Känns lite som om vi hamnat i någon dolda fel diskussion och det var inte den viktiga frågan med tråden :) . Skrev detta främst för att försäkra mig att ja dessa dragningar är inte ok och behöver bytas - lätt att bli osäker på sig själv när det är ett område som el som inte direkt är något jag är kunnig inom
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Känns lite som om vi hamnat i någon dolda fel diskussion och det var inte den viktiga frågan med tråden :) . Skrev detta främst för att försäkra mig att ja dessa dragningar är inte ok och behöver bytas - lätt att bli osäker på sig själv när det är ett område som el som inte direkt är något jag är kunnig inom
Hej
För att råka ut för sådant här trassel är du förvånansvärt glad och lugn, bra där!
Men ditt nick säger allt :)

/Workingclasshero
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 5 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Känns lite som om vi hamnat i någon dolda fel diskussion och det var inte den viktiga frågan med tråden :) . Skrev detta främst för att försäkra mig att ja dessa dragningar är inte ok och behöver bytas - lätt att bli osäker på sig själv när det är ett område som el som inte direkt är något jag är kunnig inom
Dolda fel-duskussion: Speciellt intressant eftersom du INTE ställde den frågan själv. Här bevisar BH att det går inte att starta en tråd om husköp utan att dolt fel framförs som förslag för att sedan kraftfullt avföras 😂
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
N Nyatag skrev:
Har haft huset mindre än 2 månader och detta är inte första problemet som upptäckts, snarare hoppas jag att det är den sista. Ska definitivt göras om, elektrikern ska fixa det redan imorgon. Undrade främst om det är jag som har "höga" krav eller har jag rätt att detta måste rättas till ASAP
Om ni haft huset så kort tid bör ni kolla med säljarna om de köpt en försäkring för "dolda fel". Denna installation som ni funnit bör väl tillhöra denna kategori och borde då bekostas av tidigare ägarna tycker jag. Risken är väl när man funnit ett sådant "råttbo" med kablar att det varit en mega hemmapysslare i farten......
 
  • Gilla
Barmannen
  • Laddar…
Normalt gäller sådana försäkringar inte för el.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A adron skrev:
Normalt gäller sådana försäkringar inte för el.
Och framförallt är det väl säljaren som är förmånstagare till försäkringen, dvs TS har inte någon större användning av den...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Undersökningsplikt etc är väl helt irrelevant vid direkta utfästelser?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bara jag som är nyfiken hur elcentralen ser ut?
 
  • Gilla
Renoveringstjejen
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Bara jag som är nyfiken hur elcentralen ser ut?
Så här såg elcentralen ut, och alla strömbrytare, etc. var utbytta och såg bra ut (bifogat en bild av en i den renoverade källaren och en från ett rum vart ytskikten inte var uppdaterade men synliga eldelarna var det)
 
  • Elcentral med säkringsskåp och elmätare i ett utrymme med träram. Kablar och teknisk utrustning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit strömbrytare på texturerad vägg nära vit dörrkarm. Märke synligt. Ljusreglage, installation, inne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med öppen vit dörr, gråa väggar, terrakottafärgat golv, infälld belysning och synligt uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Centralen ju onekligen ganska prydligt ut, men ligger det en massa utanpåliggande kablar inbyggda så är det inte ok.
Och proppautomaterna, är dom dina mätarsäkringar?
I så fall inte ok heller.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Dolda fel-duskussion: Speciellt intressant eftersom du INTE ställde den frågan själv. Här bevisar BH att det går inte att starta en tråd om husköp utan att dolt fel framförs som förslag för att sedan kraftfullt avföras 😂
Händer med alla trådar på förstasidan. Då kommer alltid en drös "Fårskock"konton in som har under 100inlägg och ger tydliga besked om hur det är :D Och sen kommer forumrävarna in och ger "rätt svar"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
För att hålla sig till TS fråga.

