2 043 läst · 38 svar
2k läst
38 svar
Dilemma gällande beställning nya fönster...
Jag tror tvärtom ett vanligt träfönster med treglas kommer att göra den största höjningen för värdet för huset. Aluminium utsida kanske höjer lite till men kan i många fall vara försumbart i prishöjningen då folk inte främst fokuserar på vilken sorts fönster det är vid köp utav hus..F fribygg skrev:
Tror du att priset för att montera nya Elit i en mexivilla generellt är lägre än vad huset ökar i värde? Går ett fönsterbyte normalt sätt till mer än 200 000kr?R Rejäl skrev:
Omöjligt att svara på men är det en vanlig 12-150m2 villa så finns möjligheten till ett fönsterbyte om 200tkr då äldre hus oftast inte har så stora förnster utan ofta är det många med samma storlek..F fribygg skrev:
Fönsterbyte brukar löna sig vid försäljning då 70-80 tals fönster varken är energieffektiva eller av någon vidare kvalitet…
RAL D2 är 1825 olika kulörer. Tycker själv inte det är så dåligt utbud.E Erikhall skrev:
Låter som ett väldigt bra pris på fönster? Är det något du kan tänka dig att dela med dig av var du hittat dessa?E Erikhall skrev:
Det är klarfönster.se som avses i det här fallet, anledningen till att det blir så billigt är att de flesta fönster blir fasta (FTX-vent finns redan).mexitegel skrev:
Vad gäller diskussionen om värdeökningen så bryr sig 9/10 köpare om två saker, när fönstren är bytta och antal glas i bågen. Kvalitet/trä/aluminium är nog skitsamma.
Tänk på att alla rum som sovrum bör ha öppningsbart förnster om du inte har en altandörr pga. Brand evakuering..E Erikhall skrev:Det är klarfönster.se som avses i det här fallet, anledningen till att det blir så billigt är att de flesta fönster blir fasta (FTX-vent finns redan).
Vad gäller diskussionen om värdeökningen så bryr sig 9/10 köpare om två saker, när fönstren är bytta och antal glas i bågen. Kvalitet/trä/aluminium är nog skitsamma.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 832 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 832 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 832 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 832 inlägg
Kanske inte det stora hela me jag skulle byta fönster till aluminium när det bli dax att måla om. Fy katten för att skrapa och måla fönsterbågar.😀R Rejäl skrev:
Jag vet inte vad som gäller ärldre hus men vid nyproduktion så gäller två utrymnings vägar enligt PBL:john68 skrev:
Grundkravet där personer vistas mer än tillfällig är att det ska finnas två utrymningsvägar, exempelvis två trapphus eller dörrar direkt till det fria.
I vissa situationer kan en av dessa utrymningsvägar utgöras av fönster där personer själva kan ta sig ut och ner till marken eller få hjälp av räddningstjänstens stegutrustning. En förutsättning för det är att utrymningen kan ske på ett betryggande sätt.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...de/boverkets-byggregler/brandskydd/utrymning/
Men jag tänker att man vill väl ha den säkerheten oavsett krav eller inte om man byter fönster och dörrar i sitt hus..
Brandlarm är väl krav men sprinklers har jag inte stött på i en villa😊