712 396 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Tanken är ju att man ska ta sig hem, mer eller mindre, vid enklare fel som uppstår...
Vissa äldre bilar har möjlighet till att läsa ur felkoder direkt med en lampa som blinkar, andra behöver en OBD-adapter som man kopplar till dator eller telefon (via Bluetooth)...
Vissa äldre bilar har möjlighet till att läsa ur felkoder direkt med en lampa som blinkar, andra behöver en OBD-adapter som man kopplar till dator eller telefon (via Bluetooth)...
Med en obd2 felkodsläsare så kan du det om bilen har obd2.M mlindsten skrev:Jag vet inte vad det betyder, men om jag gissar (nån form av spärrat läge för att kunna rulla "ur vägen" vid motorhaveri) så känns det ju inte så lovande. ☹️
Kan jag kolla felkoderna själv? Vi har inte gjort någon service men det var relativt nyligen gjort när vi köpte bilen i höstas, vill jag minnas.
Här är en enkel modell
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...asare/felkodslasare-obd-ii-eobdcan-2000040054
Finns bättre och mer avancerade. Vet inte vilka som är bra.
Lönar sig att försöka kontrollera så att bränslefiltret också byttes. Det ingår inte i alla servicar.
Redigerat:
Då tror jag också den gått in i "limp home-mode", dvs att ECU:n begränsar varvtal/effekt så att inte motorn skall ta skada. Instämmer med övriga - läs ut felkoderna så får du reda på varför. Problemet om motorlampan lyser hela tiden är att du inte vet om det uppstår något nytt fel.M mlindsten skrev:
Det är årsmodell 2002. Vet inte hur det är med OBD (får kolla ikväll). Intressant info i länken - tack! Jag ska prova ikväll om det går att varva upp den i N/P.Dan_Johansson skrev:
Ja, precis, det är ju en stor nackdel med att motorlampan lyser ... men jag förmodar att jag inte kan göra något åt det?C cpalm skrev:
Min Renault Zoe har de sparat in på lampan på spolarvätskebehållaren. Jag har tyvärr inte Saidas förmågor, så jag försöker ha en dunk spolarvätska med mig och fylla när det tar slut. Men visst, vid visst väglag kan det vara en fara att köra bara till nästa avfart. Fyll varje gång du tankar säger väl nån, men eftersom man "tankar "varje natt på uppfarten så funkar inte det.RoTe skrev:
På gamla VW bubblor finns inte ens spolare, dock eftermonterat som tillbehör på många. På nyare så var det reservhjulets tryck som trycksatte tanken som väl rymde ett par deciliter...
På nya bilar är ju strålkastarspolare borta. Iofs så torkar inte smutsen fast lika lätt men isen smälter heller inte av pga LED ljusen...
Jag har på flera bilar jag haft sett att när man svänger fullt så tar däcket i innerskärmen så att det nöts i hjulhuset. Jag tror det suttit rätt däck/fälg på några av dem.N Niq skrev:
Får motorlampan lysa på a-traktorer? Jag skulle se till att "laga felet" eller iallafall minst läsa ut felkoderna. Troligtvis är det nåt fel med tändning eller insprutning så den är smutsig som ett troll... En Hundai V6 var väl inte speciellt trevlig ens som ny, med spärrad och omkodad ECU och limphome antar jag det är en riktig miljömarodör...M mlindsten skrev:
En 2002:a skall ha standard OBD2.M mlindsten skrev:
När motorlampan lyser betyder det att det finns pågående motor-/drivlinerelaterade felkoder. Har noll koll på A-traktorombyggningar, det är väl inte osannolikt att något med begränsningen gör att ECU:n alltid kommer att tycka att det är nåt fel, men det är ju inte så snyggt kan man tycka.
Jag vet inte vad lagen säger men jag tycker att med rätt fälgar och däck borde dom gå fria om där inte är något annat fel. Jag vet inte hur vanligt det är att dom tar i innerskärmen. Kanske det inte alls är så ovanligt men det låter underligt.J JohanLun skrev:Min Renault Zoe har de sparat in på lampan på spolarvätskebehållaren. Jag har tyvärr inte Saidas förmågor, så jag försöker ha en dunk spolarvätska med mig och fylla när det tar slut. Men visst, vid visst väglag kan det vara en fara att köra bara till nästa avfart. Fyll varje gång du tankar säger väl nån, men eftersom man "tankar "varje natt på uppfarten så funkar inte det.
