D Dublin skrev:
Men att ringa grannen då, eller din far kanske hade nån bekant i närheten som kan vara behjälplig?
Jag bodde i trakterna innan så jag har en person jag försöker få tag på som eventuellt kan åka dit och kolla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lite märklig tråd det här?

Så omöjligt kan det väl inte vara att få en någon att åka dit och titta. Den där grannen som skulle se till huset - har hen nycklar?

Om inte annat så kan man kontakta försäkringsbolage där huset är försäkratt, be dem att om hjälp att hitta t.ex. en rörmokare, som mot betalning hämtar nycklarna, går in och kollar.

Varför kan inte någon av dödsbodelägarna åka till huset? Finns det något slags groll här?

Tråden känns som väldigt mycket "snillen spekulerar" utan att det finns grundläggande fakta, förutom en misstanke om att det kanske har frusit för att elåtgången enligt beräknat varit liten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
A Annika Markusbacka skrev:
Luftvärmepump som varit påslagen mellan 22-06, på 17 grader
Om man ska lämna ett hus under vintern med en LLVP som värmekälla MÅSTE man ha ett backupsystem, hur enkelt det än är som typ flera elvärmeelement inställd på lägre värme än vad LLVP:n ger. En LLVP kan frysa igen eller sluta fungera av flera anledningar om oturen är framme. Alternativt någon slags fjärrövervakning på LLVP och inomhustemperatur så att man kan verifiera att allt är ok i huset. Finns flera lösningar som går på wifi/internet.

Dessutom ifrågasätter jag starkt att ni inte körde LLVP konstant hela dygnet. Att köra den i perioder är ytterligare en riskkälla för avbrott, och dessutom sparar det i princip ingen ström.

A Annika Markusbacka skrev:
Grannen som ombads kolla till huset, hade inte gjort det
Inte bra, men hade ni inte regelbunden kontakt med denna för att verifiera att kontrollen utfördes och att huset var OK?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Om man ska lämna ett hus under vintern med en LLVP som värmekälla MÅSTE man ha ett backupsystem, hur enkelt det än är som typ flera elvärmeelement inställd på lägre värme än vad LLVP:n ger. En LLVP kan frysa igen eller sluta fungera av flera anledningar om oturen är framme. Alternativt någon slags fjärrövervakning på LLVP och inomhustemperatur så att man kan verifiera att allt är ok i huset. Finns flera lösningar som går på wifi/internet.

Dessutom ifrågasätter jag starkt att ni inte körde LLVP konstant hela dygnet. Att köra den i perioder är ytterligare en riskkälla för avbrott, och dessutom sparar det i princip ingen ström.


Inte bra, men hade ni inte regelbunden kontakt med denna för att verifiera att kontrollen utfördes och att huset var OK?
Alltid lätt att vara efterklok, men alla kanske inte tänker på sådant. Ts kanske bor i lägenhet där allt bara fungerar?
Sen kan det ju vara så att det heller inte är det första man tänker på när ens pappa just gått bort.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Kollar man på väderstatistiken i trakterna runt Eksjö så ser det inte så bra ut.
- Den 2/1 slog köldperioden till ordentligt, med minusgrader dygnet runt. Det varade fram till runt 20/1. åtta nätter med tvåsiffriga minusgrader och tre nätter nedåt -20
- Därefter en mildperiod på nästan två veckor (som bröts nu i början på februari). Plusgrader dygnet runt nästan hela tiden, och runt månadsskiftet en svit av dagar med 5-8 plus.

Slutsatsen är att om värmen varit helt utslagen är risken överhängande att det först kan ha frusit men sedan tinat upp igen.
Tråkigt när folk skriver att man bara sitter och "spekulerar". Det finns saklig grund för detta scenarie.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
P Patrik Hazard skrev:
Alltid lätt att vara efterklok, men alla kanske inte tänker på sådant. Ts kanske bor i lägenhet där allt bara fungerar?
Sen kan det ju vara så att det heller inte är det första man tänker på när ens pappa just gått bort.
Inlägget var mer menat som allmänna råd till läsare på BH forum så att kanske någon av dem slipper vara efterklok :)
Det var alltså absolut inte min avsikt att mästra TS, ber om ursäkt om det uppfattades så.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Inlägget var mer menat som allmänna råd till läsare på BH forum så att kanske någon av dem slipper vara efterklok :)
Det var alltså absolut inte min avsikt att mästra TS, ber om ursäkt om det uppfattades så.
Bra tips med elelement som backup och värmepump dygnet runt. Plus att ha en LLVP som klarar att ge underhållsvärme.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Bra tips med elelement som backup och värmepump dygnet runt. Plus att ha en LLVP som klarar att ge underhållsvärme.
...och se till att alla värmekällor inte ligger under samma jordfelsbrytare (alternativt ha nåt larm ifall strömmen försvinner)...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En krissak som ni kan göra från distans är att be en rörmokare eller Eksjö Energi att åka ut och stänga av ingående vatten vid tomtgränsen (eller var den nu ligger). Det kan finnas en avstängning för ert ingående vatten som t ex kommunen använder sig av när de ska byta vatttenmätare. Detta förutsatt att du har kommunalt vatten förstås.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Om man ska lämna ett hus under vintern med en LLVP som värmekälla MÅSTE man ha ett backupsystem, hur enkelt det än är som typ flera elvärmeelement inställd på lägre värme än vad LLVP:n ger. En LLVP kan frysa igen eller sluta fungera av flera anledningar om oturen är framme. Alternativt någon slags fjärrövervakning på LLVP och inomhustemperatur så att man kan verifiera att allt är ok i huset. Finns flera lösningar som går på wifi/internet.

