Har i samband med diverse renoveringar dragit fram VP-rör och nätverksuttag i vår gamla tegelvilla. Lever just nu med ett Asus mesh-nätverk (WiFi AC-standard, trådad backhaul) men har länge sneglat på Ubiquiti för att få:
  • separat WLAN för gäster
  • separat WLAN för "smarta"-hemgrejer (dammsugare och diverse kinaskit)
  • VLAN (logiskt separat LAN) för gästrum och hårdvara jag inte litar på (växelriktare, tv etc)
  • passa på att skaffa WiFi 6e eller 7
  • "optimalt" placerade accesspunkter mha. Power-over-Ethernet
  • (inte ubiquiti-specifikt men:) kopplingspanel och managerbar switch i skåpet där alla rör terminerar.
Dessvärre verkar jag helt oförmögen att få översikt på Ubiquiti's alla produkter och hur det är tänkt att användas.

Kan ni hjälpa mig knåpa ihop ett förslag på vilka grejer jag bör skaffa och hur de bör placeras? Vi är inte rädda för att dra fram rör och kabel om det behövs för bättre placering av utrustningen.

Bifogar en planritning med alla rör / uttag:

Planritning över hus med markerade nätverksuttag och tekniska behov för media och WiFi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har framförallt dragit Installationskabel Cat.6 U/UTP Slim för att få 2 uttag vid varje rör. Ledarna är 28awg och kabeln ska fixa POE-standard IEE 802.3af (~15w) & IEE 802.3at (~30w). Ifall detta blir en begränsande faktor så kan jag byta till 24awg standardkabel men då bara få fram ett uttag.
 
Vad har du för budget?

Jag hade nog gått på en UXG-Lite som router och en Cloud Key 2 plus som controller/NVR
Sen är det bara att fylla på med lämpliga POE-switchar. Nu verkar du ju ha en del utrustning som ska kopplas in trådat så minst en 24portars är nog inte så dumt. T.ex USW-24-POE

börja med två accesspunkter i källaren (1 i ett sovrum och en i gillestugan) och tre på bottenplanet (Hallen utanför sovrummen, köket och matrummet.
U6 Lite tycker jag är prisvärd men om den duger beror ju på hur ni använder Wifinätet. U7-Pro är ju inte så väldigt mycket dyrare, det är ju lätt att utöka vid behov.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Budgeten är luddig. Vi är fyra pers i huset och alla jobbar med *gestikulerar löst* "data" så ett robust nätverk och internetaccess är motiverat. Jag får sprida ut det över tid ifall grejerna är snordyra. :D

Två APs i källarplan låter klokt. Men du tror inte det blir lite mycket överlapp med tre APs på boplan? Finns det någon rimligt chans att övervåningen kan servas av en central lite biffigare radio? Har en dosa i taket precis utanför köket och vägarna är träplank här uppe. note to self: kanske kan börja med en central och ifall det blir klent med bandbredd till alla, köpa en till och istället montera dem på vardera kortsida (vardagsrum (syd) och sovrum (norr))

Patchpanel + switch bör rackmonteras i hallskåpet tänker jag. Antar att Ubiquiti kör 19" på de flesta av sina grejer. Har de något passivt kylt eller kräver PoE att fläkt?

Update. USW-24-POE såg ju riktigt bra ut! 16 PoE portar är bra många fler än jag sett och förväntade mig att få på dessa.
 
Har själv 2 AP totalt, en på övervåningen mitt i huset över trappen till nedervåning. Samt en till på nedervåning nära väggen närmast garaget och klippar-robot stationen. Har satt min gamla Asus router i bryggläge i garaget och på den kör jag sedan trådad kamera i garaget.

2 AP räcker gott för 216kvm 4 pers som alla strömmar sina saker över WIFI så att ha 5 AP som @SCB föreslår verkar rätt överdrivet om du frågar mig.
 
