Lambda sensorn (oxygen sensor) har en elektrisk värmare (heater) som är till för att få upp sensorn i arbetstemperatur så snabbt som möjligt. Det är något fel på värmaren. Man börjar med att kontrollera dess säkring och därefter kablage och kontaktdon vilket är de troligaste felen. Är det inget fel i dessa delar så är nog själva värmaren trasig. Lambda sensorn används för att styra bränsle/luft-blandningen till motorn. Om själva sensorn fungerar så borde inte en ej fungerande värmare göra att motorn går dåligt gissar jag. Mina bilar har dock ingen värmare på lambda-sensorerna så jag kan ha fel där.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Lambda sensorn (oxygen sensor) har en elektrisk värmare (heater) som är till för att få upp sensorn i arbetstemperatur så snabbt som möjligt. Det är något fel på värmaren. Man börjar med att kontrollera dess säkring och därefter kablage och kontaktdon vilket är de troligaste felen. Är det inget fel i dessa delar så är nog själva värmaren trasig. Lambda sensorn används för att styra bränsle/luft-blandningen till motorn. Om själva sensorn fungerar så borde inte en ej fungerande värmare göra att motorn går dåligt gissar jag. Mina bilar har dock ingen värmare på lambda-sensorerna så jag kan ha fel där.
En kall lamdasensor ger ju inte rätt mätvärden. Om den ger väldigt fel signal så skulle det ju kunna innebära att motorn får helt fel bränsleblandning vilket ju då gör att den går dåligt. Om bilen har någon sorts limphome mode som aktiverats av det så blir det ju svårt att köra.
 
M mlindsten skrev:
Hm .. 🤔 Bilen står ute så även 18 grader känns lite mycket.

Japp, det fanns en del info. Problemet är att jag inte blir så mycket klokare. 🙂

"The code means that there is a problem with the heater element circuit of the heated oxygen sensor."
(från [länk])

Jag har väldigt lite erfarenhet av att meka med motorer så jag borde nog lämna in den på en verkstad. Det är dock lättare sagt än gjort när den inte går att köra fortare än drygt 10 km/h. ☹️ ... men jag får väl ringa till en verkstad och höra vad de säger.
Din länk säger att det vanligt att vatten tränger in kontaktstycket och kortsluter det. Så som Tommy skrev börja med att kolla säkringen.

Är mätvärdena på bilderna med varm motor så kan den ha förvärmning av insugsluften. 18 grader låter kanske lite mycket ändå om det är kallt ute.
 
Jo men styrprogrammet tar hänsyn till att sensorn inte är varm och kompenserar för det. Dock värms sensorerna upp ganska snabbt även utan elektrisk värmare. Hur som helst så ska man ta det försiktigt med alla förbränningsmotorer innan dom har kommit upp i arbetstemperatur. Jag kör alltid lugnt 5-10 minuter efter start och märker aldrig någon olägenhet av att lambdasonderna inte har kommit upp i arbetstemperatur.
 
N Niq skrev:
Ni som har lite nyare bilar med någon variant av City saftey som bromsar automatiskt om det kommer något ivägen för bilen. Har ni varit med om att systemet bromsar i onödan?

Min fru körde vår Volvo v60 på landsvägen i ca 80 km/tim hon var helt ensam på vägen när bilen bestämde sig för att aktivera city saftey och tvärbromsa fullt från ca 80 till ca 20 km/tim.
Hon hade förstås säkerhetsbälte på annars så skulle hon flugit i vindrutan nu fick hon ont i nacken istället.
Ja. Det förekommer felaktiga inbromsningar från vad jag förstår de flesta tillverkare. Och ja, det är nog vanligt det går att avbryta bromsningen men det är långt ifrån en ryggmärgsreflex att hinna göra det.

Systemen räddar dock troligen många fler än de incidenter felaktiga bromsningar ställer till med. Lite som de som säger bälte i bilen är farligt om man kör ned i en sjö och drunknar.
 
Tillåts ett GAAH här?

Hade preppat för att byta skivor och belägg på A6an i helgen. Tar en sista googling efter åtdragningsmoment etc precis innan jag börjar och inser då att skruvarna till bromsokets bygel (den som är bultad i navet) ska dras med 196Nm och dessutom bytas efter demontering - antar att bultarna sträcks vid montage.

