Jag hjälpte en äldre släkting att upprätta en framtidsfullmakt. Vi använde en webtjänst från en stor juristfirma, där man fick fylla i sina uppgifter och ett dokument sedan skapades. Vi skrev ut dokumentet, med tre sidor, numrerade 1 (3), 2 (3) och 3 (3). Eftersom vi skrev ut dubbelsidigt hamnade sida 1 och 2 på ett papper och sida 3 på ett eget papper.

Som dokumentet ser ut är texten på sida 1 och 2. Sida 3 innehåller underskrifter från fullmaktsgivaren samt vittnen. Jag funderar på juridiken för detta dokument. Eftersom sida 3 med underskrifterna är lös kan man ju byta ut sida 1 och 2 och skriva precis vad man vill där och sedan lägga den underskrivna sidan som nummer 3.

Bästa svaret

Normalt så signerar man samtliga sidor i ett flersidigt dokument.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag hjälpte en äldre släkting att upprätta en framtidsfullmakt. Vi använde en webtjänst från en stor juristfirma, där man fick fylla i sina uppgifter och ett dokument sedan skapades. Vi skrev ut dokumentet, med tre sidor, numrerade 1 (3), 2 (3) och 3 (3). Eftersom vi skrev ut dubbelsidigt hamnade sida 1 och 2 på ett papper och sida 3 på ett eget papper.

Som dokumentet ser ut är texten på sida 1 och 2. Sida 3 innehåller underskrifter från fullmaktsgivaren samt vittnen. Jag funderar på juridiken för detta dokument. Eftersom sida 3 med underskrifterna är lös kan man ju byta ut sida 1 och 2 och skriva precis vad man vill där och sedan lägga den underskrivna sidan som nummer 3.
Signera alla 3 sidorna, så går de inte att byta ut.

Aha, så fullmaktsgivaren och de två vittnena bör alltså skriva sina underskrifter på alla tre sidorna? Det låter rimligt.

Konstigt bara att det inte stod något om det i instruktionerna.

Själva giltigheten av fullmakten beror inte på om alla sidor eller bara en sida är signerad, så jag förstår att det inte stod med i instruktionerna. Det är dock en ganska krånglig sak att upprätta en korrekt framtidsfullmakt som verkligen täcker in de viktigaste områdena - är man inte juridiskt bevandrad så kan det vara värt några tusenlappar att få hjälp av en duktig jurist.

Den påverkan det har om man låter alla inblandade signera alla tre sidor i ett dokument som ska undertecknas är att de enskilda sidornas bevisvärde ökar, vilket därmed minskar möjligheten att någon - när dokumentet ska användas - kan misstänkas ha bytt ut sidor i syfte att förvilla om innehållet i handlingarna. Men det gör alltså varken till eller från för giltigheten i sig.

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.