  • Gilla
jonaskop och 4 till
  • Laddar…
En rätt avgörande fråga är ju dock om du har träbjälklag mellan våningarna och om några innerväggar är tegel med? Har man betongbjälklag eller andra väggar i sten skärmar det ju mycket mer än om det är trä.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
P
ulfben ulfben skrev:
VLAN (logiskt separat LAN) för gästrum och hårdvara jag inte litar på
Varför inte? Detta används av företag rätt mycket.
Sen om du har en tillräckligt bra router/switch så kan du dedikera utgångar till att vara ett visst subnät-LAN/VLAN

Med separata WLAN kommer kräva dubbla AP och sen som ovan en router som kan hantera vissa utgångar på ett speciellt sätt.
Eller vad är det du menar med separat WLAN?
 
ulfben ulfben skrev:
Budgeten är luddig. Vi är fyra pers i huset och alla jobbar med *gestikulerar löst* "data" så ett robust nätverk och internetaccess är motiverat. Jag får sprida ut det över tid ifall grejerna är snordyra. :D

Två APs i källarplan låter klokt. Men du tror inte det blir lite mycket överlapp med tre APs på boplan? Finns det någon rimligt chans att övervåningen kan servas av en central lite biffigare radio? Har en dosa i taket precis utanför köket och vägarna är träplank här uppe. note to self: kanske kan börja med en central och ifall det blir klent med bandbredd till alla, köpa en till och istället montera dem på vardera kortsida (vardagsrum (syd) och sovrum (norr))

Patchpanel + switch bör rackmonteras i hallskåpet tänker jag. Antar att Ubiquiti kör 19" på de flesta av sina grejer. Har de något passivt kylt eller kräver PoE att fläkt?

Update. USW-24-POE såg ju riktigt bra ut! 16 PoE portar är bra många fler än jag sett och förväntade mig att få på dessa.
Kolla in Mikrotiks utbud av switchar också - sämre UI men absolut kompetenta och bra mycket billigare (var så för något år sedan iaf).


Oj borde kollat innan jag postade.. priserna har ju dubblats märker jag.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
En rätt avgörande fråga är ju dock om du har träbjälklag mellan våningarna och om några innerväggar är tegel med? Har man betongbjälklag eller andra väggar i sten skärmar det ju mycket mer än om det är trä.
Betongbjälklag mellan våningsplanen, och källaren är förstås gjuten och murad. Källaren behöver absolut mer än en radio.

Jag lade iaf min tolkning av dina rekommendationer i en prisjaktlista här. Saknar kanske egentligen bara ett smidigt vägghängt rackskåp att bygga in där i hallgarderoben. Ska jaga lite efter jobbet sen.

- Vet du vad skillnaden är mellan U6 Lite och U6 Pro?
- Om jag har en UXG-Lite, måste jag ändå köra en Cloud Key? Eller omformulerat; exakt vad gör Cloud Key för mig, förutom att den kan ta emot videoströmmar från mina kameror?
 
Just ja, jag behöver väl ett par mindre switchar också. För garage, mediemöbeln och serverskåpet.
 
de övervakade miniswitcharna är trevliga om antalet portar räcker.
 
Tittar på en liknande lösning. Men är inte Dream Machine PRO ett vettigt alternativ till UXG-Lite + Cloud key ? Kostar visserligen 1000Kr extra men det känns som man får mer för pengarna?
 
  • Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Om du någon gång vill köra flera siter så undviker du Dream Machine - den stödjer inte det.. När min CloudKey gav upp köpte jag en utan att läsa på ordentligt vilket visade sig när backupen skulle läsas tillbaka så det fick bli en ny CloudKey Gen2+ men som bara kör Network. Kamerorna går på en egen NVR.

Jag kör fem accesspunkter i mitt hus. Alla har samma uppsättning WLAN för "data", gäst, IoT och övervakning. sen kör jag 4 VLAN, återigen för "data", gäst, IoT och övervakning.

Alla kameror och accesspunkter är anslutna via kabel strömförsörjs via PoE
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
exakt vad gör Cloud Key för mig, förutom att den kan ta emot videoströmmar från mina kameror?
Den kör network där du administrerar allt. Min rekommendation är att inte använda CloudKey som NVR då disken går konstant. Den kanske fungerar bättre till det idag, men jag har haft två som överhettats och gett upp.
 
P
ulfben ulfben skrev:
Just ja, jag behöver väl ett par mindre switchar också. För garage, mediemöbeln och serverskåpet.
Och om du vill ha VLAN så är managed switchar ofta ett måste..
 
M
P PappasHammare skrev:
Varför inte? Detta används av företag rätt mycket.
Sen om du har en tillräckligt bra router/switch så kan du dedikera utgångar till att vara ett visst subnät-LAN/VLAN

Med separata WLAN kommer kräva dubbla AP och sen som ovan en router som kan hantera vissa utgångar på ett speciellt sätt.
Eller vad är det du menar med separat WLAN?
Unifi har fått den trevliga funktionen att du kan ha tre olika vlan på samma AP samma SSID, bara koppla upp med olika lösenord ett för betrodda, ett för iot och ett för gäster.
 
  • Wow
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.