Hej!
Är det någon som har något tips på en lämplig fräs att montera i ett hemmasnickrat fräsbord? Nån som inte kostar skjortan (helst under 3000). Kollat på den trend-maskin som många tipsat om förr, men den är ju rätt dyr numera. Ska bara ha den för sporadiskt hobbyanvändning.
 
M
Jag köpte en Triton de har ju hiss inbyggt och att de låser spindeln när man har den maximalt upphissad vilket gör det enklare att byta stål. Billig var den inte, och sedan platta med tillbehör för montering från INCRA gjorde det hela rätt kostsamt men fint är det.

Första varianten på fräsbord jag byggde var med jula-fräs och sax-domkraft under på en Ryobi arbetsbänk med skiva av konstruktionsplywood. Funkar okej så länge man inte är ute efter precision och man inte har för stora saker att fräsa då bordet är rätt lätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej @erikgöteborg!

Finns ett antal att välja på. Den här AEG-fräsen med dubbla basar är väldigt prisvärd.
En bas fast i bordet och flytta motorpaketet till den andra när du gill köra på frihand.
Mycket tillbehör ingår och med T-nyckeln kan du höja/sänka fräsen ovanifrån. Frässtålet är också belyst när du fräser.
När jag köpte en större fräs valde jag mellan Bosch och denna. Jag valde AEG.

Elverktyg: handöverfräs med tillbehör och justeringsverktyg på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla länken där jag jämförde bägge maskinerna.

https://www.byggahus.se/forum/threads/aeg-mf-1400-ce-vs-bosch-gmf-1600-ce.342963/

AEG fräsen hittar du på amazon.se.

En webbsida som visar en AEG fräs med pris och produktspecifikationer, betyg, köpalternativ och leveransinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lycka till i ditt val!
Dag
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Jag köpte en Triton de har ju hiss inbyggt och att de låser spindeln när man har den maximalt upphissad vilket gör det enklare att byta stål. Billig var den inte, och sedan platta med tillbehör för montering från INCRA gjorde det hela rätt kostsamt men fint är det.

Första varianten på fräsbord jag byggde var med jula-fräs och sax-domkraft under på en Ryobi arbetsbänk med skiva av konstruktionsplywood. Funkar okej så länge man inte är ute efter precision och man inte har för stora saker att fräsa då bordet är rätt lätt.
Ja, det känns ju som ett bra sammanlagt alternativ men ganska dyrt!
 
stigen stigen skrev:
Hej @erikgöteborg!

Finns ett antal att välja på. Den här AEG-fräsen med dubbla basar är väldigt prisvärd.
En bas fast i bordet och flytta motorpaketet till den andra när du gill köra på frihand.
Mycket tillbehör ingår och med T-nyckeln kan du höja/sänka fräsen ovanifrån. Frässtålet är också belyst när du fräser.
När jag köpte en större fräs valde jag mellan Bosch och denna. Jag valde AEG.

[bild]

Kolla länken där jag jämförde bägge maskinerna.

[länk]

AEG fräsen hittar du på amazon.se.

[bild]

Lycka till i ditt val!
Dag
Tack för svar! Känns som ett prisvärt alternativ, den hade jag inte koll på innan. Sen tänkte jag bygga ett bord à’la-stigen, ska bara se vilket av alla dina jag ska välja ;) tack för bra inspiration och dokumentation förresten!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag köpte en billig men lite kraftigare fräs med tanke på att det skulle gå att använda i nåt liknande. Det visade sig att det var svårt få fatt på en infästning för de grövre frässstålen som verkar vara de som finns i profiler i lite större utbud. Fick väldigt generöst några "chuckdelar" av en medlem här på forumet, men lite annat har kommit imellan så inte haft nåt fräsbehov än... Men mitt tips är att kolla att maskinen klarar de grövre frässstålen så du inte hamnar där jag hamnade... Nu går det ju givetvis att använda de "klenare" frässtålen i ett fräsbord, men min tanke var att kunna fräsa enklare skåpluckor med kontraprofil och de jag köpte för det var den grövre varianten. Har inte sett sådan i den smalare...
 
M
E erikgöteborg skrev:
Ja, det känns ju som ett bra sammanlagt alternativ men ganska dyrt!
Jag gav mindre för största Triton än vad AEG kostar ovan, nu var det nog två år sedan och jag väntade ut bra pris på Tyska Amazon. Kolla även CMT verkar vara samma maskiner som Triton. 12mm (och 1/2" ?) hylsa följde med fick köpa till 8mm så jag kunde använda de stål jag redan hade.

Sedan så får man ju som vanligt fundera på vilka funktioner man behöver och hur mycket och länge man kommer använda sakerna och väga det mot investeringen. Har du fler fräsar för mindre jobb så tror jag inte du kommer ta ut en jättefräs från fräsbordet vidare ofta, om någonsin.
 
  • Gilla
Bomba och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.