På gamla VW bubblor finns inte ens spolare, dock eftermonterat som tillbehör på många. På nyare så var det reservhjulets tryck som trycksatte tanken som väl rymde ett par deciliter...
På nya bilar är ju strålkastarspolare borta. Iofs så torkar inte smutsen fast lika lätt men isen smälter heller inte av pga LED ljusen...
Jag har på flera bilar jag haft sett att när man svänger fullt så tar däcket i innerskärmen så att det nöts i hjulhuset. Jag tror det suttit rätt däck/fälg på några av dem.
Imponerande ändå att så många människor går genom hela livet utan att ha några som helst rutiner att följa. Obs detta är inte kritik utan jag är mest imponerad över hur olika vi är som människor. Utan rutiner hade mitt liv gått åt h-vete.J JohanLun skrev:
Ingen aning, men han som byggde om den jobbar med att bygga och sälja A-traktorer så jag utgår från att det han har sagt stämmer. Eftersom lampan lyste redan när vi hämtade bilen så förmodar jag att den lyste när han registreringsbesiktade den också.J JohanLun skrev:Får motorlampan lysa på a-traktorer? Jag skulle se till att "laga felet" eller iallafall minst läsa ut felkoderna. Troligtvis är det nåt fel med tändning eller insprutning så den är smutsig som ett troll... En Hundai V6 var väl inte speciellt trevlig ens som ny, med spärrad och omkodad ECU och limphome antar jag det är en riktig miljömarodör...
Notera dock att den inte har omprogrammerad ECU (det går inte göra på den här bilen).
Den här är spärrad med h-reg, vilket innebär (som jag har lärt mig) att det sitter en givare (magnet) på kardanaxeln som via en styrbox avgör om tändspolen får spänning eller inte. Även varvtal från generatorn används som indata på nåt vis. Rullar bilen för fort så blir tändspolen strömlös. I praktiken innebär det att den inte tänder som den ska om man rullar för fort (och gör man det för länge så blir det motorstopp, som en konsekvens). Det känns ju rimligt att bilen tolkar detta som ett motorfel och därmed att motorlampan lyser.C cpalm skrev:En 2002:a skall ha standard OBD2.
När motorlampan lyser betyder det att det finns pågående motor-/drivlinerelaterade felkoder. Har noll koll på A-traktorombyggningar, det är väl inte osannolikt att något med begränsningen gör att ECU:n alltid kommer att tycka att det är nåt fel, men det är ju inte så snyggt kan man tycka.
... men den har ju gått bra i fem månader (bortsett från startproblemet när det var kallt), så det måste väl vara någon ytterligare felkod nu som gör att den har hamnat i "limp mode" (om det nu är så).
Ja, om motorstyrenheten inte sätter felkod om nån bryter spänningen till tändningen hela tiden vore det nåt fel. Fattar inte att det är tillåtet att bygga om så här när man kan välja att bygga om bilar som går att modifiera ECUn så den har en "snygg" reglering. Det måste vara hemskt att åka omkring och få tändningen bruten hela tiden...M mlindsten skrev:Den här är spärrad med h-reg, vilket innebär (som jag har lärt mig) att det sitter en givare (magnet) på kardanaxeln som via en styrbox avgör om tändspolen får spänning eller inte. Även varvtal från generatorn används som indata på nåt vis. Rullar bilen för fort så blir tändspolen strömlös. I praktiken innebär det att den inte tänder som den ska om man rullar för fort (och gör man det för länge så blir det motorstopp, som en konsekvens). Det känns ju rimligt att bilen tolkar detta som ett motorfel och därmed att motorlampan lyser.
