Polisen kommer nog inte att kunna agera om inte föraren går att identifiera med 100% säkerhet på filmen. Samma sak som med fartkameror. Bussbolaget är däremot väldigt intresserade av filmen. Vis av erfarenhet från bussbranschen så vet jag att kundklagomål tas på största allvar. Bolaget kan med säkerhet veta vem som körde bussen och vidta åtgärder. I Stockholmsområdet (Nobina) så är till exempel mobilanvändning vid körning fog för uppsägning vid upprepade företeelser.
 
Elpatrone Elpatrone skrev:
Ja. Det är klart att du ska försöka polisanmäla händelsen. Samt dessutom maila och ringa chefen på bussbolaget. Det finns tyvärr alltför många idiotiska livsfarliga yrkeschaufförer.

Själv var jag med om en mycket bisarr händelse. Jag kom åkande ut på en utfart till E6. Allt var lugnt och bra.
Plötsligt dök det upp en lastbil bakifrån i hög fart som försökte preja av mig från vägen ner i diket. Det var en medveten prejning. För han höll på så i ett par minuter. Som en dålig amerikansk film. Jag blev livrädd och chockad.
Tog mig genast hem igen.

Anmälde händelsen till polisen. Var i alla fall skönt att prata av sig. Och om galningen gjorde så igen. Eller har utsatt någon annan för det här. Så är det ändå bra att det är anmält. Jag fick inte regnumret. Men jag såg vilket företag det stod på lastbilen. Ett stort känt logistikföretag.
Så jag ringde även dit och berättade om händelsen. Tyvärr har de massa olika förare. Men samma där att de bör vara medvetna om att de har en galen förare hos sig.
Chefen där som jag talade med var tacksam ändå för att jag ringde dit och skulle dokumentera händelsen med och se vad han kunde göra. För som han sa en sådan chaufför vill han inte ha som anställd.
Varför inte köra ut i tillräcklig hastighet för att inte bromsa upp trafiken som redan är på vägen?
Du skulle ju kunna agera som man skall i trafiken, istället för att ligga och söndagsköra så hjälper du till att få trafiken att flyta.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Skulle du inte kunna ställa dig en dag med din dashcam och filma på valfri väg och sedan med hjälp av kända punkter räkna ut hastigheten för samtliga bilar och polisanmäla dom som kört för fort? Det skulle ju hjälpa polisen jättemycket med uppklarning av dessa oerhört grova brott. du presenterar alla fakta och bifogar bildbevis, uppklarningsprocenten skulle skjuta i höjden och alla blir nöjda och glada.
Eller så lämnar du polisens jobb till polisen, det är en okonventionell ide` men det kan vara värt att prova
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Jo men va fan, hade det varit jag som inte vet att det där brukar hända då hade det säkert blivit en krock.
En polis som ringer upp chauffören och talar om att det finns videobevis på en rödljus körning som höll på att orsaka en krock får nog de flesta att tänka till och åtminstone hålla sig i skinnet någon vecka.
Skulle polisen ägna sig åt sådant så hade hela poliskåren haft fullt upp med det. Känns som att de prioriterar rätt…

Du har ju inte direkt rett ut vem som körde tex, så det återstår ju utredningsarbete dessutom. Sånt tar resurser
 
M
Stör inte polisen de har fullt upp med att äta munkar och jaga pensionärer som skriver på boomerbook att de inte gillar musselmaner.
 
D din granne skrev:
Anmäler du så åker du dit på att du filmar och sprider filmer från din dashcam.
Dashcam har varit lagliga i ganska många år i Sverige nu, jag har haft i mer än 10 år då var de visserligen inte lagliga första åren.
 
Elpatrone Elpatrone skrev:
Ja. Det är klart att du ska försöka polisanmäla händelsen. Samt dessutom maila och ringa chefen på bussbolaget. Det finns tyvärr alltför många idiotiska livsfarliga yrkeschaufförer.

Själv var jag med om en mycket bisarr händelse. Jag kom åkande ut på en utfart till E6. Allt var lugnt och bra.
Plötsligt dök det upp en lastbil bakifrån i hög fart som försökte preja av mig från vägen ner i diket. Det var en medveten prejning. För han höll på så i ett par minuter. Som en dålig amerikansk film. Jag blev livrädd och chockad.
Tog mig genast hem igen.

