Innan man täcker över frysar på utsidan för att spara energi måste man känna efter vilka ytor som är varma respektive kalla.

Kalla ytor t ex lock med gångjärn ovanpå boxen går bra att täcka. Frigolitskiva är perfekt.

Varma ytor bör man inte täcka, för boxen måste kunna göra sig av med lika mycket värme som den kyler. Annars förbrukar den mycket ström.
Känn efter med handen.
 
Nån som känner till ett riktigt bränslesnålt elverk?

Mitt stora 5 kW vill ha 0.8 liter diesel i timmen, fast det går i tomgång största delen av tiden.
Alltså för att strömförsörja två frysar.
Frysar jobbar heller inte hela tiden.
 
H Hybro skrev:
Nån som känner till ett riktigt bränslesnålt elverk?

Mitt stora 5 kW vill ha 0.8 liter diesel i timmen, fast det går i tomgång största delen av tiden.
Alltså för att strömförsörja två frysar.
Frysar jobbar heller inte hela tiden.
Hybro

Om man behöver att elverket går hela tiden så borde ett elverk med inverter vara det bränslesnålaste. Detta eftersom då styrs frekvensen av invertern och inte av bränsle-generatorns varvtal.

Jag har ett Honda EU22i som har ett Eco-läge som spar bränsle.

För att minska bränslebehovet vid en veckas strömavbrott valde jag dessutom att använda batterier (och 12/230V inverter) som mellanlagring och uppskattningsvis 3–4 timmars drifttid för elverket per dygn med ca 1,3–1,5 kW belastning.

Tillverkaren anger ”Mer än 3h 30min drifttid vid 1,600W” på en tank (3,6 liter).
Bränsleförbrukning 3,6/3,5 l/h = 1,03 l/h vid 1,6 kW belastning.

Jag laddar då mina tre batterier med upp till 90 A (vid upp till 15 V). Det blir en laddningseffekt på ca 1 350 W till batteriet från generatorn vid strömavbrott.

Om jag tömmer en tank (3,6 liter) per dygn så blir bränslebehovet ca 3,6*7 liter/vecka = 25,2 liter/vecka

Ditt bränslebehov är ca 0,8*24*7=134,4 liter/vecka
 
Redigerat:
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Fram med bensinköket som vi brukar i vanliga Friluftslivet.
Är det inte bättre att låta bensinköket stå direkt på marmorbänkskivan än på en plastskärbräda?
 
Nu strålar knappast någon värme nedåt. Den blå kraftigt brinnande lågan suger luft nerifrån förbi heta dysan.

Men skulle det vara så, så är det bättre att lilla skärbrädet av plast stryker med än laminatskivan😁

I snö och på is använder vi som är vana att vara ute en hemgjord bricka med stödkant.
Då varken halkar eller smälter bensinköket ned och välter.

Praktiserat detta många hundra gånger, funkar ypperligt. Inte ett enda märke av värmen.
Bärbar gaskök med bränsleflaska på träskärbräda i snö. Camping, matlagning, utomhus, vinter, äventyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bärbar gaskök brinner med blå låga, handhållen inomhus över marmorbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hybro

Om man behöver att elverket går hela tiden så borde ett elverk med inverter vara det bränslesnålaste. Detta eftersom då styrs frekvensen av invertern och inte av bränsle-generatorns varvtal.

Jag har ett Honda EU22i som har ett Eco-läge som spar bränsle.

För att minska bränslebehovet vid en veckas strömavbrott valde jag dessutom att använda batterier (och 12/230V inverter) som mellanlagring och uppskattningsvis 3–4 timmars drifttid för elverket per dygn med ca 1,3–1,5 kW belastning.

Tillverkaren anger ”Mer än 3h 30min drifttid vid 1,600W” på en tank (3,6 liter).
Bränsleförbrukning 3,6/3,5 l/h = 1,03 l/h vid 1,6 kW belastning.

Jag laddar då mina tre batterier med upp till 90 A (vid upp till 15 V). Det blir en laddningseffekt på ca 1 350 W till batteriet från generatorn vid strömavbrott.

Om jag tömmer en tank (3,6 liter) per dygn så blir bränslebehovet ca 3,6*7 liter/vecka = 25,2 liter/vecka

Ditt bränslebehov är ca 0,8*24*7=134,4 liter/vecka
Vilka snabbladdningsbara batterier använder Du?
 
Just i dag fick jag ett 1-fas 230 AC-elverk med nåt motorfel. Det klarar jag att fixa.
Får hem det endera dagen.

Verket har f ö varit på resande fot i Australien, USA och flera andra länder, när min bilmeck jobbade som Saabmekaniker i nåt racingteam.
 
H Hybro skrev:
Vilka snabbladdningsbara batterier använder Du?
Hej Hybro

Jag har tre parallellkopplade blybatterier 12V 225 Ah (= totalt 675 Ah) av den typen som sitter i lastbilar/bussar. Dessa delar på den totala laddströmmen (90A ) från tre parallellkopplade laddare (Victron Blue Smart IP22 ,12V 30A) som delar på lasten via Bluetooth)

Att ladda ett 225 Ah batteri med 30 A innebär en laddström på 30/225= 13,3 % av nominalkapaciteten.