Min rutin är att fylla på när det tar slut. Alla mina tidigare bilar (utom då "veteranbilarna" VW bubbla) har haft en liten lampa som tänds när det är dags att fylla på. När jag hade saabar med stor tank och torkare på lyktorna så räckte ju spolarvätskan i en månad. Eller flera tankningar. Även på vintern. Att skapa en rutin för nåt som händer så sällan och dessutom förvarnar med en lamptändning i god tid känns onödigt. Hur jag ska skapa en rutin för när fylla på i Zoen vet jag inte. Anringen får jag fylla två gånger i veckan och det är fullt många gånger, eller får jag räkna med det tar slut. För det är rätt liten tank, så två resor till jobbet kan tömma tanken. Tror inte de har skitiga vägar i Paris eller var fanken denna nu är konstruerad...RoTe skrev:
Lite kul hur olika vi är. Jag fyllde spolarvätska i firmabilen för nån vecka sen (5 liter) senast var förra vintern, innan dess åkte jag på det som fanns i när bilen var ny.J JohanLun skrev:Ja, om motorstyrenheten inte sätter felkod om nån bryter spänningen till tändningen hela tiden vore det nåt fel. Fattar inte att det är tillåtet att bygga om så här när man kan välja att bygga om bilar som går att modifiera ECUn så den har en "snygg" reglering. Det måste vara hemskt att åka omkring och få tändningen bruten hela tiden...
Min rutin är att fylla på när det tar slut. Alla mina tidigare bilar (utom då "veteranbilarna" VW bubbla) har haft en liten lampa som tänds när det är dags att fylla på. När jag hade saabar med stor tank och torkare på lyktorna så räckte ju spolarvätskan i en månad. Eller flera tankningar. Även på vintern. Att skapa en rutin för nåt som händer så sällan och dessutom förvarnar med en lamptändning i god tid känns onödigt. Hur jag ska skapa en rutin för när fylla på i Zoen vet jag inte. Anringen får jag fylla två gånger i veckan och det är fullt många gånger, eller får jag räkna med det tar slut. För det är rätt liten tank, så två resor till jobbet kan tömma tanken. Tror inte de har skitiga vägar i Paris eller var fanken denna nu är konstruerad...
Har bekanta, det känns som de spolar ut ett helt fat på en vinter, medans en dunk räcker för mig.
Troligtvis har det med synen att göra, när sambon är bredvid tjatar hon hela tiden "Men spola då"
Jag säger, vad fan...rutan är ju inte skitig än "Jo, jag ser inget"
Jo, att spärra den i ECU:n hade såklart varit bättre. I vårt fall var det snabba puckar i affären och jag hade inte läst på tillräckligt och trodde att ECU-spärr var möjlig på alla bilar. Det är det tydligen inte! 😒J JohanLun skrev:Ja, om motorstyrenheten inte sätter felkod om nån bryter spänningen till tändningen hela tiden vore det nåt fel. Fattar inte att det är tillåtet att bygga om så här när man kan välja att bygga om bilar som går att modifiera ECUn så den har en "snygg" reglering. Det måste vara hemskt att åka omkring och få tändningen bruten hela tiden...
Sen får man inte tändningen bruten hela tiden om man håller sig på max 30 km/h (den bryter strax över). 😉
Risken är rutan blir repig om man kör torkare utan att spola. Sen handlar det enormt mycket om var och hur man kör. Det är ju vissa dagar när det är skitigt på vägen men torrt i luften där det sätter sig. Kan tänka mig att dessa dagar, om man kör där det är lite traik, så klarar man sig, men tex essingeleden så kletar det igen. Om det inte är så tätt av bilar att det hela tiden stänker upp ny fukt från bilarna framför. Men helt klart är det så att det skiljer otroligt på vädret...Isakare skrev:Lite kul hur olika vi är. Jag fyllde spolarvätska i firmabilen för nån vecka sen (5 liter) senast var förra vintern, innan dess åkte jag på det som fanns i när bilen var ny.
Har bekanta, det känns som de spolar ut ett helt fat på en vinter, medans en dunk räcker för mig.
Troligtvis har det med synen att göra, när sambon är bredvid tjatar hon hela tiden "Men spola då"
Jag säger, vad fan...rutan är ju inte skitig än "Jo, jag ser inget"
Byter ruta lika ofta som jag fyller spolarvätska, så den hinner inte bli repig.J JohanLun skrev:Risken är rutan blir repig om man kör torkare utan att spola. Sen handlar det enormt mycket om var och hur man kör. Det är ju vissa dagar när det är skitigt på vägen men torrt i luften där det sätter sig. Kan tänka mig att dessa dagar, om man kör där det är lite traik, så klarar man sig, men tex essingeleden så kletar det igen. Om det inte är så tätt av bilar att det hela tiden stänker upp ny fukt från bilarna framför. Men helt klart är det så att det skiljer otroligt på vädret...