Hejsan!!

"Har skjutit mig själv i benet.."
Saken är den att vi fått godkännt bygglov,bygganmälan är inskickad men vi har inte valt Kvalitetsansvarig och därav inte haft något byggsamrådsmöte/byggstartsmöte..Nu klantade jag/vi till det lite och har beställt sprängning till måndag 7/1-08 (borrningen redan avklarad,besiktning av grannhus beställd),visste inte riktigt om att man måste haft byggsamrådsmötet för att utföra markarbeten/schaktning på tomten..Någon vänlig person som kan berätta vad påföljderna kan bli för oss, när vi trots allt kommer spränga fast vi inte följt "bygglagen"??
Pratade med högsta hönset på byggnads. hos kommunen,han rabblade bara vilken ordning vi egentligen skulle utföra allt, och vad "bygglagen" säger..Han sade också att bygget kan "stängas" om det kommer in klagomål..Sen avslutade han med att det var hans råd/skyldighet att upplysa/meddela detta,men han sa att det är jag som bestämmer i slutändan..Vad kan nu hända oss i övrigt??

MVH/Baritz

Jag tror att ni kan åka på någon form av starffavgift, ungefär som för svartbygge, troligen i storleksordningen 10-50 000. Ni kan även riskera att bygget stoppas. Bryter ni mot ett beslutat stopp så kan det bli polisärende, vet ej vilka påföljder som det kan bli då.

Sprängaren borde troligen inte gå med på att spränga om ni inte haft samrådsmöte, för då vet han inte vilka krav som gäller, det finns ingen kontrollplan. Frågan är om inte hans cerifikat att spränga kan hänga löst, i värsta fall. Även borrningen borde inte ha ägt rum.

Hmmmm...Är detta med straffavgift en gissning,eller vad grundar du det på?? Jag vet att bygget kan stoppas,om klagomål inkommer,annars finns det ingen anledning för någon att stoppa bygget..Skulle det mot all förmodan bli ett byggstop,så är det väl bara vänta på att byggsamrådsmötet utförs!!??Sprängaren borde väl inte stå för något sådant ansvar,det är ju jag som byggherre som givit felaktiga uppgifter i sådant fall..Vad är det för krav som gäller ang. sprängningen du talar om?? Och måste man verkligen ha en kontrollplan för sprängning??

MVH/Baritz

Kan inte påstå att jag är expert på det. Men som det förklarats för mig så är hela bygganmälansprocessen en del av bygglovsprocessen, det innebär att det är ungefär samma sak att bygga helt svart som att bygga utan att bygganmälansprocessen blivit klar.

Vad gäller sprägning och markarbeten överhuvudtaget så är det i samband med samrådsmötet som man slutligen konstaterar om det behövs några speciella restriktioner för hur arbetet skall bedrivas, ex om det finns finns några hemliga tunnlar som kan påverkas av sårägning etc. Sprägningsarbetena skall givwetvis finnas dokumentaerade i kotrollplanen, och det är även där man slutligt bestämmer vilka normer för vibratiuoenr etc. som skall gälla. I normalfallet finns det tumregler som sprängaren följer, men det kan finnas speciella omständigheter som varken ni eller sprängaren känner till i området.

Som jag förstått det så kan man inte vara helt säker på husets placering heller förrän efter samrådsmötet. Fast då talar vi om extremfall.

Okej....Nu är det så att dessa sprängare utfört alla arbetena i hela området,när dem sprängde/schaktade för VA-serviser runtom i området..Så dem vet garanterat vad som gäller i detta område...Men tackar ödmjukast för alla dina svar...Blir hur som helst,om jag inte blir stoppad, att vi spränger ändå....Någon mer som har några synpunkter/råd/erfarenheter??

MVH/Baritz

Om det löper på smärtfritt och ni inte har några nosande nyfikna och ogina grannar så tror jag inte det händer nått alls.

problemet, som med mycket annat, är ju att om det går fel så får ni stå för alla konsekvenser eftersom ni inte har följt reglerna.

Men om sprängarna gjort ett bra jobb, och alla tillstånd i övrigt är i ordning, och tom bygglov finns, och det "bara" är samrådet som inte har hållits, så tror jag inte det bör vara några större problem i praktiken.

Tack för det possitiva svaret Klas...Jag har talat med en KA idag,han ville försöka få till ett marklov innan sprängning.. Men det avstyrde jag ganska snabbt,med tanke på att vi väntade drygt 3½ månad på bygglovet..Men han trodde som "vi",om allt går smärtfritt så är det troligtvis inget problem överhuvudtaget..Inte ens någon som "behöver få reda" på att vi sprängt, frågar dem ej,så nämner jag inte det ens..Skulle något gå snett,får sprängarens försäkring ta den största smällen (som vanligt)...

MVH/Baritz

hempularen skrev:
Sprängaren borde troligen inte gå med på att spränga om ni inte haft samrådsmöte, för då vet han inte vilka krav som gäller, det finns ingen kontrollplan. Frågan är om inte hans cerifikat att spränga kan hänga löst, i värsta fall. Även borrningen borde inte ha ägt rum.
Jag tror inte att sprängaren behöver kontrollera om byggsamråd skett eller att ens en KA finns, men jag kan ha fel. Har du någon skriftlig information om att det skulle krävas?

Det enda vår sprängare ville ha (vi hade haft byggsamråd etc.) var sprängningsbesiktningsmannens uträkningar om vilka vibrationer som tilläts åstadkommas.

Baritz skrev:
Jag har talat med en KA idag,han ville försöka få till ett marklov innan sprängning.. Men det avstyrde jag ganska snabbt,med tanke på att vi väntade drygt 3½ månad på bygglovet..
NI är ytterst ansvariga för allt som händer på ert bygge. (Det är altså inte sprängarens försäkring som går in när ni får ett vite på att ni olovligen påbörjat bygget) Vid samrådet skall man bla. uppvisa sprängningsplanen så att man visar att man inte spränger "hur som helst". Utan samråd får ni i princip inte göra annat än att skyffla undan jord på bygget.
Bara för att man fått ett bygglov innebär inte detta att man får sätta igång på byggarbetsplatsen (vilket ni förmodligen informerats om skriftligen i ert bygglov)

Att få ett tillstånd att utföra sprängningen innan genomfört samråd behöver inte alls bli så svårt eller komplicerat. Det kan räcka att er KA eller ni ringer upp och talar med byggnadsinspektören så kan allt ordnas per telefon. Förmodligen komemr de bara att vilja att ni faxar en kopia på det underlag ni tagit fram inför sprängningen.

Ni väljer om ni ska bryta mot lagen eller ej.
Om ni "åker fast" och får betala straffavgift så får ni skylla er själva.

Nä,jag vet att sprängarens försäkring inte går in å betalar för "mina lagbrott"..Det jag menade var att om något går snett med sprängningen,så träder hans försäkring in...Vad kan "straffavgiften/vite" kosta måntro??

MVH/Baritz

B Baritz skrev:
Nä,jag vet att sprängarens försäkring inte går in å betalar för "mina lagbrott"..Det jag menade var att om något går snett med sprängningen,så träder hans försäkring in...Vad kan "straffavgiften/vite" kosta måntro??

MVH/Baritz
Hur gick det för er och detta? Gammal tråd I know. Bara nyfiken.

Baritz har inte varit inloggad på mer än sju år, så svaret kan kanske dröja.;)

• Gilla
  • Haha
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.