Dessutom ifrågasätter jag starkt att ni inte körde LLVP konstant hela dygnet. Att köra den i perioder är ytterligare en riskkälla för avbrott, och dessutom sparar det i princip ingen ström.


Inte bra, men hade ni inte regelbunden kontakt med denna för att verifiera att kontrollen utfördes och att huset var OK?
Det var pappa som valde att lämna huset med en LLVP innan han åkte. Han gick bort 3 veckor efter att han åkte. Det var han som ställde in den på det tidsintervallet, även om jag tycker att det är dumt eftersom besparingen uteblir när den måste värma upp hela huset hela tiden. Allting hade fungerat fram tills dess (är inte första gången han lämnar huset under vintern), så vi hade inte anledning att tro att det skulle bli problem.
Dessutom är vi några syskon som finns kvar, alla kan inte hjälpa till eller göra något och vi som ändå kan göra det resonerar lite olika kring hur akut och viktigt saker är, där jag är den som lätt målar upp olika scenarier och den andra som kan hjälpa till lätt bara rycker på axlarna. Det är även jag som har hand om att kolla alla papper och fixa mycket med dem, jag kan inte ta på mig allt, även om det stundtals känns som att jag är den enda som bryr mig.
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
The_Sweet_Spot The_Sweet_Spot skrev:
En krissak som ni kan göra från distans är att be en rörmokare eller Eksjö Energi att åka ut och stänga av ingående vatten vid tomtgränsen (eller var den nu ligger). Det kan finnas en avstängning för ert ingående vatten som t ex kommunen använder sig av när de ska byta vatttenmätare. Detta förutsatt att du har kommunalt vatten förstås.
Jag ringde dem imorse och tydligen är det en annan fastighet som är inkopplad på den ledningen, så deras vatten kommer också stängas av isf...
 
P Patrik Hazard skrev:
Alltid lätt att vara efterklok, men alla kanske inte tänker på sådant. Ts kanske bor i lägenhet där allt bara fungerar?
Sen kan det ju vara så att det heller inte är det första man tänker på när ens pappa just gått bort.
Ja, jag bor i lägenhet, men är uppvuxen i vedeldad hus i Norrbotten så jag har ändå hyfsad koll på att ett hus behöver värmas upp för att inte frysa. Men som sagt, det fanns andra mer akuta saker att ta hand om efter pappa gick bort, han var inte i Sverige när han dog, utan i Sydamerika.
 
S skogaliten skrev:
Lite märklig tråd det här?

Så omöjligt kan det väl inte vara att få en någon att åka dit och titta. Den där grannen som skulle se till huset - har hen nycklar?

Om inte annat så kan man kontakta försäkringsbolage där huset är försäkratt, be dem att om hjälp att hitta t.ex. en rörmokare, som mot betalning hämtar nycklarna, går in och kollar.

Varför kan inte någon av dödsbodelägarna åka till huset? Finns det något slags groll här?

Tråden känns som väldigt mycket "snillen spekulerar" utan att det finns grundläggande fakta, förutom en misstanke om att det kanske har frusit för att elåtgången enligt beräknat varit liten.
Det man behöver veta har jag redan skrivit, alla andra omständigheter är inte relevanta.
Hen som skulle kolla till huset vill inte ens gå in där. Och jo, det finns dödsbodelägare som kan åka till huset, men de ser inte att detta skulle vara så akut eftersom 'man ändå inte kan göra nåt åt det'. Och jag har inte möjlighet att bara släppa allt och åka dit, äger inte ens en bil.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
Finns omständigheter som gör att jag inte kan åka dit och mina syskon tycker inte att det är så akut, för 'det går ändå inte göra nåt'. Men jag har ringt Eksjö Energi och de kommer be en tekniker åka ut för att kolla läget eftersom det även ligger i deras intresse att det inte står och rinner en massa vatten.
Deras intresse? De får ju betalt för vattnet oavsett hur det ”förbrukas”
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Deras intresse? De får ju betalt för vattnet oavsett hur det ”förbrukas”
De tänker nog att det kommer gå på dödsboet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.