Hej!
Jag skulle vilja öppna upp mellan kök och vardagsrum och skulle vilja riva en del av väggen den väggen. Öppningen som jag tänker ska bli är utritad med rött och skulle bli ca 3300mm bred. Väggen går parallellt med nock och är uppreglad med 45*57mm virke cc 600mm och på det har man spikat stående råspont 18mm på båda sidor. Huset är 1 1/2- plan med källare ock köket är på entréplan. Pga den klena dimensionen väggen är reglad med så antar jag att väggen mer har en stöttande än bärande funktion.? (Förhindra att golvet på övervåningen sviktar kanske?)
Det jag undrar är vilken dimension på balk/limträ man skulle behöva för att växla av den öppningen.
Efter väggen är borttagen skulle 2 takstolar(hanbjälkar märkt grön ) samt 3 golvåsar (märkt svart) vila på balken. Under väggen finns en murad vägg
200mm hålsten
Jag vill ju såklart att balken sticker ner så lite som möjligt från tak . Nån vänlig själv som skulle kunna räkna litegrann på vad det skulle behövas för balk och stolpar för att göra detta ingrepp.? Bifogar även lite ritningar på huset som kanske kan va till hjälp. Mvh Lars

• Renoveringsarbete i rum med träväggar, verktyg utspridda på golvet, plastöverdrag och en person skymtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitekturritningar av hus, planlösning och fasader, på öppen bok, personens fot syns nederkant.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av hus med fasadvy och planlösning för källarvåning. Beskrivning på svenska. Handritad skiss.
    Skapa konto
  • Arkitektritning av husfasad och bottenvåningens planlösning, handskrivna noteringar och måttangivelser förekommer.
    Skapa konto
Jag har svårt att se att den inte är bärande.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Två hjärtväggar, en nere och en uppe på den nedre, bär takstolarna. Kan gå att öppna upp med en stålbalk i taket, vilken storlek kan inte sägas, kan inte räkna på det, bara mellan fingrarna till eget och inte till andra. Men beror helt på hur stort hål du vill ha där.

Ser ut som på ritningen att du inte har en favkverkstakstol. Istället tas lasterna upp av böjning i underramen. Så en hel del last från taket kommer gå ner i väggen. Jag skulle rekommendera att koppla in konstruktör. Gissar att det kommer kosta dig ca 8000 kr, vilket är rätt billigt med tanke på konsekvenserna om något går fel.

• Gilla
16386
  • Laddar…
Tack för input!
Alldeles riktigt så är det inte fackverk utan ramverktakstolar. (Inredd övervåning där rummen är 3300mm bred) Såklart räknar jag med att väggen mellan kök och vardagsrum är en del av husets konstruktion.. Det jag spånar lite på vad det kommer krävas för balk för å växla av öppningen med och om det isf är värt å göra ingreppet. Hur mycket är acceptabelt egentligen att en balk sticker ner i rummet innan den så att säga ”blir i vägen” inte bara man slår huvudet i den utan att det ser konstigt och inte estetiskt tilltalande ut?

Jag hittade ett beräkningsprogram från svenskt trä, om man gör en öppning på 3300mm så får jag fram att det skulle funka med en 115*270 mm limträ på två upplag i form av 90*90mm pelare i limträ. (Nyttjande grad 86%) Detta i snöskon 3 och utifrån att jag har betongpannor och inredd övervåning med lätt bjälklag. Den vägg jag kommer växla av står 3 meter in i huset och huset är 7,1m brett. Verkar det rimligt eller har jag förbisett nått?
Jag har 18 mm råspont i taket, så om man tog bort den så skulle man kunna fälla in balken något och endast ca 25 cm skulle sticka ner från taket. Är det nått som nu tror kommer störa. Ska man hellre satsa på en stålbalk som bygger mindre och isf vad för stålbalk motsvarar en 115*270?

En annan fråga är muren under väggen som ska avväxlas. Det är konstruerad med 20cm betonghålsten. Kommer den klara punktlasterna eller måste den förstärkas? Skulle man kunna ställa stolparna på golvåsen som vilar på muren eller ska man låta stolpen gå ner till murverket och där sprida lasten genom låta stolpen stå på ett plank.

Många frågor, hoppas nån kan svara så jag får en uppfattning om ingreppet är värt att genomföra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.