Dina tankar är helt rimliga och elen bör som du insett nu drag som eller iaf kontrolleras.

Då en elektriker generellt "tar över ansvar" för en anläggning om denne gör större jobb så är det vettigt att med en elektriker man litar på och har en bra dialog låta denne dra om det som behövs för en elsäker bostad.
Sen kan man alltid ha synpunkter tillsammans om vad som ska ske nu eller sen som inte är direkt fel men kanske "så gör man inte längre". Där spelar ju budget in .

Det jag lärde mig efter husköp är två saker:

1. Huspärm är viktigt. Och om man inte har fakturakopia på arbetet i den pärmen så kan man anta att det är hemmapulat eller "en kunnig elektrikerkompis (som mest troligt är lika mycket elektriker som du och jag. Dvs inte alls). Gäller alla renoveringar men kanske speciellt el och vatten.

2. El ingår inte alls i besiktningar och "om det är av betydelse" måste man kolla upp det själv. För de flesta husköpare är nog elen av viss relevans och att besiktningen inte ens hjälper till att kolla okulärt är ett tecken på hur lite värt en husbesiktning egentligen är i form av att ge köparskydd om man är okunnig.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
För att hålla sig till TS fråga.

Dina tankar är helt rimliga och elen bör som du insett nu drag som eller iaf kontrolleras.

Då en elektriker generellt "tar över ansvar" för en anläggning om denne gör större jobb så är det vettigt att med en elektriker man litar på och har en bra dialog låta denne dra om det som behövs för en elsäker bostad.
Sen kan man alltid ha synpunkter tillsammans om vad som ska ske nu eller sen som inte är direkt fel men kanske "så gör man inte längre". Där spelar ju budget in .

Det jag lärde mig efter husköp är två saker:

1. Huspärm är viktigt. Och om man inte har fakturakopia på arbetet i den pärmen så kan man anta att det är hemmapulat eller "en kunnig elektrikerkompis (som mest troligt är lika mycket elektriker som du och jag. Dvs inte alls). Gäller alla renoveringar men kanske speciellt el och vatten.

2. El ingår inte alls i besiktningar och "om det är av betydelse" måste man kolla upp det själv. För de flesta husköpare är nog elen av viss relevans och att besiktningen inte ens hjälper till att kolla okulärt är ett tecken på hur lite värt en husbesiktning egentligen är i form av att ge köparskydd om man är okunnig.
Håller med, börjat inse att man inte kan lita på vad folk säger och måste tyvärr be om bevis för allt. Har helrenoverat två lägenheter tidigare men då köpte jag dom i risigt orenoverat skick och gick in med attityden att allt skulle göras om direkt. Har skulle det stora jobbet nyligen vara gjort av fackman och jag tänkte då att det räcker med en kontroll innan inflyttning men det misstaget gör jag inte om - tror nog jag aldrig kommer köpa något renoverat igen haha, blir bara renoverings ruckel med utanpåliggande el för mig

Galet nog har jag en kopia på en faktura från 2021 vart det står i arbetsbeskrivningen " Omdragning av el i två stycken sovrum och en hall" - det finns bara 2 sovrum med hall i original delen av huset och som jag visade bilden på, är strömbrytare och sånt nytt där men nu har vi fått ta upp både väggar och tak då det inte är säkert.

Läskigt nog hade jag planerat att spika panel (board and batten stil) i ett av sovrummen - hade varit livsfarligt
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Centralen ju onekligen ganska prydligt ut, men ligger det en massa utanpåliggande kablar inbyggda så är det inte ok.
Och proppautomaterna, är dom dina mätarsäkringar?
I så fall inte ok heller.
Tyvärr är jag inte så kunnig på detta. Min elektriker har godkänt det mesta i själva centralen - är det som är i väggarna och taket som är problemet
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
Proppautomater som huvudsäkring. Kanske man haft problem med överlast någon gång i tiden och lessnat 😎

Men det ser snyggt och prydligt ut där. Tumme upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.