....vilken korkad konstruktion. Har bytt skivor på varenda bil jag haft men aldrig stött på detta tidigare. Antar att det inte är så ovanligt som min statistik gör gällande men ändå - uppenbarligen är det inga problem att tillhandahålla skruv som tål att återanvändas.

300 spänn kostar en sats med nya skruv....
 
  • Ledsen
  • Wow
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja. Det förekommer felaktiga inbromsningar från vad jag förstår de flesta tillverkare. Och ja, det är nog vanligt det går att avbryta bromsningen men det är långt ifrån en ryggmärgsreflex att hinna göra det.

Systemen räddar dock troligen många fler än de incidenter felaktiga bromsningar ställer till med. Lite som de som säger bälte i bilen är farligt om man kör ned i en sjö och drunknar.
Ok jag var intresserad av hur vanligt det är och det verkar ju varit flera som råkat ut för det här.

Även om jag håller med om att systemen är bra så blir man ju lite nervös för att köra snabbt på en vältrafikerad väg efter att man varit med om tvärbroms från ca 80.

Visserligen ska man ju alltid hålla avstånd så man hinner stanna men långt ifrån alla gör det.
Sen får man ju inte tvärbromsa utan anledning heller.

En annan fundering är vad säger försäkringsbolagen om bilen bromsar av sig självt utan anledning och man blir påkörd?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tillåts ett GAAH här?

Hade preppat för att byta skivor och belägg på A6an i helgen. Tar en sista googling efter åtdragningsmoment etc precis innan jag börjar och inser då att skruvarna till bromsokets bygel (den som är bultad i navet) ska dras med 196Nm och dessutom bytas efter demontering - antar att bultarna sträcks vid montage.

....vilken korkad konstruktion. Har bytt skivor på varenda bil jag haft men aldrig stött på detta tidigare. Antar att det inte är så ovanligt som min statistik gör gällande men ändå - uppenbarligen är det inga problem att tillhandahålla skruv som tål att återanvändas.

300 spänn kostar en sats med nya skruv....
Audi tycker väl om att krångla till det. Men känns som en åtgärd för att få sälja lite extra delar.
Är skruvarna stämplade med något?
 
M mlindsten skrev:
Hm .. 🤔 Bilen står ute så även 18 grader känns lite mycket.

Japp, det fanns en del info. Problemet är att jag inte blir så mycket klokare. 🙂

"The code means that there is a problem with the heater element circuit of the heated oxygen sensor."
(från [länk])

Jag har väldigt lite erfarenhet av att meka med motorer så jag borde nog lämna in den på en verkstad. Det är dock lättare sagt än gjort när den inte går att köra fortare än drygt 10 km/h. ☹️ ... men jag får väl ringa till en verkstad och höra vad de säger.
att den knappt går att köra beror sannolikt inte på nån syresensor.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
N Niq skrev:
Audi tycker väl om att krångla till det. Men känns som en åtgärd för att få sälja lite extra delar.
Är skruvarna stämplade med något?
Jag har varit med om att det ska bytas skruvar, men inte alltid "kunnat" följa det. Sist var det hjullager på min V70. Hängde med nya, men en gick inte att byta då den tog i nåt som krävde mer demontering. Tog locktite och drog åt den gamla. Ett topplock skulle jag nog inte chansa på, men annars kan man fundera på konsekvensen om det lossnar. Iofs, bromsar och hjullager blir kanske rätt jobbigt. Frågan är om man får nån förvarning?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tillåts ett GAAH här?

Hade preppat för att byta skivor och belägg på A6an i helgen. Tar en sista googling efter åtdragningsmoment etc precis innan jag börjar och inser då att skruvarna till bromsokets bygel (den som är bultad i navet) ska dras med 196Nm och dessutom bytas efter demontering - antar att bultarna sträcks vid montage.

....vilken korkad konstruktion. Har bytt skivor på varenda bil jag haft men aldrig stött på detta tidigare. Antar att det inte är så ovanligt som min statistik gör gällande men ändå - uppenbarligen är det inga problem att tillhandahålla skruv som tål att återanvändas.

