H Harald Blåtumme skrev:
Ja, man får nog kalla det för det trots allt.. finns en del skäl bakom som inte är alltför långsökta men sammantaget får man se det som så. Jag ägnade några timmar att studera relevanta motioner, utredningar, betänkanden. Rätt intressant detta att allt finns att läsa om man är intresserad att veta vad som sagts, motiven, debatterna, de olika partiernas ställningstaganden, enskilda politikers anföranden. Allt finns "in the open". Se tex detta, beslut som svar på bla en motion om att avskaffa skattereduktionen för mikroproduktion solel: [länk]

En intressant aspekt om man dyker vidare i alla dessa vindlingar är "rättviseaspekten", att fördela dessa subventioner - som det är i praktiken - rättvist så att man inte gynnar vissa socioekonomiskt redan bemedlade grupper över de som inte kan dra nytta av detta. Elbilsbonusar och laddstolpsbidrag var/är praktexempel på där det slog snett ordentligt (obs: min personliga reflektion, inte sett detta kommenteras i rapporterna).

Även detta att man inte betalar elskatt, nätavgifter, moms på det man producerar vid egenkonsumtion (till skillnad mot fallet där man återköper inmatad produktion där full skatt, moms, elnätsavgifter betalas)) kan ses som någon slags subventioner, och tas upp i Riksrevisionens rapport om detta med solel. De är ganska bistra med det här, saknas konsekvensanalyser på hur dessa olika kompensationer faller ut på kort och lång sikt från samhällsekonomiskt perspektiv och märk väl detta var från 2017. Kolla här: [länk]

Det man säger (eller sade då) är att det produceras för dåligt beslutsunderlag för regering och riksdag att fatta beslut på. Konstateras i rapporten att solel är ett av de dyrare energislagen vi kan pyssla med här i Sverige, finns en del ljuspunkter men detta kraftslag skulle inte klara sig utan subventioner, kompensationer etc. Frågan är om det har producerats säkrare beslutsunderlag därefter.
Om man bortset från att jag tycker man ska sluta subventionera solceller i allmänhet och subventioner vid försäljning i synnerhet.
Subventioner kan alla klaga bäst de vill.
Folk som inte har råd har säkerligen Oftast flest klagomål på subventioner. Att jag tycker det är dags att inte subventionera solceller är att jag tycker att om något är så bra som alla säger då behöver vi inte subventionera. Men jag tycker faktiskt att subventioneringen som sker när jag säljer min el bör läggas ner helt.
 
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Javisst, du har rätt.
Låt oss nörda in oss i detaljer eftersom jag inte har något vettigt att göra 🤓

Räknat på mina siffror, Eon Syd prislista 2024:

överföring 28,9 öre inkl moms
energiskatt 53,5 öre inkl moms
el 1,25 öre inkl moms
= 83,65 öre/kwh
* 6,4kWh = 5 kronor 36 öre.

Om vi antar att investeringskostnaden på en 10 kWh anläggning är lågt räknat 10 000/kWh = 100 000 kronor.
=274 kronor/dag/år

Priset på solceller är 10 000–15 500 kronor per kW inkl. avdrag.
En genomsnittlig anläggning på 10,4 kW kostar ca 130 000 kr inkl. avdrag.

[länk]

Investeringskostnaden/dag:
avskrivning 10 år = 27,4 kronor/dag
avskrivning 15 år = 18,26 kronor/dag
avskrivning 20 år = 13,7 kronor/dag

Så förlusten på att använda 6,4 kWh solpanelsel gentemot att inte ha paneler alls blev igår:
27,4 - 5,36 = 22,04 kronor
18,26 - 5,36 =12,9 kronor
13,7 - 5,36 = 8,34 kronor

Om elen hade kostat 1 krona/kWh ex moms igår (totalkostnaden för 6,4 kWh = 13,27 kronor) hade man fortfarande tjänat på att köpa elen fram till ~14 års avskrivning.

Idag förlorar man också pengar så läge solcellsproduktionen är så låg som den är (mulet och mörkt) och elpriset under kronan.

