Har av någon anledning aldrig slagit till på ett multiverktyg att ha i arbetsbyxorna, tills nu har jag haft en Morakniv samt en Knipex 125mm polygrip som "alltialloverktyg" på mig. Tanken har funnits på ett multiverkyg men så kollar man lite närmare och blir helt matt av antalet att välja mellan även om man bara håller sig till Leatherman...

Men idag så vart det en HD variant = Leatherman Surge (har stora händer)

https://www.leathermanshop.se/multitools/heavy-duty/multiverkty-surge-mtaske

Fällbart multiverktyg med tång, knivblad, såg, filar och skruvmejslar. Rostfritt stål. Praktiskt för olika uppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Leatherman Surge multiverktyg, 21 verktyg, 25 års garanti, funktioner numrerade, specifikationer listade, grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]
Det första man blir blind på...
Väl dolt. 😇
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
I dag kom äntligen slangen. En fem meter lång och väldigt följsam slang som nu fått elsladd och dammsugare permanent monterade. Det och att alla handmaskiner nu är försedda med både festoolplugg och adapter för slangkopplingen, borde göra det nästan omöjligt för mig att sabba lungorna genom att fuska med dammsugningen och ”jag ska ju bara”. Fast jag har hittat kryphål i säkra lösningar förut, så jag kan inte lova något.
Slipmaskin kopplad till dammsugare i ett verkstadsutrymme, blå slangar, betonggolv, arbetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Inte alldeles för ofta man faller för grupptrycket i tipstråden men när priset är riktigt bra och man har nära till butiken blir man fattigare. Vattenpass, insexnycklar, spärrnycklar och 5 st bacho torxmejslar för 1300kr totalt. [bild][bild][bild]
Gav du 1000 kr för passet då
 
Föll för trycket i tipstråden när jag var på Bauhaus. Fick match på samma pris men inte 15% under då de var osäkra om det var samma, jem& fix hade annan bild på sitt och texten 0.5 tolerans istället för 0.3 som stod på detta, ni som köpt "originalet"är det samma version eller en äldre revision?
Bilderna skiljer sig lite åt, men är ju inte ovanligt bilderna på hemsidan inte stämmer.
 
  • Ett vattenpass mot en vägg, skyddsglasögon och en flaska lim på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fluxor och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
På Hultafors sida nämns inte mästarstege vad jag kan se, både 180 och 75 heter däremot MST. 😉
Chansar lite med dig och hör om jag borde välja ett MST 75 eller HV 60? Ska sätta upp lite hyllor och tänkte det var lika bra att ha ett pass som fungerar till det mesta småfix, har beställt ett MST 75 ( 999kr på Clas Ohlson ) men efter att läst lite så kanske det är för ”känsligt” så funderar på retur och beställa HV 60, några tips? Tack
 
S Stilje60 skrev:
Chansar lite med dig och hör om jag borde välja ett MST 75 eller HV 60? Ska sätta upp lite hyllor och tänkte det var lika bra att ha ett pass som fungerar till det mesta småfix, har beställt ett MST 75 ( 999kr på Clas Ohlson ) men efter att läst lite så kanske det är för ”känsligt” så funderar på retur och beställa HV 60, några tips? Tack
Alltså det är väl du själv som sätter gränsen, bubblan behöver ju inte vara exakt i mitten 🙂
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Föll för trycket i tipstråden när jag var på Bauhaus. Fick match på samma pris men inte 15% under då de var osäkra om det var samma, jem& fix hade annan bild på sitt och texten 0.5 tolerans istället för 0.3 som stod på detta, ni som köpt "originalet"är det samma version eller en äldre revision?
Bilderna skiljer sig lite åt, men är ju inte ovanligt bilderna på hemsidan inte stämmer.
Det står +-0,3mm på Jem&Fix passet jag köpte iaf.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
I dag kom äntligen slangen. En fem meter lång och väldigt följsam slang som nu fått elsladd och dammsugare permanent monterade. Det och att alla handmaskiner nu är försedda med både festoolplugg och adapter för slangkopplingen, borde göra det nästan omöjligt för mig att sabba lungorna genom att fuska med dammsugningen och ”jag ska ju bara”. Fast jag har hittat kryphål i säkra lösningar förut, så jag kan inte lova något.
[bild]
Har du en länk till slangen?
 
T Trafikverket1 skrev:
Har du en länk till slangen?
Det behövs ingen länk. Jag bara tryckte fast den i dammsugaren.
 
  • Haha
  • Gilla
frollic123 och 7 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det står +-0,3mm på Jem&Fix passet jag köpte iaf.
På hultas hemsida finns bara en variant och där står det TOLERANS +-0,3 och känslighet 1mm/m

På mitt äldre (10-15år?) gamla MST 180 står det "mätnoggrannhet" +-0,5 och känslighet 1mm/m

Är tolerans och mätnoggrannhet samma sak? Det senare kanske inkluderar något avläsningsfel också.....

EDIT: på mitt MST 75 (som bara är några år gammalt) står det tolerans 0,3. Jag föreslår att man ändrat nomenklaturen för att siffrorna ska se bättre ut.

https://www.hultafors.se/articles/what-is-a-spirit-level-s-tolerance Håller ni alltid passet "rätt" när ni mäter på undersidan av något? Det gör nog inte jag....


Saxat från internet. Kan inte detta område vidare bra får jag säga:

Noggrannheten avgör hur nära din mätning är det faktiska signalvärdet. Precision är i vilken grad dina mätningar varierar från den ena till den andra. Tolerans är den förutbestämda, acceptabla nivån av denna variation i precision.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
K
J JFrisk skrev:
Föll för trycket i tipstråden när jag var på Bauhaus. Fick match på samma pris men inte 15% under då de var osäkra om det var samma, jem& fix hade annan bild på sitt och texten 0.5 tolerans istället för 0.3 som stod på detta, ni som köpt "originalet"är det samma version eller en äldre revision?
Bilderna skiljer sig lite åt, men är ju inte ovanligt bilderna på hemsidan inte stämmer.
Prismatch på Bauhaus är 12% under, inte 15...

Och på både jem&fix och Bauhaus hemsida står det Tolerans ±0,5 mm/m.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Ok, jag ska vara allvarlig. Här köpte jag den.
[länk]
Är skillnaden mot den här varianten bara att den dyrare är av bättre kvalitet? Och att den finns i lager, vilket är bra.

https://swedendro-tools.se/se/produkter/dammsuga/quick-click-dammsugarslang-med-tillbehor/quick-click-sugslang-6m-3236-ø-5-st-maskinadaptrar

Edit:
Är det någon som kan bekräfta om den där slangen passar på en Nilfisk Multi II? Kan såklart mäta anslutningen när jag kommer hem, men då riskerar jag att inse att jag egentligen inte "behöver" en ny slang och så kan vi inte ha det.
 
Redigerat:
K kniv skrev:
Prismatch på Bauhaus är 12% under, inte 15...

Och på både jem&fix och Bauhaus hemsida står det Tolerans ±0,5 mm/m.
Så är det ja, tänkte fel, jag fick i alla fall 0%, men ville inte argumentera mer då de kanske skulle hitta någon parameter att avslå helt på då.
Jag kollade bara vad som stod på passet mot vad som stod på jem&fix, men då hade ju båda samma info på hemsidorna. Antar det var gamla varianten som hade den toleransen, liksom bilden på jem&fix. Tänkte att det kanske var ett gammalt restlager av gamla varianten de sålde ut på jem&fix men så verkar det ju inte vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.