Hej.
Håller på att sätta in en radonsug. Borrade ett hål i plattan och den verkar inte tjockare än ca 5 cm.
Dock undrar jag, jag har inneväggar av betonghålsten som inte ligger på plattan ser det ut som.
Innerväggarna går ner i plattan och det blir en liten springa i kanten mellan plattan och väggen.
Gjöt man inte en hel platta och byggde väggarna på den?
Eller gjöts den i sektioner med hålstenen liggande direkt på gruset under plattan?
Håller på att sätta in en radonsug. Borrade ett hål i plattan och den verkar inte tjockare än ca 5 cm.
Dock undrar jag, jag har inneväggar av betonghålsten som inte ligger på plattan ser det ut som.
Innerväggarna går ner i plattan och det blir en liten springa i kanten mellan plattan och väggen.
Gjöt man inte en hel platta och byggde väggarna på den?
Eller gjöts den i sektioner med hålstenen liggande direkt på gruset under plattan?
I mitt gamla radhus från 60-tal så byggdes väggarna på en gjuten kantprofil och sedan låg golven i källaren "löst" gjutna på sand efteråt, så de var typ fritt mellan vägg och golv.
Skulle gissa att du har samma typ av konstruktion
Skulle gissa att du har samma typ av konstruktion
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
70talet var ju en ständig laboration av byggmetoder, vissa mindre lämpliga än andra.
Du har inte ritningar på ditt hus? Om inte annat borde kommunen sitta på dem.
Jag har ett hus från 71 med källare, förvisso lite mer special då man visste att grundvattnet kunde nå högre än golvet, här är hela golvet och delar av ytterväggarna i 25cm gjuten betong, sedan byggde man innerväggar och gjöt en tunnare platta på 6cm ovanpå, i Gillestugan och tillhörande hall kostade man på sig hela 3cm cellplastisolering mellan plattorna.
Ovanvåningen är byggd på ett liknande sätt, de reglade ytter och innerväggarna restes först, sedan isolerade man golvet och gjöt en platta ovanpå detta.
Du har inte ritningar på ditt hus? Om inte annat borde kommunen sitta på dem.
Jag har ett hus från 71 med källare, förvisso lite mer special då man visste att grundvattnet kunde nå högre än golvet, här är hela golvet och delar av ytterväggarna i 25cm gjuten betong, sedan byggde man innerväggar och gjöt en tunnare platta på 6cm ovanpå, i Gillestugan och tillhörande hall kostade man på sig hela 3cm cellplastisolering mellan plattorna.
Ovanvåningen är byggd på ett liknande sätt, de reglade ytter och innerväggarna restes först, sedan isolerade man golvet och gjöt en platta ovanpå detta.
Det är med största sannolikhet voten i gutningen.K Kiario skrev:
Man lägger ett tjockare lager armerad betong där väggar ska stå, så att dom kan bära upp vikten av huset.
Förr lades ibland förgjutna kraftigare betongbalkar där normala voten behövdes, sedan gjöt dom "rummen" mellan dessa balkar i efterhand med ett mycket tunnare lager Betong.
Själva golven i "rummen" behöver ju inte bära upp husets laster/tyngd, utan enbart bära upp möbler & människor. Så det räckte gott med 50 mm.
MvH Jawen
Och vill du motverka radonvandring genom dom gliporna, så kan du ju täta dom med byggfog ( som kan röra sig lite).K Kiario skrev:
Eller om huset absolut inte rör på sig, bara spackla i dom med vanligt golvspackel med fin ballast.
MvH Jawen
det vore ju bra om det är så i mitt fall. Blir lite enklare att göra ett hål på 10 cm i en tunn plattaJ jawen skrev:Det är med största sannolikhet voten i gutningen.
Man lägger ett tjockare lager armerad betong där väggar ska stå, så att dom kan bära upp vikten av huset.
Förr lades ibland förgjutna kraftigare betongbalkar där normala voten behövdes, sedan gjöt dom "rummen" mellan dessa balkar i efterhand med ett mycket tunnare lager Betong.
Själva golven i "rummen" behöver ju inte bära upp husets laster/tyngd, utan enbart bära upp möbler & människor. Så det räckte gott med 50 mm.