Till förlusten skall läggas alternativräntan som dom 100K kronorna skulle kunnat generera på räntekonto eller börsen i stället för att bindas i solpaneler.

Om jag räknat fel någonstans blir det ju andra förutsättningar, matte är inte min grej egentligen 😇
Du glömde värdeökningen på huset. Konstigt nog har den faktiskt varit större än investeringen. Som många andra renoveringar/investeringar i hus.
Värdeökningen är den största osäkerhetsfaktorn gällande investeringen. Får du mer tillbaka än du investerat ser kalkylen riktigt bra ut. Dock vet du inte det förrän huset är sålt. Lite som börsen...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Du glömde värdeökningen på huset. Konstigt nog har den faktiskt varit större än investeringen. Som många andra renoveringar/investeringar i hus.
Värdeökningen är den största osäkerhetsfaktorn gällande investeringen. Får du mer tillbaka än du investerat ser kalkylen riktigt bra ut. Dock vet du inte det förrän huset är sålt. Lite som börsen...
Jag räknar sällan med fiktiva värden som dessutom varierar över tid.
Springer taket läck under panelerna blir det en värdeminskning istället😉
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Finns ju massvis med subventioner, skattereduktioner etc man kan ha synpunkter på. För att installera ett privat ladduttag till den tidigare ganska fett subventionerade elbilen, tanka på ett 20 kWh batteripaket till 50% subvention, på den tidigare 20% subventionerade solcellsinstallationen. Subventioner till andra kraftslag som kommit och gått, ett tag skulle vi subventionera havsvindkraft med fasta elinstallationer men nu verkar det inte vara så. Vet ej hur det gått med det eller om det alls är aktuellt längre, blev kanske för dyrt alltihop?

Som privatperson får jag nog nöja mig med att sitta här med mössan i hand och för en gångs skull sitta på "the receiving end" på någon enstaka komponent i detta kaos av subventioner som jag och vi alla betalar för via skattsedeln. En vacker dag kanske jag skaffar en elbil, med eller utan subventioner från staten, med eller utan subventioner till att skaffa ett lämpligt ladduttag hemma.

För den som orkar läsa Riksrevisionens utredning om (bristfällig) konsekvensanalys vad gäller solel så är det en upplysande och mycket välskriven rapport, motsvarande rapporter kan skrivas om många delar av subventionslandskapet vi lever i.

https://www.riksrevisionen.se/rapporter/granskningsrapporter/2017/det-samlade-stodet-till-solel.html
 
D Dilato skrev:
Jag räknar sällan med fiktiva värden som dessutom varierar över tid.
Springer taket läck under panelerna blir det en värdeminskning istället😉
Precis. Därför vet man inte förrän det är sålt. Fram tills dess får man räkna på snittet. Ändå viktig i en seriös kalkyl.
Om jag har 0kr i värdeökning efter 30 år. Kommer elen solcellerna producerat ha kostat 50 öre/kwh. Så billig el har jag hittills inte lyckats köpa från vattenfall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Så klart OT.

Men skriver lite ändå.

2002 investerade vi i en stor täljstensugn med skorsten. Gick färdigt på under 100 000.
Inget underhåll eller reparationer (förutom en sprucken ruta).
Klarar säkert mer än 30 år till.
En värdeökning år för år.

Stängde av all direktel.

Värmer hela kåken.
Kyler även sommartid.
Och är en betydande mysfaktor.

Köper björk, hemkört per lastbil.
Utegym varje vår. Sågning, klyvning och inhystning under tak.

Eldar som polaren sa med
Vedpatroner.
Två gånger om dagen i smällkalla vintern. Runt nollan en gång om dagen. Inte alls varma årstiden, utom för matlagning och rent mys.

FTX fixar värmeåtervinning och perfekt luftomsättning.

En livsstil vi har... Vedeldare.
Dessutom helt oberoende av el, för att säkerställa värme.

Sambon är uppe och tänder lagomt till frukosten. Fiiiint när lådorna spelar.

BT.
[bild]
Helt makalöst tjusig kamin du visar, du har flashat den litet då och då och nu med en fin hund ovanpå allt!

