G
Har du koll på va tex pellets kostar per Joule numera? Jag antar att det exporteras en hel del "bio massa" i någon form från Sverige för närvarande, har pressat upp priset?
Jag håller med dig att just Sverige, kanske Finland, Kanada och några till skulle kunna skapa mer el och värme och drivmedel mha biomassa och det borde vi, men med en öppen marknad, som det till stor del ska vara, räcker det inte långt men bör ändå utnyttjas.
Sen har jag fått för mej att du personligen har tillgång till egen ved, sorry om jag har fel, men det har absolut inte de flesta, lite dyrt med en liten påse på macken som räcker en kvart för 100kr...

Det verkar som att vissa tror att elsystemet ska vara som en Audi
A6 tfsi laddhybrid, svindyr, går inte så långt på el, cyklar batteri rätt hårt, dyr att serva, dyr att försäkra, helt vansinnigt för en privatperson att köpa efter 3år om man inte är ute efter status, komplicerade teknik som bara väntar på att gå sönder, mindre drag och last än liknande utan el-hybrid.
På den positiva sidan, billig i skatt, lågt förmånsvärde, (subventioner???) billig i drift om man kan ladda "gratis på jobbet" och om man kan ladda hemma och passande körmönster, slipper löneavdrag.
Jag tar gärna en om jag får en, då överväger fördelarna det negativa lätt.
Får jag ingen A6 laddhybrid (som de flesta inte får) blir det antingen en billig begagnad fossilbil eller om jag har råd och kan ladda hemma en renodlad elbil, om jag har råd.

Åter till elsystemet som börjar likna denna Audi laddhybrid.
Först ska vi ha ett komplett system med vind och sol, sen ska det byggas ett vätgas system som ska användas när elen är billig i stålindustrin sen ska det byggas ett parallellt system för att tillgodose nästan hela effektbehovet med "spetskraft" och det drivs med i första hand fossil gas (men de är ju så lite per år så det är inte kontroversiellt enligt vissa), sen med vätgas (som jag personligen inte tror på) Oj de här blev visst en dyr historia.
Men de viktigaste av allt är att lägga ner befintlig kärnkraft och hävda att ny är för dyr.
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
G
D daVinci skrev:
Jag ska hyra ut en del av min bostad till något som producerar el från träbitar?
Tror inte du menar det, men det är vad du skriver.

Vad kostar 1 kWh el om man producerar från timmer?
Är det inte en hel del dyr arbetskraft inblandad.

Med gas skulle jag tro att det är ganska lite dyr arbetskraft.

Jag lägger mig inte i vad ni bygger.

Jag pekade på vad jag uppfattat som billigaste sättet att producera spetskraft.
Gasen köper man på marknaden. Finns tom spotmarknad i Holland.
Så skriver en klimatförnekare?
 
G
D daVinci skrev:
Och det enda rimliga är väl just att titta på fossilanvändningen över tiden. Eller hur?


Nu har vi dock dessa 3000 MW, så det är ju inte riktigt aktuellt att bygga. Överproduktion övrig tid exporteras i stället.

Men om man ser till att det finns en förväntan om ökat elanvändning så skulle man kunna se det som att det i framtiden kommer fattas elproduktion.

Och just för spets så lär gasturbiner vara det mest lönsamma. Om någon inte håller med så får ni gärna visa hur man på ett billigare sätt ordnar fram effekt under några hundra timmar.

Du har en poäng i att det inte i Sverige gäller kapitalism och marknadsekonomi. Utan det är en betydande grad av Sovjet-politik, och att politiker styr över saker. Och vi därför får mer olönsamma lösningar.

Kapitalkostnaden för turbinerna tas av ägarna så klart. Marknadspris för el vid förhöjd efterfrågan betalar för bränsle och avskrivningar. Är väl ganska trivialt. I alla fall trivialt för de som förstår sig på marknadsekonomi.

Du verkar inte ha brytt dig om att läsa ens en mening i det du länkar.

Där står att man av budgetskäl behöver dra ned på subventioner.

Kan du citera meningen där det du påstår står?

(En alternativ och mer troligt tolkning vore att politiker insett att vätgas är mer lönsamma än vad dom trott, och därför drar ned på subventionerna).
Läs mitt svar där jag jämför ditt förslag på elsystem med Audi A6 laddhybrid, så nej jag håller inte med dig. Det ska inte byggas fler gasdrivna elverk i Europa!
Min logik och ja jag kan läsa, din logik kanske inte är den enda, kallas demokrati.
 
D daVinci skrev:
Jag ska hyra ut en del av min bostad till något som producerar el från träbitar?
Jag lägger mig inte i vad och vem du hyr ut din bostad till.

Att lösa effekttoppen med pellets eller fastbränsleeldning i bostäderna är troligtvis det billigaste.

Att på sikt övergå från fjärrvärme till kraftvärme är sannolikt det bästa för Sverige eftersom vi har gott om förnybart biobränsle.
D daVinci skrev:
Vad kostar 1 kWh el om man producerar från timmer?
Är det inte en hel del dyr arbetskraft inblandad.
Biobränsle produceras normalt inte av timmer, att använda GROT eller bränsleved är betydligt mer ekonomiskt. Skogsforsk anger att produktionskostnaden för GROT år 2020 var under 140kr/MW
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag lägger mig inte i vad och vem du hyr ut din bostad till.

Att lösa effekttoppen med pellets eller fastbränsleeldning i bostäderna är troligtvis det billigaste.

Att på sikt övergå från fjärrvärme till kraftvärme är sannolikt det bästa för Sverige eftersom vi har gott om förnybart biobränsle.

