Hej!
Jag har precis köpt en planhyvel (https://www.hornbach.se/p/planhyvel-einhell-204mm-230v-1500w/10693936/). Har aldrig använt en planhyvel innan, så testade att köra på en liten spillbit (furuplanka). När jag körde ovanpå för hand så fick jag en del "hack" i plankan, vilket jag är helt säker på är användarfel, antagligen så blev trycket för ojämnt eller så, speciellt när jag behövde byta grepp och flytta på klossarna jag styrde plankan med.
Finns det någon bra video någonstans som går igenom hur man använder en planhyvel för att få bra resultat?
Jag har precis köpt en planhyvel (https://www.hornbach.se/p/planhyvel-einhell-204mm-230v-1500w/10693936/). Har aldrig använt en planhyvel innan, så testade att köra på en liten spillbit (furuplanka). När jag körde ovanpå för hand så fick jag en del "hack" i plankan, vilket jag är helt säker på är användarfel, antagligen så blev trycket för ojämnt eller så, speciellt när jag behövde byta grepp och flytta på klossarna jag styrde plankan med.
Finns det någon bra video någonstans som går igenom hur man använder en planhyvel för att få bra resultat?
Random här och där.HogeN skrev:
Misstänker att det beror på att jag inte lade trycket på framdelen av brädorna, och att de därför "tippar" bakåt när jag behövde ändra grepp.
Behövde stuva undan hyveln, men ska testa igen när jag får tillfälle och försöka bibehålla trycket på "ut"delen
Med europeiska kutterskydd är det ingen höjdare att använda push pads då det är svårt att få bra flyt över skyddet utan att man tappar trycket o kontrollen på vägen. Nedan är ingen instruktionsfilm på något vis men hade ett hyvelklipp i telefonen som iaf hyfsat visar hur händerna följer med över skyddet.A Amatörmässig skrev:
Redigerat:
Aha, tack för videon!Ola C skrev:Med europeiska kutterskydd är det ingen höjdare att använda push pads då det är svårt att få bra flyt över skyddet utan att man tappar trycket o kontrollen på vägen. Nedan är ingen instruktionsfilm på något vis men hade ett hyvelklipp i telefonen som iaf hyfsat visar hur händerna följer med över skyddet.
[video]
Jag hade inte fattat att man ska köra brädan under skyddet, utan trodde att man skulle använda det i "sidled", dvs låta det ligga över kniven men skjuta det åt sidan så att "hålet" var precis lika brett som plankan.
Måste hitta lite spillbitar att öva på för att få in knycket.
Så har du skyddet när du hyvlar smalsidan på plankan. Har nog en film på den manövern också. Här kör jag "knutna händer med bara halvöppen tumme" tills jag är förbi kuttern med lite marginal så inga fingrar är nere o fladdrar i kuttern när den passeras. Bra om du börjar med högre plankor då du har mer plats för händerna o längre ner till kuttern. Tryck på utmatningsbordet + mot anhållet. Som sagt, ingen instruktionsfilm detta heller men bättre än inget.A Amatörmässig skrev:
Hyvla är en övning som kräver lite mer träning än en del andra snickerioperationer. Inga stop utan snarare en följsam rörelse, trycket på utbordet när det kommit dit tillräckligt med planka för att få plats med händerna där, inga fingrar i kuttern.
Vill man träna kan man ratta upp inmatningsbordet så hyvelstålen inte alls tar i och "torrhyvla" med maskinen avstängd, det är en bra övning för att få in motoriken.
Redigerat: