Är det fruset så hade nog jag också provat att plocka bort elementen, kanske proppat ändarna med kulventiler där man kan koppla på vattenslangar för tömning.
Dom kanske kan ställas i ett utrymme med golvbrunn för upptining.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hur kan man ö h t lämna ett hus 1.5 månader utan tillsyn vintertid utan att vinterställa det?
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur kan man ö h t lämna ett hus 1.5 månader utan tillsyn vintertid utan att vinterställa det?
Nu var det ju någon som skulle se till det men inte gjort så
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
7ender
H Hybro skrev:
Hur kan man ö h t lämna ett hus 1.5 månader utan tillsyn vintertid utan att vinterställa det?
Första inlägget:
”Grannen som ombads kolla till huset, hade inte gjort det och meddelade heller inte att hen inte gjort det.”
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Aaaah missade detta.

Ingen att lita på m a o.
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
A Annika Markusbacka skrev:
(Element. Inte tömt på vatten.
Vet du om radiatorsystemet innehåller vatten eller vatten och glykol?
Vet du om vattnet (alltså till kranar, toalett, dusch etc) var avstängt eller om ni också tömt det på vatten?

Om det är glykol i elementen och tappvattnet (inklusive eventuell varmvattenberedare) ät tömt på ett korrekt sätt har ni inte något problem alls (även om det varit väldigt kallt länge😊 (Vi har medvetet gjort så när vi kallställt gammalt norrländskt timmerhus en vinter)

Om det är glykol i elementen och vatten i tappvattenrören finns risk för att vattnet frusit, men elementen kommer troligt att fungera utan problem.
Är det vatten i båda ärrisken för provlem betydligt större, jag hade kontaktat innan jag startade projekt uppvärmning om något av de två sista alternativen stämmer med er situation.
 
Är nog väldigt ovanligt att det är glykol i element, möjligen i golvvärme i platta på mark
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är frågan till dig, har du varit med i hus som bottenfrusit. Och att komma med något som att det är svårt att se vilka som skulle läcka. Att det är något som inte kan läcka efter att ev is har påverkat det, kan ingen svara på. Kan bara ses när dom har tinats upp och då är det försent.
Fast mängden vatten i en radiatorkrets är ju ganska begränsad. Självklart ska huset värmas upp under kontrollerade former under uppsikt men en helg med lite handdukar så bör man löst det. Men lämna inte inkommande vatten på utan en rörmokare får gå igenom anläggningen när man är klar.

Visst kan man baxa ut radiatorerna men det är ju inte säkert att dom pajat,
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Min far m fl som har / hade expansionskärlet för elementvattnet uppe på kallvinden körde alltid i glykolvatten. Annars frös kärlet sönder.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fast mängden vatten i en radiatorkrets är ju ganska begränsad
Och består av en svart/skitigt vatten, som när det hamnar på golvet är det i princip omöjligt att få bort. Sen det med begränsad mängd, är säkert några liter i det och det är mycket vatten.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är frågan till dig, har du varit med i hus som bottenfrusit. Och att komma med något som att det är svårt att se vilka som skulle läcka. Att det är något som inte kan läcka efter att ev is har påverkat det, kan ingen svara på. Kan bara ses när dom har tinats upp och då är det försent.
Men det kommer ju tina även om ingenting görs? Det är väl bättre man är där och tinar själv?
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är nog väldigt ovanligt att det är glykol i element, möjligen i golvvärme i platta på mark
Jag tror att du har helt rätt om man tittar på alla hus i Sverige. Men eftersom huset är från Sekelskiftet så ökar oddsen för att vattenburen radiatorvärme installerades runt 50-talet ( +/- kanske 15 år) och då är det mer sannolikt att det finns glykol i systemet, av den anledning som Hybro beskrivt.

I de hus jag har erfarenhet av (två som jag äger/ägt och några erfarenheter från grannar, vänner etc) har det funnits glykol i systemet sedan gammalt, och de har man behållit när det öppna expansionskärlet flyttats från kallvinden. Det gäller då timmerhus från sekelskiftet, inte alla typer av hus.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Jag tror att du har helt rätt om man tittar på alla hus i Sverige. Men eftersom huset är från Sekelskiftet så ökar oddsen för att vattenburen radiatorvärme installerades runt 50-talet ( +/- kanske 15 år) och då är det mer sannolikt att det finns glykol i systemet, av den anledning som Hybro beskrivt.

I de hus jag har erfarenhet av (två som jag äger/ägt och några erfarenheter från grannar, vänner etc) har det funnits glykol i systemet sedan gammalt, och de har man behållit när det öppna expansionskärlet flyttats från kallvinden. Det gäller då timmerhus från sekelskiftet, inte alla typer av hus.
Ok ja det kanske inte är helt ovanligt, har inte hört talas om det men som du säger med kärl på vinden så är det nog bra
 
  • Gilla
Torpfröken
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men det kommer ju tina även om ingenting görs? Det är väl bättre man är där och tinar själv?
Och när det tinar så kommer kanske vattnet på ställen som frusit sönder, inget bra. Om ett element tinar och börjar läcka, hur ska du då kunna lyfta ut det med rinnande vatten över golvet. Bättre då att bära ut isen och töa på annan plats.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och består av en svart/skitigt vatten, som när det hamnar på golvet är det i princip omöjligt att få bort. Sen det med begränsad mängd, är säkert några liter i det och det är mycket vatten.
Beroende på vart det är i landet så kan det ju redan ha tinat…

Mycket styrs ju om man vill med enkla medel hantera det själv. Det är ju inte nödvändigtvis så att det har frusit sönder. Framförallt inte i södra Sverige

Har man inte själv kompetensen demontera ett radiotorsysten så skulle jag säga att det är en billigare och lättare lösning att låta det sitta, skydda alla golv med gamla handdukar/mattor. Och hålla koll om det börjar läcka för att sen provköra någon dag och läcksöka.

Har man kompetens att själv demontera systemet så är det klart att det kan vara en vettig idé att demontera men det är mycket jobb.

Vill man gå via försäkringsbolaget så får man ju i första hand kontakta dom och låta dom avgöra åtgärd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.