Man brukar rekommendera en laddström i intervallet 10–20 % av nominalkapaciteten.

För att, vid ett strömavbrott driva kylskåp, frysskåp, frysbox, cirkulationspump, kommunikation, belysning etc. så budgeterar jag med en ström, från batteriet, i intervallet 5-15 A (60- 180 W), eftersom belastningen varierar inom dygnet.

Delar jag upp laddning av batterierna från elverket till två tillfällen/dygn så borde jag kunna hålla batterierna laddade inom 50–80% övervakade av en Victron BMV-712 smartshunt.

I inlägg #513 i tråden beräknade (budgeterade) jag med ett bränslebehov på ca 25,2 liter/vecka. Ökar energibehovet för eldrifter under strömavbrottet, så innebär det främst ett ökat behov av bränsle till elverket och att jag får ladda batterierna oftare.
 
Redigerat:
Mycket intressant👌
 
Antag att man har en frys som ska producera kyla när tempen blir för hög, styrd av termostat.
Däremellan krävs ingen ström.

Men ett sketet elverk går hela tiden, troligen på knappt mer än typ tomgång hela tiden (för en enda frys).
Likväl så förbrukar verket bränsle även när ingen strö förbrukas.

Så detta att köra verket mot batteri är riktigt bra. Via inverter till frysbox.

Ska fundera mer på detta.
T ex hur stort batteri som krävs, för t ex en frys.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
H Hybro skrev:
Men skulle det vara så, så är det bättre att lilla skärbrädet av plast stryker med än laminatskivan😁
Aha. Ett bra fuskverk, alltså. 🙃

Jag tänkte mest på ledningsvärme, men brännaren tycks ha bra passiv kylning eftersom du kan hålla den i handen.
 
Är det inte mer lämpligt att såfall ha en batteribackup typ ecoflow eller oukitel som elverket laddar med full kapacitet från vad elverket ger. Gå kommer elverket vara att gå när man skall ladda upp de 2000/4000Wh som backupen kräver
 
H Hybro skrev:
Antag att man har en frys som ska producera kyla när tempen blir för hög, styrd av termostat.
Däremellan krävs ingen ström.

Men ett sketet elverk går hela tiden, troligen på knappt mer än typ tomgång hela tiden (för en enda frys).
Likväl så förbrukar verket bränsle även när ingen strö förbrukas.

Så detta att köra verket mot batteri är riktigt bra. Via inverter till frysbox.

Ska fundera mer på detta.
T ex hur stort batteri som krävs, för t ex en frys.
Hej Hybro

För att veta energibehovet så gör man en energibudget för reservkraften. I inlägg #58 i tråden ”Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?” ser du ett exempel på en tidig budget som jag gjorde. https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

Jag har kombinerat det långsiktiga arbetet med att sänka husets elbehov, med planeringen att klara strömavbrott eftersom det finns stora synergieffekter däremellan.

Jag har valt batteriladdare och inverter som har bra verkningsgrad, låga tomgångsförluster och möjlighet till övervakning. Invertern levererar sinusformad spänning.

Lågt energibehov hos t.ex. vitvaror ger en längre drifttid, med givet batteri, vid ett strömavbrott. Om kompressorn vid kyl och frys har varvtalsstyrning (inverterdrift) så är startströmmen låg. Detta minskar kravet på en stor inverter och minskar (undviker) spänningsdippar i reservkraftnätets spänning.

I inlägg #1 467 i tråden, har jag testat och mätt effektbehovet vid reservkraftdrift av kökets kylskåp (ca 27 W vid drift), kökets frysskåp (31 W vid drift), frysbox i garage (49 W vid drift) cirkulationspumpen (17 W vid drift)
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-98#post-5440046

I inlägg #510 i tråden tar jag upp ” Fördelen med frekvensomriktardrift av en elmotor.” i gällande startström och elenergibehov.
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-34#post-4661135

I inlägg #1 509 i tråden ser du mer av hur jag byggt upp mitt reservkraftnät.
https://www.byggahus.se/forum/threa...rar-man-en-vecka.403877/page-101#post-5548381

Jag har gjort och kommer att fortsätta göra tester av, om verkligen reservkraften fungerar som tänkt. En reservkraftdrift är som att kliva från en båt till en livbåt. Det man har med sig då man kliver i livbåten det skall man klara sig med. Det är inte lätt att få support och service när ett strömavbrott redan inträffat.

Man skall även vara medveten att störningsproblematiken (EMC/EMI, elkvalité) kan vara besvärligare vid reservkraftdrift. Detta bl.a. genom den stora anhopningen av switchad (energisnål) elektronik i ett svagt reservkraftnät.
 
P pmd skrev:
Med vilket färdmedel?
Fotmarsch till Norge. Simma över Öresund. Eventuellt skidor till Finland, beror lite på var man bor. Segelbåt till Tyskland går också.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.