Kan lätt fatta att denna redan från projekteringen (kaminen... ;-)) var noga utvald, placeringen mitt i kåken osv.

Vi har ett par kakelugnar i våra hus (1 per hus), det jag undrar litet över är hur din vackra gedigna kamin är konstruerad. Är det med kanaler som i en kakelugn, eller är det som i de flesta varianter av täljstenskaminer jag sett att man har ett hölje av värmelagrande täljsten? Kanske ämne för en annan tråd men genuint intresserad av denna otroligt tjusiga kamin och vad något liknande kanske kan göra för oss.

Tack för väldigt inspirerande bilder och visioner om, som du säger, en livsstil faktiskt. Vedvärme är en livsstil och vi har redan en del komponenter i detta... typ alla :)
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Klart att det är en viss betalning för det man kör ut på nätet. Nu något jag inte funderat på ( har inga solceller ) vad änder på högsommaren. Full fart på all hustak, men finns det avsättning då för överskottet, har fått en blänkare om att kan vara trögt då linjerna är liksom fulla av energi, så det finns inte plats för mer. Vad göra då, med en med solcell ? när VVB står på 100 C.
Oj ge råd utan att ha en aning är inte helt ok VV beredaren har ett termostat som reglerar tempen och när den inställda är uppnådd så klipper den förbrukningen. Och då säljer man mer ström. Ett alternativ är då att ha ett batteripack så man kan lagra överskottet eller vara med att ballansera överskottet i nätet.

MEN till frågan En solcellsanlöggning är bara ett sätt att om möjligt producera sin egen el energi och har inte med ditt värmesystem att göra. Fungerar din pump som förväntat eller är den slut? och är den det så byt!
Sen så kan du naturligtvis skaffa solceller det är skitbra (Jag har en egen anläggning och är toknöjd).
Hur ser ditt tak ut? Är det tegel så är det lite dyrare att rigga en anläggning syd och västläge på taket är bäst

Kan ta mina data syd sydvätläge på taket 45% vinkel Röd lertegel intallerad effekt ca 10800Kw Köpte innan ca 18000kwh/År
Nu ca 11800 plus att jag säljer ca 8200kwh= ca 3600i ballans dvs OM jag hade kunnat ballansera upp den symentrin som föreligger så hade min köpta el varit 3600kwh men så kan man ju inte räkna .
Men med batteri så hade jag haft en möjlighet att göra väldigt mycket på årskostnaden ( men batt e dyra).
Well Solcellerna är en mycket bra investering speciellt om man som jag gjorde jobbet i egen regi. OCH NEJ Jag är inte en snickare bara en processoperatör som i mitt dagliga gör massor med tung el...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Finns ju massvis med subventioner, skattereduktioner etc man kan ha synpunkter på. För att installera ett privat ladduttag till den tidigare ganska fett subventionerade elbilen, tanka på ett 20 kWh batteripaket till 50% subvention, på den tidigare 20% subventionerade solcellsinstallationen. Subventioner till andra kraftslag som kommit och gått, ett tag skulle vi subventionera havsvindkraft med fasta elinstallationer men nu verkar det inte vara så. Vet ej hur det gått med det eller om det alls är aktuellt längre, blev kanske för dyrt alltihop?

Som privatperson får jag nog nöja mig med att sitta här med mössan i hand och för en gångs skull sitta på "the receiving end" på någon enstaka komponent i detta kaos av subventioner som jag och vi alla betalar för via skattsedeln. En vacker dag kanske jag skaffar en elbil, med eller utan subventioner från staten, med eller utan subventioner till att skaffa ett lämpligt ladduttag hemma.

För den som orkar läsa Riksrevisionens utredning om (bristfällig) konsekvensanalys vad gäller solel så är det en upplysande och mycket välskriven rapport, motsvarande rapporter kan skrivas om många delar av subventionslandskapet vi lever i.

[länk]
Jag insåg när jag läste mitt inlägg igen är det låter som jag är negativ till subventioner.
Det är jag inte. Det finns många fördelar med subventioner.
 