Anmälde händelsen till polisen. Var i alla fall skönt att prata av sig. Och om galningen gjorde så igen. Eller har utsatt någon annan för det här. Så är det ändå bra att det är anmält. Jag fick inte regnumret. Men jag såg vilket företag det stod på lastbilen. Ett stort känt logistikföretag.
Så jag ringde även dit och berättade om händelsen. Tyvärr har de massa olika förare. Men samma där att de bör vara medvetna om att de har en galen förare hos sig.
Chefen där som jag talade med var tacksam ändå för att jag ringde dit och skulle dokumentera händelsen med och se vad han kunde göra. För som han sa en sådan chaufför vill han inte ha som anställd.
Du kanske inte vet att du måste anpassa din hastighet till hastigheten på vägen innan du lämnar en påfart?
Det verkar inte som att du har gjort så i detta fallet, jag kör mycket på E6:an i Skåne och det du gjorde är tyvärr mycket vanligt här.
 
Det gäller omvänt också.
 
Jag kan lite om bussbranschen. Polisanmäla, ja, det är rimligt att göra. Men inte Västtrafik (som inte äger en endaste buss) utan trafikoperatören som kör, t ex Nobina eller Keolis eller vad de nu heter där du bor. Alltså det företag som står som brukare (ägare) av fordonen. Det finns en sak som får alla bussbolag att bli nervösa och det är tillsyn från Transportstyrelsen. Har ett företag flera trafikbrottsanmälningar och det kommer till Transportstyrelsens kännedom kan myndigheten besluta om att företa en tillsyn. En tillsyn går i princip ut på att myndigheten ber att företaget förklarar varför så många trafikbrott anmälts och om myndigheten anser att bolaget inte lyckats presentera godtagbara skäl kan de besluta om att göra ett besök. Ett besök innebär då att man granskar arbetstidsredovisningar som övertid och mertid, sammanlagd arbetstid, kontrollbesiktningar av fordon och dess utfall, försäkringar, lämplighetsbesiktningar, förarkompetenser, körkortsbehörigheter, internutbildningar av förare o s v. Det är ju en tillsyn som tar tid och kräver mycket av företaget och just den sortens tillsyn brukar inte vara så önskad. Blir det anmärkningar fortsätter tillsynen genom uppföljningar något eller några år efteråt med förväntan om bättring och vill det sig riktigt illa kan trafikansvarigs körkort vara i fara, d v s om företaget inte kan visa på några framsteg. Generellt kan man säga att en enskild bussförare väger lätt jämfört med alla problem ett företag får vid tillsyn, så är föraren inte tillsvidareanställd kan man enkelt säga att den aktuelle föraren inte kommer att ratta så många fler bussar. Trafikansvarig är den person som företräder bolaget mot myndigheterna. Så slutsatsen blir alltså att om det finns en massa polisanmälningar så är det dåligt för företaget och jag är rätt säker på att det finns incitament att motverka detta om det blir känt hos företagets företrädare (VD, trafikansvarig). Och, som vanligt i dessa sammanhang, har man inte anmält så har det inte hänt.
 
  • Gilla
Fotografen och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Skicka det till bussbolaget och fråga om deras busschaufförer har körkort?
Skriv en insändare i tidningen.

Det har nog större effekt än en polisanmälan.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Dashcam ses inte som nått bevis av polisen i Sverige.
Inte heller ditt villalarms kamera.

Det ses bara med irritation för att de då förväntas utreda brott de vill lägga ner med vändande post.

Polisen är inte till för allmänheten i Sverige längre.

Här kommer de inte ens ut om bänderna har inbrott och blir av med GPSer för en halv miljon. Och de har gått ut i media att de tycker att allmänheten stör som ringer dem vid trafikolyckor.
Det är fri bevisprövning, allting går att använda som bevis, även om det är olaglig införskaffat.

Att det sen är svårare beroende på vilket underlag som finns att utreda och läggs ner betyder ju inte att det inte funkar ibland.

Enda sättet att vara 100% säker på att inget händer är att inte göra något.
 
D din granne skrev:
Anmäler du så åker du dit på att du filmar och sprider filmer från din dashcam.
Det bör omfattas av privatundantaget. Och är inget skyddsobjekt eller integritetskränkande filmning.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag förlorade 1,5 timmars ersättning för grävmaskin och gubbe för att göra anmälan
wildeside wildeside skrev:
4. Inse att stat och kommun inte är till för att hjälpa dej som privat person.
Petitess, men tekniskt sett var du ingen privatperson som sökte hjälp heller.
 
H Hay Sway skrev:
Det gör han inte alls det. I kommersiellt syfte ja. Men om du syftar på GDPR så får han ta bilder eller video från allmän plats (han befinner sig utanför bussen) och fotografera/filma mot bussen även om man kan identifiera personerna på bussen. Så länge inte TS tar bilder som är direkt kränkande eller kommersiella så förstår jag inte varför han skulle ”åka dit”.
Jag vill förtydliga det du skriver, GDPR gäller alltid även dig som privatperson, däremot finns det ett undantag om det är för direkt privat syfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.