Biobränsle produceras normalt inte av timmer, att använda GROT eller bränsleved är betydligt mer ekonomiskt. Skogsforsk anger att produktionskostnaden för GROT år 2020 var under 140kr/MW
140 kr per MW, du menar MWh antar jag?

Sedan är det rätt väsentligt att veta om dessa MWh är i form av värme eller el. Det sistnämnda är extremt mycket mer värdefullt eftersom man kan driva tex värmepumpar med el till en uppväxlingseffekt / COP av typiskt 3 - 5 ggr. Dvs att uppvärmningen i praktiken sker med 60 - 80% solenergi.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
När man pratar bränslen är det kemisk energi. Som lätt omvandlas till värme. Skaman gör el av det blir det en hel del förluster.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
G
B bjorn.abelsson skrev:
Bristande överföringskapacitet från norr till söder. Kommunalt motstånd mot vindkraft i södra Sverige (fast Skåne är det län som har flest vindkraftverk per kvadratkilometer).
Så det "vaskas" massor med el i norra Sverige året om? Och de stora norra delvis skattefinansierade elslukande projekten, varifrån ska den elen komma, vem ska betala den nya överföringskapacitet, rätt stora investeringar?
Du skiver själv om komunalt motstånd, är du emot demokrati? Hellre ett nytt Barsebäck enligt mej.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Konstruktionen av överenskommelsen byggde på Alliansens energiavtal från 2009, så uppenbarligen trodde en majoritet av riksdagen att det skulle gå ihop. Men i överenskommelsen ingick även att skatter och regler skulle vara teknikneutrala.
Mellan 2010 och 2014 var regeringen Reinfeldt beroende av Miljöpartiets stöd. Det som Alliansen ville göra 2009 var då ganska överspelat.

Alla regeringar som gör sig beroende av Miljöpartiet bör ha i minnet att Miljöpartiet bildades med målet att lägga ner kärnkraften i Sverige.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Bristande överföringskapacitet från norr till söder. Kommunalt motstånd mot vindkraft i södra Sverige (fast Skåne är det län som har flest vindkraftverk per kvadratkilometer).
Då kanske andra kommuner i Sverige kan åta sig att vara värdar för vindkraftverk? Alla kan väl inte stå i Skåne?
I Skåne borde det gå att bygga kärnkraftverk istället. Kanske i Barsebäck om det specifika förbudet mot att bygga kärnkraftverk just där inte finns längre.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
140 kr per MW, du menar MWh antar jag?

Sedan är det rätt väsentligt att veta om dessa MWh är i form av värme eller el. Det sistnämnda är extremt mycket mer värdefullt eftersom man kan driva tex värmepumpar med el till en uppväxlingseffekt / COP av typiskt 3 - 5 ggr. Dvs att uppvärmningen i praktiken sker med 60 - 80% solenergi.
GROT brukar betalas per ton eller MW.

Jag förordar att man ska bygga kraftvärme istället för vanlig fjärrvärme.

Om vi ska vara sånna kan vi ju se biobränslen som lagrad solenergi, kan du @Harald Blåtumme sen använda elen från det biobränsleeldade kraftvärmeverket i en värmepump med högt COP värde får du ju ut upp till 6ggr mer värmeenergi (eller kanske COP 2 i en medioker luftvärmepump en kall dag)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej, du handlar aldrig bränslen i MW.
Man tar prover och sätter ett pris per ton baserat på fukthalten. I praktiken blir det ett pris per MWh eller vilken enhet man nu vill använda för energi. MW är en enhet för effekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du handla aldrig bränslen i MW.
Man tar prover och sätter ett pris per ton baserat på fukthalten. I praktiken blir det ett pris per MWh eller vilken enhet man nu vill använda för energi. MW är en enhet för effekt.
Du har rätt
 
Nissens
B Boende45 skrev:
Priserna på elmarknaden har i det tysta rusat senaste veckan!

Elpriset för November som alldeles nyligen såg ut att bli lika lågt som tidigare under hösten blir nu en kalldusch med räkningsbetalning lagom till nyår.

Bild visar priset för SE1, billigaste elområdet i norra Sverige, för november.

Ni har väl sett över ert värmesystem?
Den ”rusningen” kom av sig helt. De som inte gått på solcellshysterin är vinnarna. 😊
 
"För att ett kraftvärmeverk ska kunna fungera så effektivt som möjligt måste det finnas ett behov av både värme och el samtidigt. Behovet av el förväntas att öka kraftigt fram till år 2040 medan behovet av fjärrvärme inte förväntas att ändras. Risken är att nya långsiktiga investeringar i kraftvärme inte blir lönsamma och utbyggnationen stagnerar om fjärrvärmebehovet blir mättat."

ovanstående är citerat från https://www.ekonomifakta.se/Fakta/elfakta/om-kraftslagen/hur-fungerar-kraftvarme/

Huruvida detta är korrekt eller inte har jag inte kompetens att bedöma.
 
T TommyC skrev:
"För att ett kraftvärmeverk ska kunna fungera så effektivt som möjligt måste det finnas ett behov av både värme och el samtidigt. Behovet av el förväntas att öka kraftigt fram till år 2040 medan behovet av fjärrvärme inte förväntas att ändras. Risken är att nya långsiktiga investeringar i kraftvärme inte blir lönsamma och utbyggnationen stagnerar om fjärrvärmebehovet blir mättat."

ovanstående är citerat från [länk]

Huruvida detta är korrekt eller inte har jag inte kompetens att bedöma.
Om inte fjärrvärme behovet ökar får man väl bygga om den befintliga fjärrvärmen till kraftvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.