MvH Jawen
japp, tänkte på det men då blir det till att riva ner en hel del påbygge som garderober och lister och golv för att komma åt gliporna. Tror det blir enklare att sätta dit en radonsug,J jawen skrev:
Kan kanske blir för otätt? Vet inte hur tätt det är i gliporna. Kanske man kan göra ett test med spårrök för att se vart luften rör sig
Att där använda Tec7 var inte riktigt ett superbra val för den typ av "skada".K Kiario skrev:
Tec7 är flexibel MS Polymer kontruktionslim/tätningsmassa/fogmassa.
Och din spricka blev "högre" där sprickan var för att golvet på sidorna av sprickan sjunkit.
Du skulle med handhållen diamantrondell kört av toppen/höjden på sprickan så att golvet vart plant igen, & sedan fyllt med golvspackel. (men gjort är gjort)
Har du färdigt golv där du vill sätta radonutsug så blir det ju en annan sak, & kanske svårt att spackla igen gliporna intill väggarna. Men just vid garderoberna kan du ju lämna då det totalt sett blir en liten sträcka, men golvsockeln kan vara värd att demontera för att komma åt bättre.
Vatten & luft tar ALLTID lättaste vägen, så lämnar du alla glipor kommer effekten av din radonsug bli dålig, & troligtvis kommer endast marken under plattan precis runt omkring under att "mata" fläkten/radonutsug.
Du får alltså ett okontrollerad luftflöde i källaren.
Ventilation är "lättaste" sättet att hålla ned Radonvärdena, då ökar & ökar inte värdet i huset.
MvH jawen
tec7 var radongodkänt läste jag så det blev det. Nja, golvet har inte sjunkit utan där sprickan är så var det något som tryckte på underifrån! Kanske tjälen i marken som orsakat.J jawen skrev:Att där använda Tec7 var inte riktigt ett superbra val för den typ av "skada".
Tec7 är flexibel MS Polymer kontruktionslim/tätningsmassa/fogmassa.
Och din spricka blev "högre" där sprickan var för att golvet på sidorna av sprickan sjunkit.
Du skulle med handhållen diamantrondell kört av toppen/höjden på sprickan så att golvet vart plant igen, & sedan fyllt med golvspackel. (men gjort är gjort)
Har du färdigt golv där du vill sätta radonutsug så blir det ju en annan sak, & kanske svårt att spackla igen gliporna intill väggarna. Men just vid garderoberna kan du ju lämna då det totalt sett blir en liten sträcka, men golvsockeln kan vara värd att demontera för att komma åt bättre.
Vatten & luft tar ALLTID lättaste vägen, så lämnar du alla glipor kommer effekten av din radonsug bli dålig, & troligtvis kommer endast marken under plattan precis runt omkring under att "mata" fläkten/radonutsug.
Du får alltså ett okontrollerad luftflöde i källaren.
Ventilation är "lättaste" sättet att hålla ned Radonvärdena, då ökar & ökar inte värdet i huset.
MvH jawen
Japp skall täta alla glipor så bra det går i helgen först och sen ny mätning. Kanske inte behöver sug?
Något som tryckte underifrån så att golvet sprack låter ju suspekt, & trädrötter är det absolut enda jag kan tänka mig i så fall, därför att tjäle får du inte under plattan i en källare då marken oftast håller ca 5 grader.K Kiario skrev:
Har du ens undersökt & mätt radonhalten i ditt hus?
Annars en bra chans nu då man bör mäta i 2 månader, och bör ta mätvärdet före första maj.
Det finns relativt mycket på forskningssidan om radon & mycket lite blandade slutsatser.
Strålskyddsmyndigheten beräknar att ca 500 per år får lungcancer & nästan alla är rökare.
Det man däremot inte har beräknat i den statistiken, är om en "lagom mängd" är positivt för kroppen & förhindrar andra allvarliga sjukdomar.
Dom har nu 38 år efter Tjernobyl olyckan kunnat konstatera att Vargarna i området har blivit cancerresistenta trotts att det fortfarande är höga strålningsnivåer i deras revir.
Skogen mår också mycket bättre & frodas.
Så personligen skulle jag först mäta på 3 ställen i källaren, & beroende på vad värdet visar sedan välja om jag låter det vara eller om jag "sover bättre" om jag monterar radonfläkt.
mvh Jawen