D Dilato skrev:
Det var duktigt, du måste ha haft en djävulsk förbrukning om du kunnat spara 10k kWh/år.
Min totala årsförbrukning med värmepump inkl hushållström för åren 2021-2023 ligger som mest 2500 kWh över din besparing!

2021 11273 kWh
2022 12446 kWh
2023 11101 kWh

Nu bor ju jag i södra Skåne men skillnaden i DUT är inte så himla stor, väl?
7-dygn DUT är 3 grader högre här än i Norrköping.
Min totala årsförbrukning låg kring 22tusen kWh per år innan jag bytte LVVP.
Nu ligger årsförbrukningen på 11-13tusen kWh (mer mot 13 för att jag har börjat värma pool på sommaren)
Den gamla var inte bra under 0an alls.
och vid -10C var den mer eller mindre en glorifierad elpatron 🤣

Det jag eg ville ha sagt, att om det lönar sig att byta LVVP i förtid beror lite på vad det är för LVVP och hur mycket av energibehovet den täcker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns pengarna så skall du göra båda.

Om inte så skall du söka lokal hjälp. Omöjligt att i detta forum få den helhetsbild som behövs för att råda dig.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Helt makalöst tjusig kamin du visar, du har flashat den litet då och då och nu med en fin hund ovanpå allt!

Kan lätt fatta att denna redan från projekteringen (kaminen... ;-)) var noga utvald, placeringen mitt i kåken osv.

Vi har ett par kakelugnar i våra hus (1 per hus), det jag undrar litet över är hur din vackra gedigna kamin är konstruerad. Är det med kanaler som i en kakelugn, eller är det som i de flesta varianter av täljstenskaminer jag sett att man har ett hölje av värmelagrande täljsten? Kanske ämne för en annan tråd men genuint intresserad av denna otroligt tjusiga kamin och vad något liknande kanske kan göra för oss.

Tack för väldigt inspirerande bilder och visioner om, som du säger, en livsstil faktiskt. Vedvärme är en livsstil och vi har redan en del komponenter i detta... typ alla :)
Blev väl typ kär i Tulikivin redan från början. Hela kalla årstiden go o varm. Är som ett levande väsen.
Därav bl a mängden bilder.

Folk har påpekat att den ska benämnas ugn, men från början är jag uppväxt men odet kamin. Detta även för större skapelser.

Från början.
Det gick åt mycket el för att med direktel hålla värmen i stugan när jag och min sambo flyttade samman år 2000. Vi hade båda två tonåringar. Varav en huserade i friggeboden. En timmes duschandet varje dag och spring genom i stort sett öppna dörren.
Pengarna flödade till elbolaget (en).

Kom i kontakt med några som sen tidigare hadde liknande tunga kaminer. Oeldade men goa o varma.

Sen barnsben var uppvärmningen vedspis i köket och en kakelugn i stora kombinerade vardags- och sovrummet. Alltid gott o varmt.
Min far skogsarbetaren fick björk hemkört med häst.

Skapar en ny tråd, för dessa inlägg lär bli långa.

Trådens rubrik:

Hur jag skaffade mig en Tulikivi eldstad.​


Sök:

Tulikivin täljsten
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Jag uppskattade ditt initiativ till räknesnurra, @Kvackatore !

Givet att man får anpassa litet efter egna förutsättningar. Vi lånade inga pengar till detta men en grej är ju att åtminstone räkna på räntan man skulle fått på ett hyfsat vettigt räntebärande konto.
Om inte annat bör du ha med inflationen, men sannolikt hade du haft större avkastning än inflationen redan i en indexfond om du investerat i det istället.

Men sannolikt räknar man sällan hem solceller, det är bättre att motivera det med ideologiska skäl tänker jag.

Jag valde andra investeringar än solceller, jag fick tillbaka pengarna på mindre än tre år. 😊
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Men då får du ju väldigt dåligt betalt för en stor del av produktionen, du tappar ju 60 öre i bidrag på allt över din konsumtion. Hur räknar du hem investeringen som krävdes för att nå dit?
Förklara gärna hur man kan tappa något man inte har...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Att byta LVVP är förmodligen det minst ekonomiska på kort sikt. Förbrukningen kommer säkert minska något. Men med en total elförbrukning idag på 18000kWh så måste den avra i hyffsat skick. Löser man både hushålls el och värmer 280m2 på det så kan ju inte pumpen avra totalt kass direkt.

