårt att bedöma utan analys..
Kan vara brunröta.

Efter att lugnat ned mig och läst på så håller jag med, definitivt inte äkta hussvamp - mer troligt något som knöltika

Bort ska det iallafall och så får jag ha ett öga på det (och allt annat i detta hus)

Manganbangan Manganbangan skrev:
Svårt att avgöra på bilderna men ser ut som kalkutfällningar
Tror inte det då det är undersidan av en platta på mark men stort tack för de lugnande synpunkterna

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det ser inte ut som äkta hussvamp. Men det är jättesvårt att bedöma utan analys..
Kan vara brunröta.
Verkar vara jord direkt det man ser under betongen... har iallafall inte hittat några trärester så isåfall väldigt förmultna trä i mängder haha

R
N Nyatag skrev:
Verkar vara jord direkt det man ser under betongen... har iallafall inte hittat några trärester så isåfall väldigt förmultna trä i mängder haha
Äkta hussvamp kräver tre ting, kalk, cellulosa ifrån trä och vatten vatten kan den hämta långa vägar med sina tentakler som ser lite ut som spindelväv..
Tar man bort en av dom tre så kan inte äkta hussvamp leva men den klarar att ligga i dvala många år, men nästan alla hus som har det har murad murstock eller murade väggar med kalkbruk..
Det du har är någon rötsvamp om jag gissar..

Lite samma sak, kalk.

• Närbild av erosion eller skada på en sten- eller betongyta med synliga sprickor och håligheter.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.