300 spänn kostar en sats med nya skruv....
Det beror nog mest på att de inte vill bli stämda om nån inte byter saker.........Har aldrig sett nå sträckskruv i dylika förband och inte har jag sett nå som gått av heller. Jag har bara bytt skruv på en dylik position när de har varit trasiga eller måste bytas. Då har jag nog säkert bytt 10k bromsskivor genom åren............Finns nog ingen verkstad i världen som byter alla de skruv som tillverkaren tycker man ska byta. Inte ens deras egna verkstäder. Enda skruven jag byter för att nån vill det enligt dokumentation är väl centrumskruv till transmissionsdrev i motorn.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det beror nog mest på att de inte vill bli stämda om nån inte byter saker.........Har aldrig sett nå sträckskruv i dylika förband och inte har jag sett nå som gått av heller. Jag har bara bytt skruv på en dylik position när de har varit trasiga eller måste bytas. Då har jag nog säkert bytt 10k bromsskivor genom åren............Finns nog ingen verkstad i världen som byter alla de skruv som tillverkaren tycker man ska byta. Inte ens deras egna verkstäder. Enda skruven jag byter för att nån vill det enligt dokumentation är väl centrumskruv till transmissionsdrev i motorn.
Ja antagligen är det så. Sitter med bultarna i handen nu och de ser helt vanliga ut, men nu blir det byte iaf. Tyckte också det var lite konstigt att de skulle dras så hårt..
 
N Niq skrev:
Ok jag var intresserad av hur vanligt det är och det verkar ju varit flera som råkat ut för det här.

Även om jag håller med om att systemen är bra så blir man ju lite nervös för att köra snabbt på en vältrafikerad väg efter att man varit med om tvärbroms från ca 80.

Visserligen ska man ju alltid hålla avstånd så man hinner stanna men långt ifrån alla gör det.
Sen får man ju inte tvärbromsa utan anledning heller.

En annan fundering är vad säger försäkringsbolagen om bilen bromsar av sig självt utan anledning och man blir påkörd?
Jobbiga är ju att det är bilen bakom som ska hålla avstånd. Å andra sidan ska ju både du och bilen bakom räkna med att tex ett barn kan springa ut framför bilen på en 90-väg, så att ligga som ett frimärke efter är ju inte att rekommendera... Jag tror att det i princip alltid är den bakomvarande som blir skyldig, annat än när tex en dashcam visar att bilen framför har svängt in och "break-checkat" och skapat detta situation (jag har varit med om det, en som (om jag minns rätt) var sur att jag troligen enl honom körde "för långsamt" genom ett vägarbetesområde och jag antingen duttade till på bromsen så bromsljuset tändes (utan att bromsa) eller tände dimljuset (vilket jag brukar göra om nån ligger 1m bakom mig) och han sen körde in snävt framför mig och tvärnitade).

Även om du panikbromsar för att en påse blåser upp (dvs också ett "felaktigt ingripande") så är bilen bakom ansvarig för att har tillräckligt avstånd. Reflexen att bromsa är snabbare än utvärderingen om det är en påse, en grävling eller ett barn som kommer ut framför bilen. Om så anledningen är en reflex i rutan så skulle jag säga det är mer rätt att bromsa än att köra på någon.
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har varit med om att det ska bytas skruvar, men inte alltid "kunnat" följa det. Sist var det hjullager på min V70. Hängde med nya, men en gick inte att byta då den tog i nåt som krävde mer demontering. Tog locktite och drog åt den gamla. Ett topplock skulle jag nog inte chansa på, men annars kan man fundera på konsekvensen om det lossnar. Iofs, bromsar och hjullager blir kanske rätt jobbigt. Frågan är om man får nån förvarning?
Bromsar har man ju en på varje hjul så det lär väl gå att stanna om det börjar skramla rejält. Tror nog att det blir en del oljud om hela bromsoket lossnar. Tror också det är osannolikt att alla skruvarna skulle gå av samtidigt. Jag är inte så noga med att byta alla skruvar som uppges behöva bytas om det inte är till saker som är väldigt svåra att komma åt eller kan ställa till mycket skada när dom går sönder.
Gissar att man nog märker om ett hjullager börjar bli löst också.
Inte drar jag allt med moment heller.
 
N Niq skrev:
Audi tycker väl om att krångla till det. Men känns som en åtgärd för att få sälja lite extra delar.
Är skruvarna stämplade med något?
Det står BUFO 10.9 på skallen.....så någon superduper specialskruv är det ju inte.
 
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.