Det är väl rimligt att hushålls el övrigt ligger på åtminstonde 5-8000kWh av dessa. Förmodligen i det högre spannet med tanke på husets storlek. Då är frågan hur mycket av 10000kWh är det rimligt att anta att en ny pump löser? Sänker den mer än 2-2500kWh så blir jag förvånad. Det skulle kanske innebära en besparing på 5000:-/år? Investering i ny VP, 100-150K blir ju svårt att räkna hem rent ekonomiskt tänker jag med ca 4% ränta. Så LVVP hade jag valt om jag ändå tror det är hög tid, att den börjar krångla, inte klarar värmebhov etc.. Den är gammal och kan rasa när som. Men kan ju även överleva 10 år till. I syd vinenr man inte lika mycket på en ny VP, då det när jag köpte min LVVP för 7-8 år den var framför allt cop vid lägre än -15 som utmärkte sig extra mycket. Det är inte många dagar.

Solceller borde ju vara enkelt att räkna på. Man har ju given förbrukning. Om man antar en 10KW anläggning och knapapr in 18000kWh på solcelskalkylen utan att veta mer, så blir uppskattade produktionen ca 9000kWh. Inveteringskostand för Solcell VS VP är gasnka lika. Så krasst ekonomiskt så borde solcell avra överlägset i TS fall.

Den enda osäkerhetsfaktorn, är ju att VP kan rasa nästa år, då står man med den kostnaden också. Om alterantivet hade varit att driva huset med LVVP ELLER Solcell, så hade jag sagt LVVP . Att kompensera hela behovet räknat Värmepump utan solcell eller Solcell mot direktveraknde El borde kräva en riktigt stor anläggning.

Personligen har jag avvaktat Solceller då jag tycker det blev ett galet prisrally under pandemin, och många oseriösa aktörer. Framför allt fortfarande riktigt dyrt med batteri, som jag hade känt är en förutsättning för mig, då jag även vill ha en backup vid ev strömbortfall, då vi helt saknar sekundär uppvärmning. Nu är jag dock generellt alltid sen på nya trender, om dom är dyra. Så sitter även och väntar in näsat generation elbil av samma skäl. Bensin är fortfarande billigt:)

Håller däremot på att planera för en komplettering av vattenmantlad braskamin, så man kan få backup om det blir strömlöst. Kräver dock även backup för att få circualtionspumpar att fungera.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi funderar över hur bäst minska energiförbrukningen. Antingen solceller eller byta värmepannan (inkl utedel) från 2007. Värmen är ett luft/vatten system. Har hört många som har väldigt positiva erfarenheter av att byta värmeanläggning då nya har mycket bättre verkningsgrad. Och funderar på att det kanske är bättre att lägga pengarna här än på solcelller...
Vi gjorde både och. Vårt hus, enplan på 170 kvm med frånluftsvärmepump modell äldre och FTX modell äldre närmade sig 30.000 kWh i årsförbrukning. Håller till utanför Sthlm. Bytte till en luft/vatten VP som sänkte elförbrukningen med ca 50%. Vi bytte samtidigt till en ny FTX. Vi satte upp solceller för att täcka den andra halvan, då fick man heller inte vara nettoproducent utan att riskera att få betala nätägaren. Så här i efterhand skulle vi ha satt upp fler paneler.

Några år efter och med betydligt högre elpriser är vi nöjda med att vi gjorde som vi gjorde. Under 2023 så
# Köpte 15.114 kWh
# Egenförbrukade 3.821 kWh
# Sålde 10.440 kWh
Alla fakturor betalda till nätägare och elhandelsbolag (lät pengarna för såld el vara tillgodo och räknas av efter hand) samt avdrag för 60-öringen för såld el summerade till 16.585 kr vilket ger en totalkostnad på 0,88 kr/kWh. Förbrukningen har ökat i och med en ren elbil och en laddhybrid, för 2023 var det 5.500 kWh.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.